نحوه صحیح اجرای دیوارپوش بتن اکسپوز چیست؟

نحوه صحیح اجرای بتن اکسپوز دیوار چیست؟ | شرکت معماری چیدمانه

امروزه بتن اکسپوز از پرکاربردترین بتن هایی است که در معماری مدرن، نمای خارجی، داخلی، کفپوش ها و … مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیب بتن و شیوه اجرای بتن اکسپوز، برای ایجاد ظاهر کلی نمایان شده و نتیجه نهایی کار بسیار مهم است. این موارد، شامل استفاده از ملات با اندازه مناسب است. به منظور جلوگیری از پیامدهای منفی، نباید اصول و قوانین مربوطه را نادیده گرفت. ساخت و آب بندی بتن به صورت یکپارچه، می تواند به ایجاد یک سطح صاف و عاری از خطوط درزدار کمک کند. در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه اجرای بتن اکسپوز صحبت کنیم و نکاتی که باید در اجرای این نوع بتن مورد توجه قرار گیرد را بررسی نماییم.

دیوارپوش بتن اکسپوز

بتن اکسپوز از مصالح به روز و مدرنی است که در سال های اخیر، در معماری مدرن مورد استفاده قرار گرفته است. این نوع بتن، علاوه بر این که نقش خود را به عنوان یک متریال ساختمانی ایفا می‌کند، می‌تواند به عنوان نمای بیرونی و نهایی کار نیز به کار رود. در چنین مواردی، معمولا روی بتن ماده دیگری به کار گرفته نمی‌شود و تنها بتن، به عنوان جلوه بیرونی کار ارائه داده می‌شود.

اگر بخواهیم بتن اکسپوز را از لحاظ ساختاری و ترکیبات تشکیل دهنده آن بررسی کنیم، باید بگوییم که بتن اکسپوز، ترکیبی از شن، ماسه، سیمان و سنگدانه های ریز و درشت با نسبت مشخص است. هر کدام از این اختلاط ها، بر اساس یک فرمولاسیون خاص صورت می گیرند و محاسبه مشخصی دارند. طوری که، اگر یک ماده خاص از ترکیب، با نسبت و اندازه دیگری در فرمول قرار گیرد، خاصیت بتن را به کلی تغییر می دهد.

هر کدام این اختالاط ها، یک ویژگی خاص را به بتن می دهند و کیفیت نهایی بتن را تعیین می کنند. مشخصات فنی یک بتن اکسپوز خاص، شامل وزن مخصوص آن، مقاومت فشاری بتن، ضخامت، طول و عرض، ماندگاری و طرح اختلاط آن است.

بتن اکسپوز ظرافت و زیبایی فوق العاده ای دارد و یک برتری متفاوت و منحصر به فرد را هنگام اجرا روی سطح، به ارمغان می آورد. استفاده از بتن اکسپوز بدون در نظر گرفتن جنبه های کاربردی آن، در یک مکان مسکونی یا تجاری، زیبایی ظاهر ساختمان و جذابیت ساختمان مورد نظر را افزایش می دهد.

این بتن یک ماده سبز و دوستدار محیط زیست است و به طور چشمگیری استفاده از عناصر طبیعی و سبز را در ساخت و ساز افزایش می دهد. بتن اکسپوز، می تواند به راحتی با مفاهیم معماری مدرن و امروزی، ادغام و همگام شود. یک بتن اکسپوز، علاوه بر زیبایی ظاهری، از مزایای دیگری مثل مقاومت در برابر حریق و یخ زدگی نیز برخوردار است. این نوع بتن، عایق خوبی برای صدا نیز هست.

همین مقاومت بالای بتن اکسپوز، باعث می شود که علاوه بر نمای داخلی و خارجی ساختمان ها، از آن در بناهای دیگری مثل استخر و کفپوش ساختمان ها نیز استفاده شود. وقتی صحبت از کفپوش ساختمان می شود، همیشه ظاهر جذاب و استحکام و ماندگاری بالا، دو مورد از مهمترین عواملی هستند که بر انتخاب شما تأثیر می گذارند. شما قطعاً سطحی را می خواهید که علاوه بر ماندگاری بالا، جذابیت بصری زیبایی هم داشته باشد.

نحوه اجرای بتن اکسپوز دیوار | شرکت معماری چیدمانه

با استفاده از بتن اکسپوز، شما می‌توانید هر دو گزینه یعنی سطح مقاوم و ظاهر زیبا را به طور یکجا با هم داشته باشید. استفاده از بتن اکسپوز در کفپوش ها، علاوه بر ماندگاری بالا، جلوه ای خیره کننده به ملک شما می‌دهد و تا سال های طولانی، ظاهر زیبای خود را حفظ می‌کند.

انواع بتن اکسپوز

بتن اکسپوز، در دونوع مختلف پیش ساخته و درجا وجود دارد. که با توجه به نوع خاص پروژه، یکی از این دو نوع با یک شیوه نصب خاص و بر اساس ویژگی ها و مشخصات پروژه  مربوطه، انتخاب خواهد شد.

پانل های بتنی پیش ساخته

در این نحوه اجرای بتن اکسپوز، قالب های بتنی از پیش تعیین شده، در کارخانه تولید و آماده شده و به محل پروژه برای نصب نهایی انتقال داده می شوند.

بتن اکسپوز درجا

این نوع بتن، در محل پروژه تولید و ساخته شده و بیشتر برای پروژه های بسیار عظیم مثل ساخت پل ها مورد استفاده قرار می گیرد.

شیوه اجرای بتن اکسپوز

همانطور که گفتیم، بتن اکسپوز، یک مصالح ساختمانی همه کاره است که به طور گسترده ای در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود. این نوع بتن، مخلوطی از سیمان، شن، ماسه و سنگدانه های درشت و ریز و به نسبت مناسب است. اطلاع از انواع ترکیبات بتن اکسپوز و شیوه های اجرای آن، مهمترین عاملی است که هنگام طراحی و خرید باید به آن توجه کرد. این روش ها به دو دسته اصلی خشک و دوغابی تقسیم می شوند که در ادامه هر کدام را به طور مفصل شرح می دهیم.

شیوه اجرای بتن اکسپوز | شرکت معماری چیدمانه

نحوه اجرای بتن اکسپوز به روش دوغابی

در شیوه اجرای بتن اکسپوز به روش دوغابی، ابتدا دوغاب را که شامل ماسه، سیمان سیاه و سفید، چسب بتن و آب است، ساخته می شود. در این روش، بلوک های بتنی که دارای شیارهایی با اندازه های مشخص هستند، به شکلی چیدمان می شوند که بر آمدگی ها در مقابل فرورفتگی ها قرار گرفته و برای محکم شدن از دوغاب کمک می گیرند.

در پشت هر کدام از این تایل های بتنی، مفتول هایی تعبیه شده است که می توان آن ها را به یکدیگر متصل کرده و موجب یکپارچگی آن ها و در نتیجه استحکام دیوار در این شیوه اجرای بتن اکسپوز شد.

روش اجرای بتن اکسپوز به روش نصب خشک

در این روش اجرای بتن اکسپوز، تایل های بتن ازطریق زیرسازی فلزی با یراق آلات نصب، پیچ کردن، چسب مگا استون، چسب BK2F و یا چسب کاشی نصب می شوند. در روش نحوه اجرای بتن اکسپوز با استفاده از زیر سازی فلزی و یراق آلاتی مثل نبشی و پیچ، دو ردیف پروفیل از جنس فلز که به صورت افقی و عمودی قرار گرفته اند و به هم جوش خوردن استفاده می شوند. برای اتصال تایل ها به پروفیل های افقی، از نبشی و پیچ استفاده می شود.

در روش اجرای بتن اکسپوز به طریق زیر سازی فلزی و پیچ کردن تایل، از تایل هایی استفاده می شود که حفره بولت روی آنها وجود دارد. ابتدا قوطی های عمودی دقیقاً به موازات حفره های بولت روی دیوار موردنظر جوش می خورند. پس از آن، تایل های بتن اکسپوز توسط پیچ های مخصوص به قوطی ها متصل می شوند.

در روش اجرای بتن اکسپوز با چسب مگا استون نیز، مانند روش قبلی، قوطی ها به صورت عمودی قرار می گیرند. البته، در این مورد تایل بتن اکسپوز حفره پولت ندارد و برای نصب آن از چسب استفاده می شود.

در نحوه اجرای بتن اکسپوز با چسب BK2F نیز، برخلاف مورد بالایی باید از تایل هایی استفاده نمود که دارای حفره بولت هستند. بدین ترتیب که این نوع چسب را در پشت تایل میمالیم و در قسمت هایی که حفره بولت دارند، از پیچ و رولپلاک استفاده می کنیم. در مواردی هم که دیوار زیرسازی قابلیت پیچ شدن نداشته باشد، می توان تایل بتن را با چسب کاشی به دیوار متصل کرد.

نکاتی که باید در نحوه اجرای بتن اکسپوز رعایت شود | شرکت معماری چیدمانه

نکاتی که باید در اجرای بتن اکسپوز رعایت شود

کیفیت تولید بتن اکسپوز عامل مهمی در تعیین زیبایی ظاهری و عمر مفید این متریال است. به عنوان مثال، تایل های پیش ساخته نباید تابیدگی داشته باشند و باید در گوشه ها کاملاً قائم باشند. روی سطح کار نباید اثری از ترک و شکاف دیده شود. هر پروژه روش نصب و خاص خود را دارد و بر اساس ویژگی ها و مشخصات پروژه مربوطه، یک روش نصب خاص انتخاب می شود. این عوامل شامل جنس دیوار، ابعاد آن و … است.

ابعاد بتن اکسپوز یکی دیگر از نکاتی که باید در نحوه اجرای بتن اکسپوز به آن دقت شود. ابعاد استاندارد این نوع بتن، با توجه به نوع طرح، عرض دیوار و غیره به شکل تایل های مربع و مستطیلی تولید می‌شوند.

اگر قصد دارید از بتن اکسپوز در طراحی دکوراسیون خود استفاده کنید، ما در چیدمانه در کنار شما خواهیم بود. برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت دیوارپوش بتن اکسپوز کافیست با ما تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *