بررسی انواع کفپوش آشپزخانه و ویژگی های آن ها

بررسی انواع کفپوش آشپزخانه و ویژگی های آن ها | شرکت معماری چیدمانه

انتخاب کفپوش آشپزخانه یکی از مهم ترین انتخاب ها در طراحی دکوراسیون داخلی است. زیرا آشپزخانه محل پررفت و آمدی است. در نتیجه کفپوش آن باید در برابر سایش بسیار مقاوم باشد. به علاوه کفپوش های آشپزخانه باید به راحتی تمیز شده و جای لکه بر روی آن ها باقی نماند. کفپوش آشپزخانه یک بخش مهم در طراحی داخلی است که در ساخت آن از مواد مختلفی با رنگ و بافت متفاوت استفاده می شود. در این مقاله می خواهیم مهم ترین نکات را برای خرید انواع کفپوش آشپزخانه با شما در میان گذاشته و ویژگی های مدل های مختلف را مورد بررسی قرار دهیم.

مهم ترین نکات در خرید انواع کفپوش آشپزخانه

  • دوام و پایداری

آشپزخانه یکی از مهم ترین قسمت های خانه است که در معرض بیشترین آلودگی قرار دارد. بر روی کفپوش آشپزخانه ممکن است سس ریخته شود یا لکه های روغن و دیگر مواد غذایی بر روی آن باقی بماند. از سوی دیگر افراد خانواده برای صرف وعده های غذایی مختلف و یا شستن ظروف یا لباس ها، به طور مداوم به آشپزخانه مراجعه می کنند.

در نتیجه کفپوش آشپزخانه باید در برابر فرسودگی و سایش مقاوم باشد. اگر بچه کوچک دارید و یا از حیوانات خانگی نگهداری می کنید، باید کفپوشی را برای آشپزخانه خود انتخاب کنید که لغزنده نباشد تا بتواند ایمنی کودک یا حیوان شما را حفظ کند.

کفپوش آشپزخانه | شرکت معماری چیدمانه

  • سبک طراحی

از دیگر مواردی که باید برای انتخاب انواع کفپوش آشپزخانه مدنظر داشته باشید، سبک طراحی کلی در منزل شما است. باید سعی کنید که رنگ و طرح کفپوش آشپزخانه با رنگ کلی حاکم بر فضای خانه همخوانی داشته باشد. به علاوه باید جنس کفپوش نیز با جنس سایر وسایل موجود در دکوراسیون آشپزخانه هماهنگ باشد.

در زمان انتخاب کفپوش آشپزخانه، اندازه آن را مدنظر قرار دهید. زیرا ممکن است این فضا بخش زیادی از خانه شما را به خود اختصاص دهد. در این صورت انتخاب طرح و رنگ از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است.

  • راحتی

یکی دیگر از موارد مهم در انتخاب انواع کفپوش آشپزخانه، راحتی آن ها است. شما ممکن است ساعت های زیادی را در آشپزخانه بگذرانید. بنابراین باید کفپوش آشپزخانه کمی لطیف بوده و انعطاف پذیری خوبی داشته باشد.

به عنوان مثال کفپوش های سرامیکی ممکن است راحتی لازم را برای ایستادن به مدت طولانی فراهم نکنند. معمولا کفپوش های چوبی برای کاهش خستگی پاها بهترین گزینه هستند. در برخی موارد نیز می توانید راحتی را با استفاده از یک فرش یا حصیر نرم برآورده کنید.

انواع کفپوش آشپزخانه | شرکت معماری چیدمانه

  • سهولت در تمیز کردن

باقی ماندن لکه ها بر روی کفپوش آشپزخانه نه تنها ظاهر ناخوشایندی را برای آن به وجود می آورد، بلکه می تواند بر روی سلامت اعضای خانواده نیز تاثیر منفی بگذارد. به همین دلیل در زمان انتخاب انواع کفپوش آشپزخانه باید ماده ای را انتخاب کنید که تمیز کردن، تعمیر و نگهداری آن، زمان کمی را صرف کند. به علاوه این ماده باید در برابر آب و لکه مقاوم بوده و به راحتی تمیز شود.

  • بودجه

زمانی که تعیین کردید که چه مقدار می خواهید برای خرید انواع کفپوش آشپزخانه صرف کنید، باید آشپزخانه را اندازه بگیرید تا تصوری از متراژ موردنیاز برای کفپوش داشته باشید.

در این موارد باید هزینه های اضافه تر مانند زیرسازی، نصب، تحویل و برداشتن کفپوش قبلی را نیز در نظر بگیرید. برای انتخاب بهترین نوع کفپوش آشپزخانه و متناسب با بودجه خودتان، بهتر است با متخصصان مشورت کنید.

انواع کفپوش آشپزخانه

پس از اینکه نیازهای خود را برای خرید انواع کفپوش آشپزخانه تعیین کردید، گزینه های زیادی برای انتخاب پیش روی شما قرار می گیرد. در ادامه تعدادی از رایج ترین مواد در ساخت کفپوش آشپزخانه را معرفی می کنیم.

کفپوش چوب سخت

کفپوش های چوبی می توانند تلفیقی از طراحی مدرن و سنتی را در آشپزخانه شما به وجود آورند. این نوع کفپوش های آشپزخانه زیر پا بسیار راحت هستند و دوام و ماندگاری خوبی دارند. به علاوه در برابر پاشش رطوبت مقاوم هستند. اما باید به یاد داشته باشید که در صورت پاشیدن آب به روی کف پوش ها، باید بلافاصله لکه ها را پاک کنید.

برای ساخت کفپوش های چوبی از تخته های سه لایه استفاده می شود که پایدار بوده و مقاومت بیشتری نسبت به رطوبت و دما را دارند. این نوع کفپوش های آشپزخانه مستعد خراش و لکه هستند. به همین دلیل باید به طور دوره ای تعمیر و بازسازی شوند.

کفپوش آشپزخانه چوب | شرکت معماری چیدمانه

کفپوش وینیل

کفپوش وینیل دارای ظاهری به شکل چوب است که استحکام بسیار خوبی داشته و صد درصد ضدآب است. برای زیرسازی این نوع کفپوش، از چوب پنبه استفاده می شود که در برابر کپک و بو مقاوم است.

این کفپوش بسیار نرم و انعطاف پذیر بوده و دارای رنگ ها و سبک های مختلفی است که می توانند با هر نوع بودجه ای هماهنگ شوند. برخی از انواع ورق وینیل بسیار ارزان هستند ولی درعین حال بسیار نرم بوده و برای کاهش خستگی بسیار مناسب است.

کفپوش کاشی چینی

کاشی های چینی ظاهری شبیه به تخته سنگ دارند و می توانند جلوه شیک و جدیدی را در آشپزخانه ایجاد کنند. این نوع کاشی ها حالتی درخشنده داشته و بسیار صیقلی هستند. کاشی های چینی درواقع نسخه ارتقا یافته کاشی های معمولی هستند که فرایند ساخت آن ها را سخت تر کرده است.

کاشی های چینی به دو دسته لعاب دار و بدون لعاب تقسیم می شوند. کاشی های لعاب دار دارای روکش شیشه ای هستند. به همین دلیل می توانند در هر رنگی ساخته شوند. اما کاشی های چینی بدون لعاب، از خاک رس ساخته شده اند.

کاشی های چینی ممکن است در اثر برخورد با اجسام سخت، ترک بخورند. همچنین دوغاب میان آن ها نیز ممکن است آلودگی ها و گردوغبار را به خود جذب کرده و به مرورزمان زیبایی ظاهری آن ها را تحت تاثیر قرار دهد.

کفپوش کاشی چینی برای آشپزخانه | شرکت معماری چیدمانه

کفپوش چوب لمینت

این نوع چوب می تواند جلوه ای مدرن را به فضای خانه شما ببخشد و گزینه بسیار مقرون به صرفه ای برای کفپوش آشپزخانه است. نصب یا تعویض این نوع کفپوش آسان بوده و لایه بالایی آن در برابر آسیب های مختلف مقاوم است.

با این وجود این نوع کفپوش امکان بازسازی ندارد و در صورت آسیب، باید به طور کامل تعویض شود. کفپوش های لمینتی ممکن است لغزنده باشند.

کفپوش چوب پنبه

کفپوش های آشپزخانه که در ساخت آن ها از چوب پنبه استفاده شده است، ضدآب و انعطاف پذیر هستند. درنتیجه از میان انواع کفپوش های آشپزخانه، گزینه مناسبی برای افرادی هستند که به دنبال یک کفپوش راحت با مقاومت بالا در برابر رطوبت هستند.

چوب پنبه ها دارای الگوهای دانه ای جذابی هستند و بافت خاصی دارند. این نوع بافت باعث می شود که مقاومت لغزشی کفپوش های آشپزخانه چوب پنبه ای بالا برود. چوب پنبه یک ماده بسیار پایدار است. اما برای جلوگیری از باقی ماندن خراش یا لک بر روی کفپوش، باید هر سه تا چهار سال یک بار، بازسازی شود.

کفپوش سنگ آهک

سنگ آهک یک سنگ طبیعی است که نمایی قدیمی را به آشپزخانه می بخشد. این سنگ یک ماده متخلخل است. به همین دلیل انواع کفپوش آشپزخانه ساخته شده از سنگ آهک باید در هنگام نصب به خوبی آب بندی شوند. به علاوه لازم است که این کار هر شش ماه یک بار تکرار شود. به همین دلیل ممکن است هزینه نگهداری از این نوع کفپوش آشپزخانه کمی زیاد باشد.

سنگ آهک کفپوش آشپزخانه | شرکت معماری چیدمانه

کفپوش مشمع

از انواع کفپوش آشپزخانه که برای دوستداران محیط زیست مناسب است، می توان به مشمع اشاره کرد. برای ساخت این ماده از پودر چوب پنبه و روغن بذر کتان استفاده شده است. به همین دلیل این نوع کف پوش ها تجدید پذیر و زیست تخریب پذیر هستند و هیچ نوع VOC تولید نمی کنند.

این نوع از انواع کفپوش آشپزخانه بسیار انعطاف پذیر است و دارای الگوها و رنگ های مختلفی است. به علاوه می تواند به خوبی در برابر فرسایش ناشی از رفت و آمد مقاومت کند.

کفپوش های ساخته شده از مشمع در برابر رطوبت مقاوم هستند اما کمی در معرض لک شدن قرار دارند. همچنین در زمان نصب باید مطمئن شوید که یک پوشش محافظ برای حفاظت از این کف پوش ها در برابر خراش و ریزش، بر روی آن ها نصب شود.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *