مراحل نصب و اجرای دیوار پوش سه بعدی

مراحل نصب و اجرای دیوار پوش سه بعدی | شرکت معماری چیدمانه

در دنیای امروز شیوه های متفاوتی برای تزیین دکوراسیون داخلی منازل یا محیط های کاری ابداع شده است. هر کدام از این روش ها دارای ویژگی های مختلفی هستند که آن ها را برای استفاده در یک محیط خاص مناسب می کند. یکی از شیوه های جدید تزیین دکوراسیون داخلی اجرای دیوار پوش سه بعدی است.

این دیوارپوش ها دارای طرح های متنوعی بوده و در محیط های مختلف قابل اجرا هستند. با استفاده از این دیوار پوش ها می توانید دیوارها و حتی سقف منزل یا محیط کار خود را زیباتر کرده و جلوه ای منحصر به فرد به آن ببخشید. اما نکته ای که در زیبایی این دیوارپوش ها تاثیر زیادی دارد شیوه نصب آن ها است. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم مراحل نصب دیوار پوش ها را توضیح دهیم تا با کاهش اشتباهات در نصب زیبایی آن ها را بیشتر کنیم.

دیوارپوش سه بعدی چیست؟

دیوارپوش های سه بعدی معمولا از محصولات سازگار با محیط زیست نظیر پوسته نارگیل ، ساقه نیشکر یا دیگر محصولات قابل بازیافت تهیه می شوند. نصب دیوار پوش سه بعدی تفاوت چندانی با کاغذدیواری نداشته و کار نسبتا آسانی است.

تنها نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که دیوار پوش ها از قطعات جامد کوچکی تشکیل شده اند که نصب و اجرای دیوار پوش سه بعدی را راحت تر کرده و به شما امکان مانور بیشتری می دهد. تنها باید دقت کنید که به خوبی روی اجرای دیوارپوش سنباده کشیده و آن ها را به درستی کنار یکدیگر قرار دهید تا طرح نهایی ایجاد شود.

دیوارپوش سه بعدی چیست؟ | شرکت معماری چیدمانه

برای اجرای دیوار پوش سه بعدی به چه وسایلی نیاز داریم؟

پیش از شروع به کار وسایل زیر را آماده کنید تا در حین کار دچار مشکل نشوید.

  • سطل آب
  • پارچه مرطوب
  • کاغذ سنباده (درجه ۳۵۰)
  • چاقوی استنلی
  • Spirit level
  • Metal rule (برای کمک به برش)
  • مداد
  • رنگ آغازگر
  • پرکننده گچ کاری
  • رنگ (برای پایان کار)
  • سیلر
  • چسب (برای چسباندن قطعات دیوارپوش به دیوار)

مراحل نصب دیوار پوش سه بعدی چیست؟

مراحل اجرای دیوار پوش سه بعدی عبارتند از :

آماده سازی دیوار

آماده کردن دیوار را می توان یکی از مهم ترین مراحل نصب دانست. چرا که زیرسازی نامناسب می تواند همه زحمات شما را هدر دهد. این موضوع می تواند در سرعت بخشیدن به کار شما تاثیر زیادی داشته و نتیجه نهایی کار را بسیار زیباتر کند. توجه کنید که منظور از آماده سازی دیوار تنها صاف کردن برآمدگی ها و فرورفتگی های دیوار نیست. برای آماده سازی دیوار حتما کارهای زیر را انجام دهید.

  • سطح دیوار را تمیز کنید

ابتدا سطح دیوار را با یک پارچه خشک یا برس تمیز کنید. باید مطمئن شوید که هیچ ناهمواری روی دیوار وجود ندارد. همه گچ های سست یا قطعات چسبیده به دیوار را جدا کنید و آن را به یک سطح صاف و یکدست تبدیل کنید.

  • سوراخ های دیوار را پر کنید.

وجود سوراخ در دیوار باعث اختلال در نصب می شود. اگر بخشی از گچ دیوار کنده شده یا سوراخی بزرگ تر از ۱۵ میلی متر در آن وجود دارد باید آن ها را پر کنید. همچنین باید توجه کنید که پس از پر کردن سوراخ ها سطح دیوار را صاف کنید.

مراحل نصب دیوار پوش سه بعدی | شرکت معماری چیدمانه

با استفاده از سنباده سطح را خشن کنید.

منظور از خشن کردن سطح این است که آن را دندانه دندانه کنید. این کار را به کمک سنباده درجه ۳۵۰ انجام دهید. سطح خشن باعث می شود که کاشی ها بهتر بچسبند و کنار هم قرار دادن آن ها آسان تر باشد.

به دیوار فرصت دهید تا خشک شود.

اگر دیوار شما به هر دلیلی مرطوب است ، باید مطمئن شوید که کاملا خشک می شود. چرا که مرطوب بودن سطح دیوار باعث می شود که کاشی ها به خوبی نچسبند و پس از مدتی از جای خود کنده شوند. برای خشک شدن دیوار حداقل باید یک ۲۴ ساعت صبر کنید. اگر پس از گذشت این مدت باز هم دیوار مرطوب بود ، باید مدتی بیشتر صبر کنید. این موضوع را نیز دست کم نگیرید. چرا که خیلی زود باعث خراب شدن دیوارپوش سه بعدی شما خواهد شد.

طرح را آماده کنید.

ممکن است شما از طرح های آماده برای اجرای دیوار پوش سه بعدی استفاده کنید یا آن را به کمک یک طراحی با سلیقه خودتان طراحی کنید. درهرحال طرح باید روی کاشی ها چاپ شده و مراحل پیش آماده سازی آن به درستی انجام گیرد.

این مرحله ممکن است کمی طولانی شود. چرا که کاشی ها باید پس از چاپ به طور کامل خشک شوند تا طرح شما روی آن ها باقی مانده و دچار اشکال نشود. نکته دیگر اینکه هنگام خشک شدن کاشی ها آن ها را در کنار یکدیگر چیده و مطمئن شوید که اطراف آن کاملا محکم است. چرا که کاشی ها در حین فرایند خشک شدن رطوبت را به خود جذب می کنند و اگر به درستی محکم نشده باشند تاب برداشته و از فرم صاف خود خارج می شوند.

کاشی ها را متناسب با طرح خود تنظیم کنید.

بدون شک کاشی هایی که برش خورده و طرح کاملی ندارند ، جلوه بصری زیبایی نخواهند داشت. اما اگر قصد دارید همه دیوار را بپوشانید باید تعدادی از کاشی ها را برش بزنید. در صورتی که برش به درستی انجام شده و کاشی ها در سر جای درست قرار بگیرند ، این کاشی های برش خورده نه تنها باعث زشتی دیوارپوش سه بعدی نمی شوند بلکه ظاهری جذاب به آن می بخشند.

همواره به یاد داشته باشید که دیوارپوش ایده ای جدید برای طراحی دکوراسیون داخلی است و به همین دلیل خیلی زود توجه ها را به خود جلب می کند. پس باید دقت کافی در اجرای دیوار پوش سه بعدی به کار گیرید.

برای راحت شدن کارتان پیش از شروع نصب ، اتاق و دیوار موردنظر را به طور کامل بررسی کرده و یک نقطه شروع برای خود تعیین کنید. تلاش کنید که نقطه شروع به گونه ای باشد که نیاز به برش زدن کاشی ها را به حداقل برساند. پس از آن می توانید برای جایگذاری کاشی های برش خورده تصمیم بهتری بگیرید.

اجرای دیوار پوش سه بعدی | شرکت معماری چیدمانه

نصب را آغاز کنید.

زمانی که نقطه مناسب برای شروع را پیدا کردید ، نوار اندازه گیری ، spirit level ، مداد و یک قطعه ۲ در ۴ آماده کنید. با استفاده از این قطعه و مداد یک نقطه افقی و عمودی را مشخص کرده و از طریق spirit level مطمئن شوید که خطوط کاملا تراز هستند. این خطوط در واقع همان سطح شروع شما می شوند.

پس از مشخص کردن سطح شروع ، سطح را بر اساس دستورالعمل شرکت سازنده به چسب آغشته کرده و پانل اول را بر روی آن بچسبانید. برای آن که پانل به درستی چسبیده و در جای خود محکم شود ، باید حداقل ۱۰ ثانیه آن را فشار دهید. زمانی که اولین پانل به درستی در جای خود قرار گرفت ، چسباندن بقیه دیگر کار چندان سختی نیست.

چرا که پانل اول به عنوان راهنمای شما عمل کرده و مسیر نصب دیوار پوش سه بعدی را هدایت می کند. اگر قصد دارید از پانل ها به صورت دائمی استفاده کنید ، بهتر است چسب های قوی تری خریداری کنید. فراموش نکنید که سازندگان دقیقا می دانند که چسب را برای چه منظوری تولید کرده اند. پس به دستورالعمل آن ها اطمینان کرده و از چسب های مناسب برای محصولات مختلف استفاده کنید.

توجه کنید که حین فرایند چسباندن پانل ها باید همواره با یک پارچه مرطوب چسب های اضافه را پاک کنید. بهتر است این کار را از همان ابتدا انجام داده و آن را به بعدا موکول نکنید. چراکه پاک کردن چسب های خشک شده کار بسیار دشواری است.

همچنین باید دقت کنید که پانل ها تا حد امکان به هم نزدیک هستند و فاصله ای میان آن ها وجود دارد. چرا که وجود فاصله در اجرای دیوار پوش سه بعدی باعث بد شکل شدن پانل ها می شود. برای برش پانل ها می توانید از چاقوی استنلی استفاده کنید. سعی کنید برش ها را عمیق بزنید تا مجبور به برش چند باره نشوید. پس از پایان برش نیز لبه های بریده شده را با سنباده یکدست کنید.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *