۸ ایده برای نورپردازی راه پله ساختمان

8 ایده برای نورپردازی راه پله ساختمان | شرکت معماری چیدمانه

نورپردازی در طول قرن های متمادی، پیشرفت زیادی کرده است و اکثریت مردم دیگر از طرح های روشنایی، تنها به عنوان راحتی استفاده نمی کنند. بلکه به عنوان یک ضرورت تلقی می شود . در حقیقت، امروزه روشنایی خانه ها علاوه بر ایمنی، روی زیبایی خانه هم تاثیرگذار است. یکی از این نقاط، راه پله ها هستند که می توانند با قرار دادن چراغ های مدرن، علاوه بر ایجاد امنیت بیشتر در فضا، به عنوان یک شیء تزئینی نیز به کار روند. در این نوشتار قصد داریم ۸ ایده برای نورپردازی راه پله ساختمان را عنوان کنیم.

انواع نورپردازی برای راه پله ها

اگرچه بیشتر خانه ها دارای وسایل سقفی و دیواری برای روشن کردن پله ها هستند، اما روشنایی کافی برای افرادی که مشکلات بینایی دارند و همچنین برای افراد دارای نقص حرکتی، ملاک اصلی است. در این مطلب قصد داریم ۸ ایده روشنایی راه پله را عنوان کنیم که به شما برای نورپردازی فضای راه پله الهام می بخشد.

هنگام در نظر گرفتن نورپردازی راه پله، طراحی راه پله، ساخت و جلوه های مورد نظر، از عناصر کلیدی هستند که باید در کنار سطح و بافت مورد توجه قرار بگیرند. راه پله ستون فقرات مرکزی خانه به شما به حساب می آید و فضاها و افراد را به هم متصل می کند.

بنابراین، نورپردازی آن باید به صورت اصولی و کاربردی باشد و یک تفاوت واقعی با راه پله های معمولی ایجاد کند. در بیشتر موارد، روشنایی راه پله صرفاً یک موضوع تزیینی نیست. بلکه، از نظر ایمنی نیز عملکردی واقعی دارد. مثلاً، باید از تابش خیره کننده اجتناب کرد و شیوه های مراقبتی را در نظر داشت.

هنگام طراحی نورپردازی راه پله، بسیار مهم است که ایده مد نظر خود را در مراحل اولیه برنامه ریزی کنید. این امر به ویژه در مواردی که می خواهید چراغ ها در کنار جذابیت ظاهری، هیچگونه مزاحمتی برای شما ایجاد نکنند، اهمیت بسیاری پیدا می کند. بنابراین، حتی قبل از گچ کاری باید این موارد را در نظر داشته باشید.

یکی دیگر از نکات کلیدی، شیوه نورپردازی مد نظر شماست. اینکه آیا از بالا، در سطح پله یا دیوار قصد نورپردازی دارید. در هر صورت، در نظر گرفتن روشنایی در برنامه های شما و دستیابی به جلوه مورد نظر واقعاً مهم است.

بنابراین، روی این موضوع وقت بگذارید و کاملاً بررسی کنید که آیا نورپردازی را پله شما فقط هدف تزئینی دارد یا برای آن اهداف کاربردی تر هم در نظر گرفته اید. اگر فقط مورد اول را می خواهید، مراقب باشید که در مصرف آن زیاده روی نکنید.

در حالی که مهم است مطمئن شوید که راه پله خانه شما به اندازه کافی روشن شده است، اما انتخاب یک راه حل ساده برای دستیابی به نتایج ایده آل شما مهمتر است. در حالت ایده آل، راه حل های روشنایی راه پله باید به انتقال از یک فضا به مکان دیگر کمک کند و مشابه بقیه خانه شما باشد.

انواع نورپردازی برای راه پله ها | شرکت معماری چیدمانه

  1. استفاده از چراغ های دیوارکوب

اولین چیزی که هنگام روشن کردن راه پله باید در نظر گرفت، افزودن چراغ های دیوار کوب به راه پله است. این مورد چه در پله های سنگی و چه در پله های کلاسیک بسیار کاربردی است و می تواند نور را به سمت سقف یا به سمت پایین هدایت کند.

در این مورد، باید وسیله روشنایی را با دقت انتخاب کرد و اطمینان حاصل کنید که این چراغ ها به گونه ای نصب شده اند که می توانند نور را تا آنجا که امکان دارد، به سمت مرکز پله گسترش دهند. این چراغ ها اغلب در راه پله های داخلی استفاده می شوند و علاوه بر جنبه تزیینی، می توانند کاربردی هم باشند. همچنین، می توانند با هدف روشنایی کامل پله انتخاب شوند. کافیست که به ازای هر سه یا چهار پله، یک طول چراغ در امتداد راه پله قرار گیرد.

استفاده از چراغ های دیوارکوب | شرکت معماری چیدمانه

  1. استفاده از چراغ های آویز در مرکز راه پله

راه دیگر برای روشنایی راه پله، چه سنتی و چه مدرن، نصب یک چراغ آویز در مرکز است. این چراغ می تواند نور محیط را در راه پله پایین بیاورد.پ

  1. نورپردازی راه پله و روشن شدن قسمت زیرین با نور خطی

برای راه پله هایی که بین آن ها باز است، منبع نور را می توان در زیر هر پله از دید پنهان کرد. این نوار LED در قسمت زیرین پله قرار می گیرد و دیده نمی شود. اما هنگامی که روشن می شود، یک اثر شناور بسیار لطیف ایجاد می کند. این تکنیک باعث می شود سایه های فوق العاده ای در زیر قاب راه پله ایجاد شود.

نورپردازی راه پله با نور خطی | شرکت معماری چیدمانه

  1. نورپردازی راه پله ساختمان با نور رنگی

 برای ایجاد یک جلوه چشمگیر، می توان نوارهای LED کانتور را در دو طرف راه پله پنهان کرد. برای جذابیت بیشتر فضا، می توان از تعداد زیادی رنگ استفاده نمود.

  1. نورپردازی راه پله از طریق روشنایی نرده ها

یک گزینه مرسوم دیگر برای روشنایی راه پله، تعبیه روشنایی نواری در طول نرده است. نوار نور می تواند یک نقطه کانونی چشمگیری را در تاریکی ایجاد نماید. اگر چه ممکن است نور متمرکز کافی را برای اطمینان از صعود از پله با ایمنی بالا فراهم نکند.

نورپردازی نرده ها برای روشنایی راه پله | شرکت معماری چیدمانه

  1. روشنایی راه پله با دیوار آجری

 بافت دیوار یک ویژگی عالی برای نورپردازی خانه به حساب می آید. زیرا بر تغییرات شگفت انگیز نور اثرگذار است. برای به حداکثر رساندن زیبایی یک راه پله آجری، می توان یک نوار ال ای دی گرم سفید را در دو طرف پنهان کرد. این مورد نه تنها ارتفاع را نشان می دهد، بلکه رنگ گرم آجرها را نیز نمایان تر می کند.

  1. نورپردازی راه پله حیاط

چراغ هایی که در نزدیکی پله های بیرونی ساختمان نصب می شوند، امنیت آن ها را به خصوص در تاریکی شب تامین می کنند. افزودن نور به پله های بیرونی، می تواند روشنایی و نقاط کانونی تزئینی را برای حیاط و یا راه پله باغ ایجاد نماید.

الزامات روشنایی، مانند قوانین و استانداردهای ساختمانی محلی، قوانینی را ارائه می دهد که به مردم کمک می کند تا با خیال راحت از نورپردازی راه پله حیاط استفاده کنند. این چراغ ها باید در مجاورت پله ها قرار داشته باشند و بتوانند کل راه پله را از بالا تا پایین را روشن کنند.

چراغ ها ممکن است هوشمند باشند و یا از طریق کنترل از راه دور یا با یک کلید مرکزی کنترل شوند. کلیدهای چراغ مرکزی، باید در داخل خانه یا در اتاقی در نزدیکی پله های بیرونی یا نزدیک ورودی راه پله قرار داشته باشد.

هنگام سیم کشی برق در فضای باز، باید از جعبه های برقی مقاوم در برابر آب و هوا و درجه حرارت خارج استفاده شود تا از ورود آب جلوگیری کنند. در برخی از مکان ها، ممکن است نیاز باشد که سیم کشی برق راه پله حیاط در داخل لوله نصب شود. این لوله می تواند از نوع پلاستیک یا PVC  باشد. همچنین می تواند یک لوله فلزی باشد که سیم کشی برق را نگه می دارد.

نورپردازی راه پله حیاط | شرکت معماری چیدمانه

  1. نورپردازی راه پله با چراغ های هوشمند

اگر به روشنایی مداوم راه پله احتیاج ندارید، بهتر است از گزینه های هوشمند استفاده نمایید. این چراغ ها سنسور دار هستند و وقتی شخصی به بالا یا پایین پله ها نزدیک می شود، به طور کاملاً خودکار روشن می شوند.

کلام آخر

برای نورپردازی راه پله، ملاحظات کاملاً عملی متعددی وجود دارد که به تصمیم گیری نهایی شما در انتخاب شیوه و سبک نورپردازی کمک می کند. به عنوان مثال، تصمیم گیری در مورد اندازه و شکل چراغ، در مورد اینکه آیا آن ها باید با باتری کار کنند و یا اینکه از سیم کشی استفاده نمایند و یا حتی گزینه ای برای ادغام چراغ های پله ای با فناوری هوشمند. کافیست خلاقیت خود را به کار بگیرید و با استفاده از چراغ های رنگی نوارهای LED و غیره مناظر شگفت انگیزی را خلق کنید. اما دقت کنید که با وجود گزینه های بسیار زیاد برای روشنایی پله های داخل یا خارج از خانه، در کنار زیبایی و ایجاد هنر، از امنیت فضا غافل نشوید.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *