اجرای نمای سرامیکی ساختمان به چه صورت انجام می شود؟

نمای سرامیکی | چیدمان اکو

از دوران باستان از سرامیک برای ساخت اجزای سازه برای پروژه های ساختمانی مختلف استفاده می شده است و مردم برای ساخت و ساز ، از گل و لای خشک شده آجر می ساختند. محصولات سرامیکی برای بخش ساخت و ساز ، شامل سیمان و مواد مبتنی بر سیمان ، کاشی های داخلی و خارجی ، تجهیزات بهداشتی ، آجرهای نسوز و سایر اشکال پیچیده تر مانند زهکشی لوله ها و غیره است. در این صفحه قصد داریم در خصوص نمای سرامیکی ساختمان صحبت کنیم و بگوییم اجرای نمای سرامیکی ساختمان به چه صورت انجام می شود؟

اجرای نمای سرامیکی

نمای سرامیکی یک راه حل بسیار متنوع و مدرن با ویژگی های مکانیکی و زیبایی بسیار عالی است. روکش فلزی صفحه سرامیکی که در طیف گسترده ای از رنگ ها و بافت های زیبا موجود است ، شما را قادر می سازد تا از طریق استفاده از تثبیت کننده های پنهان و قابل مشاهده ، به عنوان بخشی از طراحی سازه به اتمام مراحل مختلف نما برسید.

روکش های سرامیکی که کاملا از مواد طبیعی ساخته شده اند ، می توانند به گونه ای طراحی شوند که جلوه ای معاصر یا چیزی سنتی تر ارائه دهند که زیبایی طبیعی و ظاهر سنگ تراشیده شده مانند گرانیتی از سنگ مرمر را تولید می کند.

همچنین دارای ظاهری زیبا و ماندگار است. هر پانل روکش سرامیکی ، یکپارچگی کامل صدا و سازگاری طراحی را با رنگ ، طرح و دانه بندی از طریق بدنه ارائه می دهد و زیبایی آن به مرور و با گذر زمان تغییر نمی کند. این ماده در برابر نور و اشعه ماورابنفش کاملا مقاوم و غیرقابل نفوذ است.

انواع سرامیک نما و بهترین نوع سرامیک برای نمای ساختمان

نما برای ساختمان به عنوان یک لباس عمل می کند و شکل اصلی یک سازه را نشان می دهد که معمولاً در چند نوع کاملا متفاوت با مصالح مختلف اجرا می شود که جلوه زیبایی به ساختمان می دهند. سرامیک ها یک نوع از انواع مصالح مناسب نمای ساختمان است.

در ادامه مطلب می خواهیم بهترین نوع سرامیک برای نمای ساختمان را به شما معرفی کنیم و خصوصیات و ویژگی های سرامیک نمای ساختمان را بررسی کنیم اگر به دنبال گزینه ای مناسب برای ساختمان خود هستید ، توصیه می کنیم این مطالب را از دست ندهید.

انواع سرامیک نما برای ساختمان

نمای سرامیک | چیدمان اکو

همانطور که قبلاً اشاره شد ، سرامیک نمای ساختمان انواع مختلفی دارد. در این قسمت ابتدا به انواع طرح ها اشاره خواهیم کرد و سپس بهترین مواد سرامیکی نمای ساختمان را با توضیحات کامل معرفی خواهیم نمود تا شما به راحتی بتوانید گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید. سرامیک نما با طرح چوب ، سرامیک نما با طرح سنگ ، سرامیک نما با طرح آجر ، سرامیک نما با طرح مستطیل و سرامیک نما با طرح چند ضلعی.

انواع سرامیک نمای ساختمان از نظر تفاوت در روش های تولید

  • پرسلن

روش تولید این نوع سرامیک به گونه ای است که با انواع دیگر سرامیک متفاوت است و این تفاوت مربوط به سطح مقاومت سرامیک نسبت به انواع دیگر است و دلیل آن استفاده از درجه حرارت بسیار بالا برای تولید است. این سرامیک ها از سرامیک های معمولی در برابر نفوذ آب ضعیف تر بوده و از مقاومت کیفی کمتری نیز برخوردار هستند.

اما سرامیک پرسلانی به دلیل ساختار شیشه مانند ، علاوه بر زیبایی و جذابیت بالا ، از مقاومت بالایی نیز برخوردارند. مواد مورد استفاده برای تولید سرامیک های پرسلان عبارتند از: سرامیک خام ، کوارتز و فلدسپات.

  • سفالینه

این سرامیک در مواقع نوعی ظروف چینی است. اما به چینی خشک معروف است و دلیل آن هم وزن کم آن نسبت به نوع چینی است. ناگفته نماند که این سرامیک به سرامیک اکسترود شده نیز معروف است و به دلیل تخلخل زیاد بیشتر برای گوشه ها استفاده می شود.

  • پنوماتیک کامل

سرامیک پنوماتیک کامل نیز نوعی پرسلن خشک است. اما از نوع جامد ساخته شده است. یعنی برخلاف سرامیک های سفالی ، در دمای بسیار بالا تولید می شود و به همین دلیل دیگر نیازی به آن نخواهد بود که براق و جذاب باشد. ناگفته نماند که این نوع سرامیک برخلاف انواع دیگر بسیار ارزان تر است و یکی از سرامیک های بسیار مورد استفاده برای نمای ساختمان است.

این نوع سرامیک دارای بهترین نوع مواد برای زیبایی نما و ظاهر ساختمان ، سازگاری با شرایط مختلف آب و هوایی ، مقاوم در برابر ضربه و خوردگی ، مقاومت بالا در جلوگیری از نفوذ آب ، داشتن تنوع در طرح و رنگ ، روش نصب بسیار مناسب ، امکان اصلاح و تغییر کاملاً یکدست و یکپارچه بودن ، مقاوم در برابر دمای هوا ، تمیز کردن و شستشوی آسان ، ضد ترک ، وزن کم ، مقرون به صرفه بودن و … است.

مزایا و معایب سرامیک برای نمای ساختمان

مقاومت فیزیکی و یخ زدگی بالا و مقاومت در برابر تغییر دمای بسیار شدید ، ضد آتش بودن که بدین معنی است که در برابر آتش مقاوم است و تغییر شکل نمی دهد ، از مزایای نمای سرامیکی است. علاوه بر این ، رنگ آن با گذشت زمان تغییر نمی کند و در برابر نور خورشید مقاوم است. همچنین توانایی تولید در اندازه های مختلف و طرح ها و رنگ های نفیس وجود دارد. شیک بودن و ظاهر زیبا و مدرن آن نیز از دیگر خصوصیات سرامیک برای نمای ساختمان است.

از معایب سنگ های نمای سرامیکی می توان به عایق صوتی نبودن آن اشاره کرد. از این رو میزان صدای ورودی به ساختمان را نمی توان با یک روکش سرامیکی کاهش داد و آن را عایق بندی کرد.

سرامیک ها عایق حرارتی خوبی نیستند و بند های آن ها در قسمت هایی که سرامیک ها به یکدیگر متصل می شوند کاملا مشخص است. در مقابل سرما و گرما و شرایط جوی نیز از خود مقاومت خوبی نشان نمی دهند و امکان سقوط و شکستن آن ها وجود دارد.

نحوه اجرای نمای سرامیکی ساختمان

اجرای نمای سرامیکی | چیدمان اکو

اجرای نمای سرامیکی به دو روش مرسوم انجام می شود. در روش خشک ابتدا نمای ساختمان را زهکشی می کنند و سرامیک را به وسیله نگهدارنده های مخصوص به زیر ساز ها وصل می کند. معمولاً در زیر سرامیک توری نصب می کنند تا در صورت شکستن از سقوط آن ها جلوگیری شود. در این روش ، مقاومت و دوام بنا به دلیل کاهش حجم و وزن ساختمان و اصولی بودن قوانین ساخت ، بسیار بالا است و همین باعث کاهش هزینه های بازسازی و ترمیم سازه می شود.

علاوه بر این ، در این روش ، ساختمان بهتر عایق بندی می شود و مصالح در برابر شرایط مختلف جوی مقاومت لازم را دارند. فقط باید دقت شود که پنجره ها و سایر درز های ساختمان باید کاملا آب بندی و درزگیری شوند. نوع مصالح مورد استفاده باید با یکدیگر هماهنگی داشته باشد و از نظر زیبایی شناختی بررسی شوند و نوع متریال زیرسازی با مصالح نمای خشک از نظر شیمیایی متفاوت نباشد.

روش دوم به شیوه سنتی یا ملات دار معروف است. در این روش ، اتصال بین ملات و سرامیک باید محکم باشد و از اختلاط سیمان با آب و ماسه به دست می آید و ماده اصلی برای پروژه های سنگ تراشی مانند اتصال آجر ، سنگ ، کاشی ، سرامیک و پر کردن شکاف ها و سوراخ هاست.

بتن علاوه بر آب ، ماسه و سیمان ، حاوی سنگ ریزه و سنگ های کوچک نیز است که مقاومت را برای مخلوط فراهم می کند و باعث می شود سرامیک از نما جدا نشود.

کلام آخر

همان طور که می دانید ، طراحی نمای ساختمان مهمترین مولفه بصری ساختمان است. بنابراین یک طراحی شیک و البته بیرونی ، تاثیر زیادی بر همه مردم یک شهر دارد. موارد استفاده از محصولات نمای سرامیکی تقریباً برای همه انواع و اندازه های مختلف ملک مناسب است و می تواند برای تمام نما ها به صورت انتخابی استفاده شود. سرامیک ها برای تمام شرایط آب و هوایی مناسب هستند. به این معنی که می توانند در مناطق بارانی به همان اندازه که در نواحی خشک استفاده می شوند ، به کار روند.

بیشتر بخوانید

2 پاسخ

  1. در مورد معایب نمای سرامیک باید این مورد را اضافه کرد که نمای سرامیکی خصوصا در ضلعی از ساختمان که در معرض مستقیم نور خورشید است بدلیل مسئله انبساط ، سرامیک از ملات پشت جدا میشود و اگر اسکوپ نشده باشد منجر به باد کردن و نهایتا سقوط سرامیک میگردد و اگر اسکوپ هم شده باشد فقط احتمال سقوط کمتر هست ولی نما خراب خواهد شد . به مسئله جنس سرامیک هم باید دقت شود که با ملات کار شود یا با چسب .
    به نظر من صرفا اگر طرحی برای نما در نظر گرفته شود که آن نمای سرامیکی دارای بند بوده و سرامیک‌ها به هم نچسبد و یک اسکوپ مناسب هم انجام شود امکان ماندگار بودن نمای سرامیکی وجود دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *