چند نکته عالی درباره نما کامپوزیت + مزایا و معایب

نمای کامپوزیت | چیدمان اکو

یکی از متداول ترین مواد کف سازی ، کامپوزیت است. کامپوزیت در واقع  یک کلاس از مواد ساختمانی است و محصولات مختلفی را در بر می گیرد. اما در واقع مصالح ساختمانی کامپوزیت بسیار بیشتر از این هاست در این مطلب قصد داریم در خصوص انواع نمای کامپوزیت صحبت کنیم و موارد مختلف کاربرد این نما را معرفی کنیم.

نما کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت ها برای نمای بیرونی یا دکوراسیون داخلی ساختمان ها به کار می روند و ساختار آن ها به صورت دو لایه از ورق های آلومینیومی بیرونی و یک لایه از مواد پلی اتیلن در لایه میانی است. لایه های بیرونی و میانی در انواع مختلفی وجود دارد و همین موضوع باعث می شود که ورق های کامپوزیت در طیف وسیعی از تنوع قرار گیرند.

مصالح ساختمانی کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت ماده ای است که از دو یا چند ماده با خصوصیات فیزیکی یا شیمیایی متفاوت مهندسی شده است. این ویژگی ها را از مواد ترکیبی می گیرد تا یک ماده ساختمانی با عملکرد بالا ایجاد کند. کامپوزیت ها یک ماده ساختمانی بسیار رایج هستند و انواع مختلفی دارند.

انواع نما کامپوزیت

انواع نمای کامپوزیت | چیدمان اکو

کامپوزیت ها شامل بتن ، پلاستیک های تقویت شده ، سیمان ، بتن مسلح به فولاد و تیر های چوبی و کامپوزیت است. این مواد به طور کلی بادوام و محکم هستند.

  • پلاستیک های تقویت شده

این نوعی پلاستیک است که با مواد الیافی تقویت شده است و می تواند شامل فایبرگلاس چوب و سایر مواد باشد. این دسته را می توان به زیرمجموعه های تقسیم کرد که توسط ماتریس پلاستیک طبقه بندی می شوند.

  • ترموست

در طی فرایند گرمایش که رزین را به پلیمر تبدیل می کند ، پلیمر ها به هم پیوند می خورند که پیوند شیمیایی برگشت ناپذیر ایجاد می کند. این بدان معنی است که وقتی گرما اعمال می شود ، نمی توان آن را بدون از بین بردن ویژگی های شیمیایی آن ذوب کرد. این محصول بسیار محکم است و در برابر حرارت بسیار مقاوم است.

  • ترموپلاستیک

ترمو پلاستیک تقویت شده ، فرآیند پخت متفاوتی را طی می کند که در آن هیچ پیوند شیمیایی اتفاق نمی افتد و اجازه می دهد ترموپلاستیک بدون تأثیر بر خصوصیات فیزیکی مواد ، دوباره جوش بخورد. این محصول بسیار قوی بوده و از مقاومت در برابر ضربه بالایی برخوردار است. برای شکسته شدن بیشتر ، دو نوع ترمو پلاستیک تقویت شده وجود دارد.

  • غیر عالی

ترموپلاستیک های غیر عالی غالباً با فایبرگلاس یا فلز تقویت می شوند. این مصالح ساختمانی ، عموماً همان خرابی محیطی را که ترمو پلاستیک تقویت شده با الیاف آلی ، به دلیل دوام مواد تقویت شده ایجاد می کند تجربه نمی کند.

  • پلی وینیل کلراید یا pvc

پی وی سی هنگامی که به عنوان مواد کفپوش استفاده می شود ، یک ماده ساختمانی ترکیبی است که دارای گزینه های طراحی انعطاف پذیر است و می توان آن را به گونه ای تولید کرد که ظاهر چوبی واقعی داشته باشد. اگر چه رنگ طبیعی آن سفید است اما در بسیاری از رنگ ها وجود دارد.

پی وی سی یک محصول با دوام است و در برابر حشرات و پوسیدگی مقاوم است. همچنین به راحتی خرد نمی شود و پوست نمی گیرد pvc به طور طبیعی سفید است اما در پروژه های تزیینات ، غالباً با داشتن یک بسته بندی نازک یا پوشش روی مواد کامپوزیت رنگ می شود.

بنابراین در تماس با نور uv برای مدت زمان طولانی تمایل به محو شدن دارد. pvc سازگار با محیط زیست نیست و هنگام ساخت و سوزاندن این محصول ، دیوکسین ها در هوا آزاد می شوند که یک ترکیب بسیار مضر برای انسان حیات وحش و محیط زیست است.

مزایای اجرای نما کامپوزیت در ساختمان

مزایای نمای کامپوزیت | چیدمان اکو

کامپوزیت از سختی بالایی برخوردار است. ورق های کامپوزیت جرم کمی دارند و در مقایسه با دیگر مصالح ساختمانی سبک تر هستند. به طوری که می توان گفت نمای کامپوزیت آلومینیوم بسیار بسیار سبک تر از گرانیت سیمان و شیشه است. سهولت اجرا و مونتاژ آسان نمای کامپوزیتی از دیگر مزیت های این نمای محبوب است.

این ورقه ها به آسانی و با سرعت نصب می شوند. علاوه بر این ، ورق های کامپوزیتی عایق صدا هستند و اگر در دیواره های یک ساختمان استفاده شوند ، می توانند عایق بودن صدا را تا چند برابر افزایش دهند.

ورق های کامپوزیتی از تنوع رنگی گوناگونی برخوردارند. این پنل های رنگی که با دستگاه های بسیار مجهز و پیشرفته رنگ می شوند ، بهترین دوام و مقاومت را در برابر شرایط سخت جوی دارا هستند. مصالح کامپوزیتی در دسته مواد ضد حریق جای می گیرند و گروهی از آن ها هم دوست دار محیط زیست بوده و خطری برای انسان و دیگر موجودات زنده ندارد.

ورق های کامپوزیت طوری قرار داده شده اند که هنگام زمین لرزه امکان سقوط آن ها وجود ندارد. زیرا این ورق ها در جای خود حرکت می کنند و ساختمان را از ریزش حفظ می کنند.

معایب اجرای نمای کامپوزیت

یک نمای کامپوزیت قیمت بالایی دارد. زیرا اجرای آن نیازمند گذراندن چند مرحله از جمله اجرای شاسی زیر کار ، نصب ورق کامپوزیتی و ورقی از مواد پلی اتیلن که در لایه میانی قرار می گیرد است. به همین دلیل از لحاظ اقتصادی چندان مقرون به صرفه نیست.

علاوه بر این ، ورق کامپوزیتی آلومینیومی ضخامت کمی دارد و در برابر شرایط جوی ممکن است انحنا پیدا کند و شکل آن به مرور زمان تغییر یابد. از دیگر معایب این ورق می توان به جذب ذرات معلق در هوا اشاره کرد که با گذر زمان باعث تغییر جرم ورق آلومینیومی می شود.

نحوه اجرای نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت به دو روش نصب می شود. در روش اول به نصب فیکس معروف است ، ورق های کامپوزیت در جای خود ثابت هستند و حرکت نمی کنند. پس از نصب قاب های فلزی روی دیوار ، ورق های کامپوزیت روی آن ها پرچ می شود و سپس درزگیر ها و عایق بندی های لازم انجام می شود. در این روش نصب ، ورق ها باید آب بندی شوند تا از نفوذ آب باران و برف به داخل نما و به دنبال آن زنگ زدگی نما جلوگیری شود.

در روش دوم نصب نیز ، پس از نصب قاب های فلزی ، ورق های کامپوزیت روی آن ها نصب می شوند. اما برخلاف روش اول ، ورق ها کاملاً فیکس نمی شوند و به راحتی جابجا می شوند و قابل تعویض هستند. این روش نیاز به آب بندی ندارد. زیرا رطوبت به داخل بنا نفوذ نمی کند. روش دوم نصب نمای کامپوزیت ، هنگینگ نام دارد.

موراد استفاده نما کامپوزیت

ساختمان های دارای نمای کامپوزیت | چیدمان اکو

نمای کامپوزیت در نمای بیرونی اکثر ساختمان های تجاری و مسکونی به کار برده می شود و در انواع نمای کامپوزیت آلومینیومی پنل معمولی ، کامپوزیت آلومینیومی پانل نانو ، کامپوزیت آلومینیومی پانل pvc ضد باکتری و مقاوم در برابر آتش یافت می شود. این ورق ها امروز در بسیاری از ساختمان های مدرن به کار می رود و نسبت به خیلی از مواد سنتی سبک تر هستند.

ورق های کامپوزیت در ابعاد مختلفی تولید می شوند و دارای تنوع رنگی گوناگونی هستند. علاوه بر این ، ساختمان های مدرن که از نمای کامپوزیت در آن ها استفاده شده است ، هم ضد زلزله بوده و هم در برابر آتش مقاوم هستند و می توانید در ساختارها و طراحی های پیچیده از آن ها استفاده کنید.

قیمت نما کامپوزیت

قیمت نمای کامپوزیت بستگی به نوع ورق بکار رفته ، نوع طراحی و نحوه اجرا و نصب مقدار برق مصرفی و غیره دارد. اما اگر بخواهیم قیمت حدودی برای آن تعیین کنیم ، باید بگوییم که هزینه هر ورق کامپوزیت معمولی از متری ۱۷۰ هزار تومان شروع می شود و با توجه به نوع متریال و ضد حریق بودن آن ، قیمت ها بالاتر هم می رود.

اگر بخواهیم هزینه زیرسازی ، اجرت نصب و دیگر هزینه های اجرا هم در نظر بگیریم ، باید گفت که اجرای یک نمای کامپوزیت از متری ۲۸۰ هزار تومان به بالا شروع می شود.

کلام آخر

از میان انواع مصالح نمای ساختمان ، ما در این مقاله به بررسی انواع نمای کامپوزیت پرداختیم و به طور کلی ساخت کامپوزیت یک اصطلاح عمومی برای توصیف هر ساختمانی است که شامل چندین ماده غیر مشابه باشد. ساخت کامپوزیت اغلب در ساخت هواپیما ، کشتی های آبی و ساخت و ساز ساختمان استفاده می شود و دلایل مختلفی برای استفاده از مواد کامپوزیتی وجود دارد. از جمله : افزایش مقاومت ، زیبایی و پایداری محیط و …

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *