معرفی معماران برجسته ایران و جهان

بررسی آثار معماران برجسته | شرکت معماری چیدمانه

در این مطلب قصد داریم شما را با معماران برجسته ایران و جهان که آثار به یاد ماندنی زیادی از خود به جا گذاشته اند آشنا کنیم. هر معمار سبک مخصوص خود را دارد و آثارش نشانه هویت او است. معمارها در ابتدا برای خود سبکی را انتخاب کرده و طرح های خود را بر اساس آن ، ارائه می کنند.

معرفی معماران برجسته ایرانی

معماری یکی از هنرهایی است که در ایران سابقه چند هزار ساله دارد و از قدیم الایام بسیاری از ایرانی ها به آن علاقه داشتند. با گذشت زمان معماری ایرانی با معماری اسلامی تلفیق شد ولی همچنان خاص و منحصر به فرد است. آثار معماران ایرانی تنها به ایران ختم نمی شود و بسیاری از معماران در خارج از مرزهای ایران نیز هنرنمایی کرده اند.

  • سید هادی میرمیران

سید هادی میرمیران یکی از معماران برجسته ایران و جهان بود که تحصیلات خود را در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در رشته مهندسی معماری تکمیل کرد و در دفتر فنی شرکت فولاد مشغول به کار شد. بعد از انقلاب نیز در اصفهان به طراحی پروژه های شهرسازی مشغول شد.

از جمله آثار سید هادی میرمیران می توان به طراحی شهر بهارستان در اصفهان ، ساخت مجموعه ورزش در رفسنجان ، بدنه سازی خیابان چهارباغ عباسی در اصفهان ، طرح احیای مجموعه کریم خان در شیراز و غیره اشاره کرد. سید هادی میرمیران پس از ده سال مبارزه با سرطان در سال ۱۳۸۵ در برلین آلمان درگذشت.

اثر معماری سید هادی میرمیران | شرکت معماری چیدمانه
مجموعه ورزشی ، رفسنجان
  • هوشنگ سیحون

هوشنگ سیحون که متولد تهران بود در خانواده ای بزرگ شد که اهل موسیقی بودند ، ولی ایشان راه متفاوتی از خانواده را انتخاب کردند و رشته مهندسی معماری را برای خود برگزیدند. تحصیلات هوشنگ سیهون ابتدا در دانشکده هنرهای زیبای تهران و بعد از آن در پاریس ادامه یافت.

هوشنگ سیحون یکی از معماران برجسته ایران و جهان ، معروف به مرد بناهای بزرگ است ، زیرا در کارنامه خود طراحی بناهای یادبود منحصر به فردی از مفاخر بزرگ ایران دارد.

این هنرمند ایرانی علاوه بر معماری در کشیدن نقاشی از روستاها و مناظر نیز بسیار چیره دست بود و در طول زندگی خود نمایشگا های نقاشی متعددی در داخل و خارج ایران برگزار می کرد.

از جمله آثار هوشنگ سیحون می توان به طراحی آرامگاه های کمال الملک در نیشابور ، نادرشاه در مشهد ، بو علی سینا در همدان ، خیام در نیشابور و طراحی و بازسازی آرامگاه فردوسی در مشهد اشاره کرد. هوشنگ سیحون در سال ۱۳۹۳ در شهر ونکوور کانادا دار فانی را وداع گفت.

آرامگاه فردوسی اثر معمار برجسته ایران ، هوشنگ سیحون | شرکت معماری چیدمانه
آرامگاه فردوسی ، مشهد
  • بهرام شیردل

بهرام شیردل یکی از معماران برجسته ایران و جهان ، متولد شهر تهران است. وی تحصیلات کارشناسی خود را در دانشگاه تورنتو و مقطع بالاتر را در آکادمی هنر در کرنبورک میشیگان به پایان رساند.

بهرام شیردل توانست پروژه هایی را اجرا کند که در حد کلاس بین المللی بودند و به خاطر آن ها نیز جوایزی را دریافت کرد. از جمله آثار بهرام شیردل در خارج از کشور می توان به طرح شهر چانگلیوی در چین ، کتابخانه اسکندریه مصر ، طراحی شهر منترال و بازسازی شهر سمرقند در ازبکستان اشاره کرد.

این معمار برجسته ایرانی علاوه بر خارج در ایران نیز آثار زیادی از خود به جا گذاشته است که شامل مجموعه تفریحی و گردشگری پدیده در کیش ، طرح گسترش حرم حضرت زینب ، ترمینال مسافر بری فرودگاه امام و غیره است.

بهرام شیردل که از معماران برجسته ایران است در حال حاضر رئیس دفتر مهندسی خود است.

اثر معمار برجسته ابزانی ، بهرام شیردل | شرکت معماری چیدمانه
کتابخانه اسکندریه ، مصر

در ادامه به معرفی برخی از چهره های سرشناس در تاریخ معماری جهان می پردازیم که با آثارشان ماندگار شدند.

معرفی معماران جسته جهان

آثاری که برجسته ترین معماران جهان طراحی کرده اند به این دلیل ماندگار شده اند که تمام موارد مورد نیاز برای یک پروژه عالی در کنار هم ، به بهترین شکل ممکن چیده شده اند. منظور از موارد مورد نیاز ، انتخاب مکان مناسب برای بنا و همچنین انتخاب هوشمندانه در استفاده از مصالح مورد نیاز است.

  • والتر گروپیوس

والتر گروپیوس یک معمار آلمانی است که به یکی از معماران بین المللی برجسته تبدیل شده است. اولین پروژه ای که این معمار بزرگ طراحی کرد ، بنای خانه خودش بود. او برای تحصیلات با خانواده خود به آمریکا سفر کرد و تحصیلات خود را در دانشگاه هاروارد به اتمام رساند. خانه ای که والتر برای خود و خانواده اش طراحی کرد حدود یک ساعت با دانشگاه فاصله داشت.

هم اکنون خانه والتر به عنوان یکی از مکان های دیدنی و تاریخی تبدیل شده است و برای بازدید در دسترس مردم قرار گرفته است.

والتر که از معماران برجسته جهان است علاوه بر معماری ، معلم بود و تدریس می کرد و همچنین مدرسه باوهاوس را نیز در برلین افتتاح کرد و بعد از آن که به آمریکا مهاجرت کرد ، به تدریس رشته معماری در دانشگاه هاروارد مشغول شد.

مدرسه باوهاوس یکی از آثار ارزشمند والتر است که از ۳ بال که توسط پل به هم مرتبط می شوند ، ساخته شده است. در این مدرسه سالن کنفرانس ، فضای آموزشی ، فضای اداری و خوابگاه به چشم می خورد. بنای کارخانه فاگوس نیز یکی ازآثار ارزشمند والتر گروپیوس به حساب می آید.

اثر معمار برجسته جهان ، والتر گروپیوس | شرکت معماری چیدمانه
مدرسه باوهاوس ، آلمان
  • فرانک لویید رایت

فرانک لویید رایت یکی از معماران برجسته جهان و همچنین کشور آمریکا است که علاوه بر معماری به طراحی داخلی و تدریس نیز مشغول بود. این معمار آمریکایی به نویسندگی نیز علاقه زیادی داشت. از بین چند صد طرح ارائه شده توسط فرانک تقریبا ۵۳۲ مورد از طرح های او به مرحله اجرا رسیدند.

یکی از بناهایی که فرانک لوویید رایت طراحی کرد و سپس به اجرا در آورد استدیو و خانه خودش بود که در ایلینوی قرار دارد. خانه فرانک به عنوان یک نشانه ملی در آمریکا نگهداری می شود.

از آثار به جا مانده از فرانک لویید رایت می توان به فالینگ واتر که روی آبشاری قرار داشت اشاره کرد. این آبشار در روستای کوچکی در پنسیلوانیا قرار دارد و لویید رایت با استفاده از سنگ و چوب موجود در جنگل به یکپارچگی آن بنا پرداخت.

آثار فرانک به ساخت و بازسازی بناها ختم نمی شود بلکه او در نویسندگی نیز بسیار با استعداد بود و حدود ۲۰ کتاب روانه بازار کرد.

از دیگر آثار وی می توان به موزه گوگنهایم در منهتن ، خانه روبی ، ایمپریال هتل در ژاپن ، خانه مارتین و غیره اشاره کرد.

اثر فرانک لویید رایت ، معمار برجسته | شرکت معماری چیدمانه
خانه آبشار ، آمریکا
  • اسکار نیمایر از معماران برجسته جهان

اسکار نیمایر برزیلی یکی از بهترین و مشهورترین معماران دنیا است که خانه کاساداس کانوس یکی از معروف ترین آثار وی است. اسکار نیمایر تحصیلات خود را در دانشگاه هنرهای زیبای ریو در شهر ریودوژانیروی برزیل به اتمام رساند. بعد از تمام شدن دوره تحصیلش ، اسکار همراه با دوست خود طرح ساختمان آموزش و پرورش شهر را کشیدند و به اجرا در آوردند.

از دیگر آثار اسکار نیمایر می توان کلیسای سنت فرانسیس را نام برد که همچنان بعد از گذشت سالیان طولانی ، مورد استفاده قرار می گیرید. ساختمان سازمان ملل متحد در آمریکا نیز از ساخته های این معمار بزرگ است.

اثر اسکار نیمایر ، از معماران برجسته جهان | شرکت معماری چیدمانه
موزه هنرهای نیتروی ، برزیل

اسکار نیمایر یکی از معماران برجسته جهان با همکاری لوسیو کاستا ، به طراحی و ساخت پایتخت جدید برزیل که برزیلیا نام داشت پرداخت و پس از ۴ سال آن را به اتمام رساند. این شهر نوساز چند سال بعد به عنوان میراث جهانی ثبت شد.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *