راهنمای نحوه انتخاب کاغذ دیواری مناسب

چرا انتخاب کاغذ دیواری مهم است؟

تنوع بی‌نظیر طرح، رنگ و متریال کاغذ دیواری در بازار ممکن است شما را سردرگم و انتخاب را برایتان دشوار کند. اما دانستن برخی موارد می‌تواند به شما در این انتخاب کمک کند. در نتیجه می‌توانید فضای دکوراسیون داخلی خود را به شیوه دلخواه خود طراحی و اجرا کنید و از نتیجه کار لذت ببرید. یک چالش مهم و تاثیرگذار در این مسیر انتخاب کاغذ دیواری است.

با در نظر گرفتن برخی عوامل مهم می‌توانید گزینه مناسب را انتخاب کنید و دکوراسیون مورد نظرتان را به بهترین شیوه اجرا کنید.

این امر که چه نوع کاغذ دیواری برای خانه خود انتخاب کنید، به میزان زیادی وابسته به ابعاد فضا و نوع استفاده از آن است. به طور مثال کاغذ دیواری مناسب یک پذیرایی بزرگ، ممکن است گزینه مناسبی برای اتاق نشیمن و یا راهرو نباشد. به همین دلیل انتخاب ناآگاهانه کاغذ دیواری در هنگام خرید، فقط پول شما را به هدر می‌دهد و  احتما نتیجه نهایی مطابق با انتظار شما نخواهد بود. در ادامه این مطلب نکاتی را برای انتخاب کاغذ دیواری بر اساس نوع فضا بیان می‌کنیم.

انتخاب کاغذ دیواری اتاق خواب

انتخاب کاغذ دیواری برای اتاق خواب

اولین فاکتور در انتخاب مناسب ، توجه به سلیقه های شخصی است. اما در کنار آن باید کاغذی را انتخاب کنید که طرح و شکل آن ، به شما آرامش بدهد و زیبایی و هماهنگی با سایر اکسسوری های اتاق خواب را داشته باشد.

به طور معمول در این شرایط باید به رنگ کاغذ دیواری بیش از هر چیز اهمیت بدهید. کاغذ دیواری مناسب اتاق خواب بهتر است در طیف رنگی پاستیلی و روشن قرار داشته باشد تا آرامش را در این محیط القا کند. به طور مثال رنگ زمینه طوسی گزینه مناسبی است. همچنین می توانید گل ها و طرح های روی کاغذ را با رنگ و طرح روتختی و روبالشی هماهنگ کنید تا هارمونی داشته باشند.

شاید دوست داشته باشید از رنگ های شاد مانند صورتی ، نارنجی و یا زرد در اتاق خواب استفاده کنید. اما بهتر است بدانید که این رنگ ها پرهیجان هستند و گزینه مناسبی برای اتاق خواب و استراحت نیستند. از سوی دیگر طرح و الگوی روی کاغذدیواری نیز مهم است و می تواند تاثیر زیادی روی بزرگ یا کوچک نشان دادن فضا داشته باشد.

به طور مثال طرح های رسمی مانند طرح داماسک ، فضایی کاملا رسمی و کلاسیک در اتاق خواب ایجاد می کند. با استفاده از طرح های انتزاعی می توانید حال و هوای مدرن به اتاق خواب بدهید و طرح های گل دار نیز فضایی خودمانی و غیررسمی به اتاق خواب شما می بخشد.

انتخاب کاغذ دیواری برای پذیرایی

قسمت پذیرایی بخش مهمی از دکوراسیون خانه را تشکیل می‌دهد. در پذیرایی توجه به جزئیات موجب ایجاد فضایی دلنشین در خانه خواهد شد. با توجه به این امر، شاید مهمترین بخش در انتخاب کردن کاغذ دیواری خانه پذیرایی آن باشد. برای انتخاب کاغذ دیواری پذیرایی منزل خود باید نکات مختلفی را در نظر داشته باشید. انتخاب درست کاغذ دیواری به شما کمک خواهد کرد تا فضای دلخواه خود را در دکوراسیون منزل ایجاد نمایید.

اما چه مواردی در این امر نقش خواهند داشت؟

نقش ابعاد فضا در انتخاب کاغذ دیواری غیرقابل چشم‌پوشی است. اینکه قصد دارید برای فضایی با چه ابعاد، کاغذ دیواری انتخاب کنید، تاثیر بزرگی در انتخاب شما خواهد داشت. بزرگ یا کوچک بودن فضا، ارتفاع سقف ها و نیز میزان نوری که در محیط مورد نظر وجود دارد، انتخاب شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

انتخاب کاغذ دیواری برای فضاهای کوچک

اگر خانه شما ابعاد کوچک و یا سقف کوتاهی دارد، بهتر است از رنگ های روشن بهره بیشتری ببریز. همچنین طرح های عمودی می‌توانند خطای دید ایجاد کرده و فضا را بزرگتر و ارتفاع سقف را نشان دهند.

می‌توان گفت که در خانه‌هایی با سقف کوتاه و یا ابعاد کوچک‌تر، تقریبا انتخاب های محدودتری دارید. شما در این شرایط فقط باید به دنبال طرح ها و رنگ های شاد کاغذ دیواری و با طرح های عمودی باشید. اما زمانی که فضای بزرگی در اختیار دارید، دست شما کاملا باز است و گزینه‌های بیشتری پیش رویتان خواهد بود.

به طور کلی در انتخاب کاغذ دیواری در فضاهای کوچک باید با احتیاط بیشتری عمل کنید. بهتر است کاغذ دیواری روشن و در خانواده رنگ های سفید با طرح های ساده انتخاب کنید. همچنین از رنگ های هم خانواده با کرم قهوه‌ای، قرمز و خاکستری به هیچ وجه استفاده نکنید.

علاوه بر آن، سعی کنید که حس و حال فضا را با اکسسوری های ساده و رنگ های شاد بهبود دهید. شاید تصور کنید که خانه کمی بی روح و کسل کننده خواهد شد؛ اما این طور نیست. انتخاب کاغذ دیواری با رنگ تیره یا شلوغ و یا به کارگیری اکسسوری های متعدد در این فضا می‌تواند آرامش آن را به هم بزند. در این صورت چیدمان وسایل نیز سخت تر خواهد شد و نتیجه مطلوبی به دست نمی‌آورید. بنابراین سعی کنید سادگی را در نظر بگیرید.

انتخاب کاغذ دیواری برای فضای بزرگ

در دکوراسیون خانه و فضاهای بزرگ نیاز به رعایت تمامی قواعد در انتخاب طرح و رنگ ندارید. شاید مهم ترین مسئله در این حالت ، توجه به هارمونی کاغذدیواری با سایر اکسسوری ها مانند مبلمان ، پرده و یا سایر وسایل باشد. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که برای خانه ای با دکوراسیون کلاسیک و سنتی به دنبال کاغذدیواری با همین طرح ها باشید.

همچنین در فضاهایی با طراحی مدرن و امروزی، گزینه مناسب استفاده از کاغذ دیواری با طرح و رنگ مینیمال است. نکته دیگر در نحوه انتخاب کاغذ دیواری توجه به نوع کفپوش خانه و طرح کلی دکوراسیون است. فراموش نکنید که یک کاغذدیواری ناهماهنگ با دکوراسیون خانه، می‌تواند زیبایی فضای دکوراسیون و جلوه کاغذدیواری را از بین ببرد.

انتخاب کاغذ دیواری بر اساس نور فضا

فاکتور مهم دیگر در انتخاب کاغذ دیواری ، توجه به میزان نور طبیعی موجود در فضا است. اگر پنجره های اتاق پذیرایی و سالن به سمت جنوب و غرب باشند ، به این معنا است که در طول روز به اندازه کافی نور به داخل فضا وارد می شود. به همین دلیل دست شما در انتخاب طرح و رنگ کاغذ دیواری بازتر است و گزینه‌های بیشتری دارید. در چنین فضایی می‌توانید از کاغذ هایی با رنگ تیره نیز استفاده کنید.

اما در صورتی که پنجره به سمت شمال و شرق باشد، نور کمتری در فضا دارید و بهتر است به دنبال کاغذدیواری با رنگ های شاد و روشن باشید. با این کار از تاریک و کوچک به نظر رسیدن شدن فضا جلوگیری می‌کنید.

انتخاب کاغذ دیواری تیره برای فضای پر نور و بزرگ

نقش هارمونی در انتخاب کردن کاغذ دیواری

شما با انتخاب متریال های مختلف در دکوراسیون ، به دنبال زیباتر کردن خانه و فضای منزل خود هستید. بنابراین باید بین کاغذدیواری و سایر فضا نیز هارمونی برقرار شود. اگر اتاق پذیرایی و سالن خانه شما دارای وسایل زیاد و شلوغ است ، بهتر است طرح کاغذ دیواری ، ساده و خلوت باشد. همچنین از انتخاب رنگ های تند و شلوغ نیز اجتناب کنید. زیرا در این صورت پذیرایی نمایی شلوغ و درهم ریخته به خود خواهد گرفت.

همچنین اگر مبلمانی دارید که ساده و بدون طرح های شلوغ و درهم است ، می توانید کاغذدیواری با طرح  و رنگ بیشتر انتخاب کنید تا توجهات را به سمت خود جلب کند.

اهمیت توجه به هارمونی در انتخاب کاغذ دیواری

کلام پایانی

مواردی ذکر شده اهمیت بالایی در انتخاب شما خواهند داشت. اما برای انتخاب از میان انواع کاغذ دیواری باید موارد دیگری را نیز در نظر داشته باشید. شاید بتوان گفت سبک مورد نظر شما برای طراحی دکوراسیون یکی از مهمترین موارد باشد. بنابراین پیش از همه موارد ذکر شده، ابتدا سبک مورد نظرتان را انتخاب کنید و پس از آن، با در نظر گرفتن موارد ذکر شده، به انتخاب کاغذ دیواری بپردازید. این امر تاثیر زیادی در هماهنگی فضای مورد نظرتان خواهد داشت.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *