بررسی انواع کاغذ دیواری + مزایا و معایب

بررسی انواع کاغذ دیواری + مزایا و معایب | شرکت معماری چیدمانه

نصب و اجرای کاغذ دیواری روشی جذاب و فوق العاده سریع برای تغییری زیبا در دکوراسیون خانه و محل کار محسوب می شود. به همین دلیل طراحان در این حوزه ، هر روز انواع کاغذ دیواری با شکل، طرح و رنگ های متفاوت تولید می کنند تا سلیقه های مختلف را بتوانند پوشش دهند.

همچنین کاغذهای دیواری در متریال های مختلف نیز تولید می شود و هر کدام از آن ها مزایا و معایب متفاوتی دارند. به همین دلیل در این نوشتار قصد داریم انواع کاغذ دیواری و مزایا و معایب آن ها را بررسی کنیم.

انواع کاغذ دیواری در دکوراسیون منزل

انواع کاغذ دیواری که می توانید از آن ها در دکور خانه خود استفاده کنید، در یک دسته بندی کلی شامل بی نهایت نقش و طرح هستند. اما در یک دسته بندی بر اساس متریال ساخت می توان آن ها را به چند نوع تقسیم بندی کرد. در ادامه تمامی به تمامی این موارد اشاره می کنیم.

  1. کاغذ دیواری از جنس کاغذ

این نوع از کاغذ دیواری، طیف گسترده ای از طرح و نقش را در اختیار شما قرار می دهد. همان طور که از نام این کاغذ مشخص است، متریال ساخت آن از نوعی کاغذ تهیه می شود.

به همین دلیل نمی توانید انتظار مقاومتی بسیار زیاد از آن داشته باشید. اما در عین حال قیمت بسیار مناسب از مزایای آن محسوب می شود. همچنین غیر قابل شستشو بودن و نازکی بیش ازحد از معایب این نوع کاغذ دیواری است.

انواع کاغذ دیواری | شرکت معماری چیدمانه

  1. انواع کاغذ دیواری سه بعدی

در این سبک از کاغذ دیواری، آنچه بیش از هر چیز به چشم می خورد، طرح های سه بعدی روی کاغذ دیواری است. این طرح ها عامل موثری برای خاص نشان دادن و تمرکز روی فضایی خاص از خانه هستند. متریال ساخت این کاغذ در بیشتر موارد از جنس چرم، گچی، ام دی ف و… است. ازجمله مزایای قابل توجه این نوع کاغذ دیواری این است که گزینه بسیار خوبی برای تغییر دکوراسیون اتاق خواب و پذیرایی محسوب می شود.

همچنین با توجه به اینکه متریال ساخت این کاغذها کیفت بالایی دارد، به راحتی قابل شستشو هستند و خیلی زود کیفیت خود را از دست نمی دهند. از سوی دیگر مقاومت بسیار عالی در برابر نور خورشید دارند و می توانند فضاهای کوچک را بزرگ تر نشان دهند.

با توجه به این موارد می توان به جرات گفت که عیب خاصی در این کاغذ دیواری وجود ندارد. اما باید هنگام خرید به دنبال متریال باکیفیت آن باشید. همچنین نوع چاپ طرح ها روی کاغذ دیواری نیز اهمیت دارد. در عین حال هنگام نصب دقت کنید که در کنار کاغذ دیواری سه بعدی، سایر اکسسوری ها مانند فرش و مبلمان دارای طرحی ساده باشند تا زیبایی بیشتری در محیط ایجاد شود.

انواع کاغذ دیواری سه بعدی | شرکت معماری چیدمانه

  1. کاغذ دیواری پی وی سی

انواع کاغذ دیواری پی وی سی نیز با استفاده از متریال وینیل پوشش دهی می شود تا مقاومت آن را در برابر خراش و آسیب های محیطی افزایش دهد. در عین حال شستشوی این کاغذ دیواری، صدمه ای به آن نمی زند و مقاومت و دوام بالایی دارد.

نصب راحت، ضخامت بالای کاغذ دیواری نسبت به سایر کاغذهای دیواری، قابلیت شستشو و ضد آب بودن، از مزایای این کاغذ دیواری است. اما در عین حال عیب شاخص آن، استفاده از مواد شیمیایی سمی در بافت کاغذ است. به همین دلیل گزینه مناسبی برای فضاهای بسته، بدون تهویه و بدون پنجره، اتاق کودکان و افراد دارای حساسیت تنفسی محسوب نمی شود.

البته این عیب نیز به راحتی قابل رفع کردن است. شما می توانید از این متریال در فضاهای با تهویه مناسب استفاده کنید. در این صورت هیچ نگرانی بابت مواد شیمیایی موجود در بافت کاغذ دیواری نخواهید داشت.

انواع کاغذ دیواری پی وی سی شرکت معماری چیدمانه

  1. کاغذ دیواری الیاف طبیعی

این نوع از کاغذ دیواری نیز با جذابیت های متعدد خود، با استفاده از متریال های طبیعی تهیه می شود. عموما در تهیه این کاغذ دیواری از چوب فنلاندی استفاده می شود که سازگاری بسیار زیادی با طبیعت دارد و جزئی از آن محسوب می شود.

ازجمله مزایای قابل توجه این کاغذ دیواری، قابلیت شستشوی آن، دوام و مقاومت بالا، ضد حساسیت بودن، سازگاری با طبیعت و زیبایی طبیعی آن است. در بافت کاغذ دیواری الیاف طبیعی، از تکه های بسیار نازک چوب استفاده شده است و به خوبی طبیعت را برای شما یادآوری می کند. این موضوع باعث جذابیت بیشتر کاغذ دیواری شده و به آن طرحی بسیار زیبا می دهد.

اما در مقابل، عیب مطرح در این کاغذ دیواری، قیمت بسیار بالای آن است. علت این مسئله نیز، در بیشتر موارد دست ساز بودن کاغذ دیواری الیاف طبیعی است. همچنین تمیز کردن این کاغذ دیواری کمی زمان بر است. در عین حال به دلیل اینکه متریال آن از الیاف طبیعی ساخته شده، به راحتی بوهای محیط را به سمت خود جذب می کند. بنابراین گزینه مناسبی برای دیوارپوش آشپزخانه محسوب نمی شود.

انواع کاغذ دیواری الیاف طبیعی| شرکت معماری چیدمانه

  1. انواع کاغذ دیواری نانو

همان طور که ز نام این کاغذ دیواری مشخص است، این محصول نیز یکی از انواع محصولات در حوزه نانو تکنولوژی محسوب می شود و در ساخت آن فناوری نانو استفاده شده است. این مدل از کاغذ دیواری نیز دارای مزایای بی شماری است که کاربرد آن در فضای منزل و دکوراسیون داخلی را راحت تر کند.

 ازجمله این موارد می توان به قابلیت ضد دوده و ضد کثیفی آن اشاره کرد. همچنین کاغذ دیواری نانو در مقابل اشعه و نور شدید خورشید مقاومت مطلوبی دارد و یک عایق گرما محسوب می شود. این مزایا باعث می شود که گزینه مناسبی برای اتاق کودکان محسوب شود. همچنین دارای ویژگی های مثبت زیست محیطی است و کاملا با طبیعت سازگاری دارد.

این کاغذ دیواری دارای خاصیت ضد خش است و دوام بالایی دارد. همچنین در صورت کثیف شدن، فقط با یک دستمال می توانید به راحتی تمامی آلودگی روی آن را برطرف کنید. همچنین عایق صوتی و حرارتی مناسبی محسوب می شود.

اما در کنار این مزایا، شاید بتوان گفت که عیب آن، فقط قیمت بالای آن است که با در نظر گرفتن این حجم از مزیت، قیمت زیاد آن کاملا قابل توجیه است.

انواع کاغذ دیواری نانو | شرکت معماری چیدمانه

  1. کاغذ دیواری مخملی

این نوع کاغذ دیواری، گزینه ای فاخر و لوکس در دکوراسیون منزل به حساب می آید. به طور معمول متریال ساخت این کاغذ دیواری از جنس جیر است. همچنین پارچه های کرکی مانند پشم، ابریشم و کتان نیز در بافت و ساخت این کاغذ دیواری استفاده می شود. استفاده از این متریال ها باعث می شود که کاغذ دیواری در زیر دست به راحتی لمس شود و حسی از لوکس بودن و اشرافیت ایجاد کند.

ازجمله مزایای این کاغذ دیواری این است که عایق مناسبی در برابر حرارت محسوب می شود. همچنین طرح ها و نقش های بی شمار آن، دست شما را در انتخاب گزینه بهتر باز می گذارد. الگوهای استفاده شده در این کاغذ دیواری شباهت زیادی به مخمل دارند و دوام و کیفیت بالایی دارد. ه همین دلیل بعد از گذشت مدت طولانی نیز، به راحتی کنده و پاره نمی شود.

مقاومت بسیار خوب در برابر رطوبت و پوشاندن تمام ناهمواری های روی دیوار نیز از جمله مزایای دیگر آن محسوب می شود. همچنین در صورت آلوده شدن به راحتی می توانید با یک دستمال مرطوب آن را تمیز کنید و آلودگی و لکه را بردارید.

در کنار موارد ذکر شده، عیب بارز این محصول، گران قیمت بودن آن است. البته با توجه به زیبایی و خاص بودن کاغذ دیواری و سایر مزایا، این قیمت کاملا توجیه پذیر است.

انواع کاغذ دیواری مخملی | شرکت معماری چیدمانه

  1. انواع کاغذ دیواری موقت

خرید انواع کاغذ دیواری، برای کسانی که در خانه خود هستند و نیاز به جابه جایی سالانه ندارند، گزینه مناسبی است. اما اگر سما هم در یک خانه استیجاری زندگی می کنید و قصد دارید حال و هوایی منحصر به فرد به آن بدهید، می توانید از کاغذ دیواری موقت کمک بگیرید.

این نوع کاغذ دیواری به راحتی قابل نصب است و نیازی به نصاب ندارید. همچنین کندن آن از روی دیوار خیلی آسان است و ردی از کاغذ روی دیوار باقی نمی ماند. البته در صورتی که دیوار گچی باشد، باید با احتیاط کامل آن را از دیوار بردارید، زیرا باعث صدمه به دیوار و برداشتن قسمتی از گچ خواهد شد.

 کاغذ دیواری موقت و یا قابل برداشت گزینه مناسبی برای فضاهای مختلف مانند بین کابینتی آشپزخانه، فضای بین پله ها، اتاق خواب و… است. این نوع کاغذ مقاومت بسیار خوبی در برابر رطوبت دارد و حتی گزینه خوبی برای تغییر دکوراسیون حمام است. همچنین با استفاده از آن می توانید یک نقطه کانونی در فضای منزل ایجاد کنید و یا عیب خاصی از دیوار را بپوشانید.

انواع کاغذ دیواری موقت | شرکت معماری چیدمانه

کلام پایانی

در این نوشتار انواع کاغذ دیواری را به همراه مزایا و معایب هر یک بررسی کردیم. در یک نگاه کلی، کاغذ دیواری گزینه مناسبی برای دیوارپوش خواهد بود. اما باید توجه کنید که در انتخاب کاغذ دیواری دقت لازم را داشته باشید. مواردی مختلفی از جمله نوع فضا، ابعاد، میزان نور و … در انتخاب تاثیر خواهند داشت. در کنار این عوامل، میزان بودجه نیز تاثیر چشمگیری در انتخاب گزینه مناسب ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *