۷ اصل کلیدی در طراحی دکوراسیون داخلی

7 اصل کلیدی در طراحی دکوراسیون داخلی | شرکت معماری چیدمانه

طراحی دکوراسیون داخلی به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. رعایت این فاکتورها و اصول موجب افزایش زیبایی و جذابیت بصری یک محیط می شود. آنچه که در طراحی داخلی اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند ، توجه به نقطه کانونی در یک فضای مشخص است. با تاکید بر روی این نقطه کانونی ، جذاب سازی و زیبایی آن می توان یک طراحی مناسب ارائه داد.

در حالت کلی نقطه کانونی در یک فضای مشخص مثل اتاق نشیمن ، پذیرایی و… کل فضا را تحت تأثیر خود قرار می دهد. پیدا کردن این نقطه و رعایت طراحی مناسب موجب جذابیت آن فضا خواهد شد. در این مقاله قصد داریم هفت اصل مهم و کلیدی در طراحی دکوراسیون داخلی را با هم مرور کنیم.

طراحی دکوراسیون داخلی | شرکت معماری چیدمانه

  1. اهمیت تعادل

رعایت تعادل نیاز به دقت بسیار زیادی دارد. گاهی اوقات شاید تصور کنید که مجموعه ای از وسایل شلوغ در کنار هم قرار دارند که هیچ همخوانی نسبت به هم ندارند؛ اما اگر کمی دقت کنید متوجه تعادل میان آن ها می شوید.

برای درک بهتر این اصل یک جنگل را تصور کنید. جنگل انبوهی از درختان مختلف ، رنگ ها و برگ های متفاوت است. درختانی که نامنظم در هم آمیخته شده اند. این تصویر اصلا نامنظمی را به شما القا نمی کند. به عبارت دیگر انتظار ما از یک جنگل چنین چیدمان و فضایی است. این موضوع در طراحی دکوراسیون داخلی نیز صدق می کند.

فضای یک خانه شامل اتاق نشیمن ، پذیرایی ، راهرو و … از اجسام ، اشکال ، رنگ ها و طرح های متفاوت با متریال‎های متعدد تشکیل شده است. در این فضا برای ایجاد حس پایداری و وزن بصری یکسان باید تعادل و یکنواختی میان اجسام برقرار شودو

فضای پذیرایی را با مبلمان پرده و سایر وسایل تصور کنید. شاید قصد داشته باشید در یک سمت از مبلمان یک آباژور و یا گلدان گل قرار دهید. در این صورت در سمت دیگر مبلمان تعادل برقرار نیست. برای برقراری این تعادل در فضا می توانید در سمت دیگر یک میز عسلی قرار دهید و روی آن یک گلدان گل قرار دهید.

فراموش نکنید که تعادل به معنای تقارن نیست. شما از طراحی دکوراسیون فضا قصد دارد که جذابیت بصری فضا را بیشتر کنید. هدف اصلی شما از ایجاد تعادل این است که در یک محیط مشخص از خانه یک سمت از سمت دیگر از نظر بصری سنگین تر نباشد.

اهمیت تعادل در طراحی دکوراسیون داخلی | شرکت معماری چیدمانه

  1. تقارن را رعایت کنید

در برخی موارد رعایت تقارن زیبایی و نظم بی نظیری در فضا ایجاد می کند. این کار می تواند جذابیت بصری و زیبایی فوق العاده ایجاد کند. البته این در صورتی است که در انتخاب وسایل ، متریال و فضا دقت کرده باشید.

به طور مثال در یک فضای پذیرایی برای ایجاد حس لوکس بودن و تقارن می توانید دو طرف مبلمان را با بوفه های کوچک و خاص تزیین کنید. این تقارن در فضاهای بزرگ بیشتر خود را نشان می دهد.

فراموش نکنید که شلوغی با تقارن همخوانی ندارد. به عبارت دیگر اگر بیش از حد از وسایل مشابه در یک فضا استفاده کنید ، آن محیط را از نظر بصری شلوغ می کنید و نه تنها این کار جذاب نیست ، بلکه چشم را آزار می دهد.

اگر قصد دارید طراحی دکوراسیون داخلی فضا ، تقارن را رعایت کنید ، حتما فضای بزرگ با اکسسوریهای کم و خلوت را انتخاب کنید. به طور مثال در یک اتاق خواب بزرگ برای رعایت تقارن ، انتخاب دو آباژور و میز مشابه برای دو طرف تختخواب زیبایی خاصی ایجاد می کند.

رعایت تقارن در طراحی دکوراسیون داخلی | شرکت معماری چیدمانه

  1. کنتراست

یکی از اصول مهم برای داشتن طراحی جذاب در دکوراسیون داخلی ، هماهنگی و هارمونی میان رنگ ها و اشیا است. حتما به یاد داشته باشید که رنگ ، فضا و فرم باید با هماهنگی داشته باشند. به عبارت دیگر دلیلی وجود ندارد که یک فضا کاملا با رنگ های یکسان پر شود.

انتخاب کاغذ دیواری با طرح ها و رنگ های نزدیک به هم در کنار مبلمان و فرش هایی با رنگ های شبیه به طرح و رنگ کاغذ دیواری ، زیبایی چندانی ندارد. بهتر است در فضا رنگ ها و طرح ها نسبت به یکدیگر کنتراست داشته باشند.

به طور مثال با ترکیب دو یا چند شکل و یا چند رنگ در کنار هم می توان به این کنتراست دست پیدا کرد. مثلا فرض کنید که اتاق پذیرایی با مبلمان مستطیل شکل و سایر اکسسوری ها با شکل هندسی منظم و گوشه دار پوشانده شده است.

برای بر هم زدن این حجم از زاویه می توانید یک فرش گرد و دایره وسط پذیرایی پهن کنید. دایره در کنار مبلمان گوشه دار مستطیلی و سایر اکسسوریهای گوشه دار نمایی زیبا از پذیرایی ایجاد خواهد کرد. همچنین می توانید یک آینه دایره شکل بزرگ را روی کنسول و در گوشه دیگری از پذیرایی استفاده کنید.

طراحی دکوراسیون | شرکت معماری چیدمانه

  1. تکرار کنید

اجازه دهید که فضا شما را دچار سردرگمی نکند. خودتان گاهی اوقات ممکن است در رعایت تضاد و یا کنتراست آگاهی و تجربه کافی نداشته باشید. در این موارد بهتر است به اصل تکرار پایبند باشید. انتخاب فرش ها یک شکل با طرح ها و رنگ های یکسان یکی از نمونه های تکرار است. برای اینکه تکرار در فضا زیبایی ایجاد کند ، سعی کنید از وسایل ساده استفاده کنید.

به طور مثال انتخاب طرح و رنگ های ساده و خلوت در کاغذ دیواری ، فرش و سایر وسایل روش درستی است. البته به این نکته دقت کنید که تکرار زیاد از جذابیت دکوراسیون داخلی کاهش می دهد. هدف شما از طراحی دکوراسیون داخلی ایجاد فضای زیبا و خاص است. پس بهتر است با تکرار زیاد وسایل ، رنگ ها و طرح ها ، یک فضای خسته کننده ایجاد نکنید.

دکوراسیون داخلی | شرکت معماری چیدمانه

  1. به جزئیات دقت کنید

شاید تصور کنید که یک طراحی موفق از دکوراسیون داخلی به معنای هزینه های بسیار زیاد در این زمینه است. در حالی که می توان با رعایت برخی جزئیات در وسایل و تزئینات تاثیر بسیار خوبی در دکوراسیون داخلی داشته باشید.

به طور مثال فرض کنید که پرده پذیرایی با گل های ریز صورتی رنگ در مرکز پرده تزیین شده است. در کنار این اکسسوری اگر رومیزی هم با گل های ریز صورتی رنگ گلدوزی شده باشد ، هماهنگی زیبایی در رنگ ها برقرار می شود. شاید به نظر این جزئیات چندان مهم نباشند؛ اما دقت در همین موارد کوچک می تواند فضایی دلنشین و جذابیت ایجاد کنددر طراحی دکوراسیون به به جزئیات دقت کنید | شرکت معماری چیدمانه

  1. رعایت روشنایی

در طراحی دکوراسیون داخلی روشنایی از عناصر و فاکتورهای مهم به حساب می آید. انتخاب یک نور مناسب زیبایی فضا را بیشتر می کند. در قسمت هایی که نور طبیعی کافی وجود ندارد انجام نورپردازی های کافی نقش تکمیل کننده را بازی می کند.

بهتر است برای داشتن فضای روشن ، شفاف و جذاب در قسمت های مختلف خانه ، نورهای ثابتی در نظر بگیرید. می توانید از ریسه های ریز و پرنور استفاده کنید.

رعایت روشنایی طراحی دکوراسیون داخلی | شرکت معماری چیدمانه

  1. تقسیم فضاها

فرض کنید که می خواهید در هال و پذیرایی بزرگ خانه خود چندین وسیله مختلف مانند میز ناهارخوری ، مبلمان ، کتابخانه و حتی پشتی های سنتی را قرار دهید. در این شرایط چیدمان تمامی وسایل در کنار دیوار و به صورت مرتب کار درستی نیست بهتر است که فضاها را تقسیم بندی کنید.

می توانید یک فضای خاص را به میز ناهارخوری اختصاص دهید. در فضای جداگانه مبلمان را بچینید که جدا از فضای میز ناهارخوری باشد. همچنین می تواند در قسمت انتهایی هال و پذیرایی یک فضای کوچک و دنج برای کتابخانه شخصی خود بچینید.

قرار دادن یک میز و صندلی خوش رنگ در کنار کتابخانه این فضای شخصی را تکمیل می کند. حتی می توانید در قسمت دیگر یک فضای خاص و سنتی ایجاد کنید. استفاده از پشتی های سنتی در کنار میز و رومیزی های سنتی این فضا را تکمیل می کند.

طراحی دکوراسیون داخلی منزل | شرکت معماری چیدمانه

کلام پایانی

برای داشتن یک طراحی دکوراسیون داخلی خاص ، زیبا و منحصر به فرد نیاز به وسایل گران قیمت ، لاکچری و هزینه های زیاد نیست. آنچه که شما را در این زمینه موفق می کند ، رعایت چند اصل مهم و در عین حال ساده است.

با ترکیب رنگ ها و طرح ها و استفاده هر کدام از آن ها در جای مناسب خود می توانید یک طراحی زیبا در دکور منزل ایجاد کنید. فقط کافی است کمی خلاقیت را چاشنی کار خود کنید و از تغییر هراسی نداشته باشید. خودتان از تغییرات تازه ، خاص و زیبا طراحی دکوراسیون داخلی شگفت زده خواهید شد.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *