معرفی مهمترین انواع کفپوش‎ های سالن های ورزشی

معرفی مهمترین انواع کفپوش‎ های سالن های ورزشی | شرکت چیدمانه

تولید انواع کفپوش ورزشی در راستای حفظ سلامت ورزشکاران حین تمرین و مسابقه و به حداقل رساندن آسیب های مختلف ورزشی صورت می گیرد. در واقع، این کفپوش ها به گونه ای تولید می شوند که از بروز اتفاق های ناگوار جلوگیری کنند و مانع از شوک به بدن ورزشکار شوند.

اما این کفپوش ها چه انواعی دارند؟ کدام یک بهتر است و مزایا و معایبشان چیست؟ در ادامه به این سوالات پاسخ می دهیم.

کفپوش ورزشی چیست؟

یکی از مهم ترین امکاناتی که باید برای سالن های ورزشی در نظر گرفت قرار دادن یک کفپوش باکیفیت و استاندارد است. کفپوش با پیشگیری از آسیب  باعث ایجاد یک فضای امن و راحت برای ورزشکار می شود.

سالن هایی که کفپوش استاندارد دارند مجاز به برگزاری مسابقات کشوری و حتی جهانی هستند. بنابراین بسیار مهم است که یک سالن ورزشی اعم از بدن سازی، والیبال، بسکتبال، فوتسال و … از کفپوش درجه یک و مرغوب برخوردار باشد.

ضمن اینکه، انواع کفپوش ورزشی به دو دسته سالنی و فضای باز تقسیم می شود و خود این دسته ها نیز دارای چندین کفپوش متنوع هستند. این کفپوش ها بایستی طبق آیین نامه های جهانی تولید شوند به این معنا که باید اندازه و مدل آن ها مورد تائید فدراسیون های مربوطه قرار بگیرد و کاملاً مطابق با استانداردهای اعلام شده از سوی نهادهای بین المللی تولید شوند.

استانداردها به طور معمول در رشته های ورزشی مختلف با توجه به ویژگی های آن رشته ورزشی و نیازهایی که ایجاد می کند متفاوت خواهد بود برای مثال: ورزش هایی که امکان ضربه خوردن ورزشکار بر روی سطوحی مانند زمین زیاد است نیاز به کفپوش ورزشی با خاصیت ضربه گیری برای جلوگیری از آسیب دیدگی ورزشکار را خواهد داشت.

لیست انواع کفپوش ورزشی برای سالن ها

در ادامه می توانید لیست انواع کفپوش ورزشی را ملاحظه فرمایید:

  • کفپوش ورزشی مدل پلی یورتان

کفپوش ورزشی مدل پلی یورتان | چیدمانه

این مدل کفپوش به دلایلی نظیر تنوع بالا، رنگ بندی جذاب و قیمت مناسب در دسته کفپوش های پرفروش و محبوب قرار دارد. سالن های مختلف ورزشی و بدن سازی از مکان هایی هستند که این کفپوش در آن ها اجرا می شود.

ضمن اینکه، افراد می توانند با توجه به طراحی داخلی سالن خود اقدام به انتخاب رنگ کفپوش پلی یورتان کنند و در واقع محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

از دیگر مشخصات بارز این کفپوش می توان به انعطاف پذیری بالا، مسدود سازی درزها، نصب و نگهداری آسان و مقرون به صرفه اشاره کرد؛ که می تواند برای سال های زیادی و معمولا بدون آسیب دیدگی نیازهای باشگاه ورزشی را مرتفع سازد.

  • کفپوش ورزشی مدل PVC

کفپوش ورزشی pvc | چیدمانه

این کفپوش توسط مواد اولیه ای همچون پلی وینیل کلراید، فایبرگلاس و لایه های مختلف تولیدشده است. وجود پلی وینیل کلراید ( Polyvinyl Chloride ) در این کفپوش باعث نام گذاری آن به کفپوش وینیلی یا کفپوش پی وی سی شده است.

این کفپوش یکی از قدیمی ترین و باکیفیت ترین کفپوش های تولیدشده در جهان است و از آنجایی که بسیار منعطف و بادوام است در سالن های ورزشی بی شماری نصب شده و تأییدیه فدراسیون های جهانی را نیز به دست آورده است.

از ویژگی های بسیار مناسب این نوع کفپوش می توان به جلوگیری از سر خوردن ورزشکاران در حین دویدن و استپ های ناگهانی اشاره کرد. سالن های بسکتبال و والیبال از سالن های مناسب برای نصب این کفپوش هستند.

این کفپوش در سه مدل مختلف با نام های پارکتی، رولی و تایلی تولید می شود. کفپوش PVC پارکتی، مشابه کفپوش مدل چوب بوده و جالب است بدانید که دوام آن از کفپوش های چوبی بالاتر است.

کفپوش وینیلی یا PVC رولی نیز به دو صورت مختلف تولید می شود که نوع اول، مناسب سالن های ورزشی است. این کفپوش ها با تنوع بالا تولید می شوند. مدل دیگر رولی نیز دارای ظاهری مانند چوب و طرح کاشی بوده و بیشتر مناسب ساختمان های مسکونی و تجاری است.

کفپوش PVC تایل نیز در اشکال هندسی و رنگ های متنوع تولید می شود. این کفپوش به راحتی قابل نصب و تعویض است و با استفاده از آن می توان یک محیط جذاب ایجاد کرد.

  • کفپوش ورزشی مدل چوبی

کفپوش ورزشی چوبی | چیدمانه

بیشترین استفاده و نصب کفپوش های چوبی در سالن های بسکتبال صورت می گیرد. این کفپوش که در طیف های قهوه ای رنگ و متنوع تولید می شود از دوام بالایی برخوردار بوده و یکی از باکیفیت ترین و البته گران قیمت ترین کفپوش های ورزشی به حساب می آید.

ضمن اینکه، به دلیل بافت چوبی آن می توان انواع لوگو و تبلیغات مختلف را بر روی کفپوش درج کرد به همین خاطر این کفپوش در سالن ورزشی که متعلق به تیم های حرفه ای اسپانسردار است گزینه بسیار مناسب و کاربردی محسوب می شود. همچنین این کفپوش به آسانی قابل حمل است و به همین خاطر آن را در بسیاری از سالن های چندمنظوره نصب کرده اند.

بسیاری از این کفپوش ها توسط چوب درخت افرا تولید می شوند که این متریال باعث مقاومت بالای آن شده است و همین طور مانع از آسیب جدی به بدن ورزشکاران می شود. از طرفی استفاده از این کفپوش سالنی، یک ظاهر شیک و مرتب به سالن می بخشد و به زیبا شدن محیط کمک می کند.

البته به هر حال باید به خاطر داشته باشید که این نوع از کفپوش به دلیل جنس و قیمت بالای آن نیاز به پاره ای مراقبت ها و همچنین دقت های خاص در نگهداری خواهد داشت .

  • کفپوش ورزشی مدل لاستیکی

این کفپوش توسط مواد بازیافتی (لاستیک) تولید می شود و قابل اجرا شدن در سالن های بدن سازی و پیست های دوومیدانی است. کیفیت و دوام این کفپوش، بالا بوده و یکی از زیباترین و مرغوب ترین کفپوش های موجود به حساب می آید.

از مشخصات بارز این کفپوش می توان به تنوع بالا، رنگ بندی جذاب و قیمت پایین اشاره کرد. سالنهای ورزشی مدارس که با بودجه کم نیاز به کفپوش ورزشی دارند می توانند از این گزینه به عنوان یک گزینه بسیار کاربردی استفاده نمایند.

  • کفپوش رزمی

کفپوش ورزشی رزمی | چیدمانه

این کفپوش، یکی دیگر از کفپوش های ورزشی است که آن را جهت انجام حرکات رزمی و ژیمناستیک در سالن ها نصب می کنند. به این ترتیب، بسیاری از سالن های ورزشی جهت تمرین ورزشکاران خود از این کفپوش استفاده می کنند. این کفپوش مانع از بروز آسیب دیدگی ورزشکار شده و محیط سالن را به یک محیط امن و استاندارد تبدیل می کند.

  • کفپوش تاتامی

کفپوش تاتامی | چیدمانه

این مدل یکی از ارزان ترین و کاربردی ترین کفپوش های موجود به حساب می آید. از این کفپوش جهت ایمن سازی سالن های بدن سازی، تکواندو، کونگ فو، کاراته و … استفاده می شود. البته این کفپوش در برخی ورزش ها نام دیگری دارد.

برای مثال در رشته تکواندو به تاتامی، شیاپچانگ گفته می شود. از مشخصات بارز این کفپوش می توان به حمل آسان، تنوع بالا، ضربه گیری عالی و قابل شستشو بودن اشاره کرد.

قیمت کفپوش ورزشی

قیمت کفپوش ورزشی بستگی به مدل و برند آن دارد. برخی مدل ها نظیر کفپوش های چوبی از قیمت بالایی برخوردار هستند و در مقابل، کفپوش هایی مانند تاتامی، رزمی و لاستیکی به دلیل مواد اولیه ارزان قیمتی که در ساخت آن ها به کار رفته است ارزان قیمت هستند.

نکات مهم هنگام خرید کفپوش سالن ورزشی

  • اندازه کفپوش باید طبق قوانین ورزش و آیین نامه های جدید باشد.
  •  رنگ کفپوش بهتر است با دیگر تجهیزات موجود در سالن هماهنگ باشد.
  •  مدلی را انتخاب کنید که انعطاف پذیری و دوام بالایی داشته باشد.
  • مشورت با همکاران و ورزشکاران باتجربه یکی از نکات طلایی هنگام خرید کفپوش است که باعث انجام یک خرید مطمئن می شود.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *