۶ نوع دیوارپوش ضد آب برای حمام، آشپزخانه و سرویس بهداشتی!

دیوارپوش سرویس بهداشتی | چیدمانه

دیوارپوش ضد آب یکی از گزینه های حیاتی برای مکان های مرطوب داخل خانه است. این دیوارپوش ها را به طور معمول برای حمام، بهداشتی و آشپزخانه به خصوص فضای بین کابینت ها استفاده می کنند. اما گاهی اوقات ممکن است برای تمیز ماندن دیوار اتاق کودک هم بخواهید از دیوارپوش ضد آب استفاده کنید.

دیوارپوش ضد آب را بشناسید

در ادامه شما را با ۶ نوع از رایج ترین انواع دیوارپوش  ضد آب آشنا می کنیم که می توانید برای بخش های مختلف منزل از آن ها استفاده کنید. مزایا و معایب هر مورد نیز در ادامه آورده شده است تا تصمیم گیری برای شما ساده تر باشد.

کاشی برای سرویس بهداشتی | چیدمانه

  1. کاشی

زمانی که صحبت از دیوارپوش ضد آب به میان می آید یکی از ساده ترین و خوش قیمت ترین انتخاب ها کاشی است. کاشی ها در تمام شهرهای کوچک و بزرگ در دسترس هستند و می توانید به طیف گسترده ای از کاشی ها در انواع رنگ ها، طرح ها و اندازه های مختلف دسترسی داشته باشید.

کاشی را می توانید برای پوشش دیوار و کف حمام، دستشویی و آشپزخانه استفاده کنید. در صورتی که کاشی های با طرح شیک و مناسب را انتخاب کنید می توانید فضایی درجه یک و مجلل در این محیط ها ایجاد کنید. کاشی ها می توانند از جنس سنگ مرمر، سرامیک، گرانیت و موارد دیگر ساخته شوند.

مزایا و معایب کاشی

نصب کاشی ها به سادگی صورت می گیرد و تا سالیان سال نیز بدون آنکه خراب شوند می توانند به عنوان دیوارپوش ضد آب یا پوشش کف استفاده شوند. کاشی ها ازنظر طرح بسیار متنوع هستند و تقریباً تمام سلیقه ها را پوشش می دهند.

ازجمله دیگر مزایای کاشی می توان به تمیز شدن سریع اشاره کرد که این مسئله برای خانم های وسواسی بسیار حائز اهمیت است. ازجمله معایب کاشی ها می توان به ترک خوردن در اثر ضربه اشاره کرد. همچنین اگر از کاشی های با کیفیت پایین استفاده کنید ظاهر آن ها بعد از چند سال کدر شده و جرم آب روی آن ها باقی می ماند.

همچنین این امکان وجود دارد که کاشی شما بعد از چند سال دمده شده و ظاهر لوکسِ قبل خود را نداشته باشد. به عنوان مثال تا چند سال پیش استفاده از کاشی های با ابعاد بزرگ تر بیشتر مورد پسند بود. اما سلیقه بازار در سال های اخیر به سمت استفاده از کاشی های با ابعاد کوچک تر تمایل پیدا کرده است.

نکته مهم دیگر این است که تعویض کاشی کاری پرهزینه و پردردسر است و باید پیش از انتخاب آن تمام جوانب را بسنجید؛ چراکه بعد از نصب کاشی حداقل تا چند سال آینده این طرح ها قرار است زینت بخش دیوار خانه شما باشند.

  1. دیوارپوش ضدآب پلاستیکی

شاید پیش ازاین با دیوارپوش ضد آب پلاستیکی آشنا نشده باشید؛ اما بهتر است بدانید یکی از ارزان ترین و بدون دردسرترین گزینه ها برای پوشش حمام و سرویس بهداشتی استفاده از این دیوارپوش ها است.

این دیوارپوش ها را می توانید در پشت دوش یا کناره های وان روی دیوار نصب کنید. ازآنجایی که پلاستیک ها بسیار ارزان و همه جا در دسترس هستند، می توانید با قیمت مناسب یک پوشش ضد آب روی دیوارهای مدنظرتان با استفاده از آن ها ایجاد کنید.

کاغذ دیواری ضد آب | چیدمانه

مزایا و معایب دیوارپوش پلاستیکی

این دیوار پوش ها در رنگ های منحصربه فرد در بازار موجود هستند و می توانند تکمیل کننده ظاهر جذاب حمام یا سرویس بهداشتی شما باشند. نصب آن ها بسیار آسان است و بدون نیاز به کمک یک فرد حرفه ای می توانید دیوارپوش ضد آب خود را کار بگذارید.

این دیوار پوش ها بسیار محکم و بادوام هستند و می توانند برای مدت طولانی در معرض رطوبت و جریان آب قرار بگیرند. اما به خاطر داشته باشید که بهتر است هرازگاهی لکه های آب و باقی مانده جرم آب بر روی این دیوار پوش ها را با دستمال های نرم پاک کنید تا ظاهر آن ها مات نشود.

  1. دیوار پوش سنگی

اگر بودجه کافی برای ایجاد یک دیوار ضد آب دارید و می خواهید دیوار شما لوکس تر از همیشه به نظر برسد، چرا به سراغ دیوارپوش ضد آب سنگی نروید؟ سنگ ها یکی از انواع دیوارپوش ضد آب هستند که به دیوار آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی شما سبکی جذاب و باکلاس می دهند. علاوه بر این دوام بسیار بالایی دارند و تا سالیان سال جلوه خود را حفظ می کنند.

مزایا و معایب دیوارپوش سنگی

احتمالاً بزرگ ترین عیب این نوع دیوارپوش ها هزینه سنگین آن ها است. به علاوه برای نصب آن ها به افراد متخصص نیاز خواهید داشت. همچنین ممکن است دست شما برای انتخاب طرح از بین سنگ های طبیعی خیلی هم باز نباشد.

دیوار پوش سنگی | چیدمانه

اما خبر خوب این است که همیشه می توانید به سراغ کاشی های طرح سنگ که بسیار هم باشکوه هستند، بروید. انتخاب دیوارپوش سنگی جذاب می تواند برای فضای بین کابینت های شما در آشپزخانه بسیار ایده آل باشد. همچنین پوشش سنگی در کنار اکسسوری های لوکس  می تواند حمامی باشکوه و شاهانه برای شما به ارمغان بیاورد.

  1. دیوارپوش ضد آب شیشه ای

شیشه یکی دیگر از گزینه هایی است که کاملاً ضد آب بوده و برای حمام و سرویس بهداشتی بسیار مناسب است. در سال های اخیر خصوصاً برای آپارتمان های کوچک استفاده از شیشه برای داخل حمام و سرویس بهداشتی بسیار رایج شده است. شیشه ها را می توان به عنوان جداکننده بین فضاهای مختلف استفاده کرد.

دیوارهای شیشه ای محکم و ضخیم هستند و برای چند سال بدون دردسر دوام می آورند. اگر بخواهید حریم خصوصی داخل حمام یا سرویس بهداشتی را بیشتر حفظ کنید می توانید از دیوارهای شیشه ای مات استفاده کنید.

مزایا و معایب دیوارپوش ضد آب شیشه ای

معمولا از شیشه شفاف برای کابین های دوش داخل حمام استفاده می شود؛ اما شما می توانید انواع رنگ ها را برای خرید دیوارهای شیشه ای در نظر بگیرید. شیشه باعث می شود فضای داخل حمام یا سرویس بهداشتی بزرگ تر به نظر برسد.

تمیز کردن آن هم ساده است و تنها به یک شیشه پاک کن و دستمال نانو احتیاج خواهید داشت. عیب این نوع دیوارپوش ها این است که بعد از هر بار مرطوب شدن باید خشک شده و تمیز شوند تا لکه روی آن ها باقی نماند.

  1. کاغذدیواری ضد آب

کاغذهای دیواری ضد آب محصولاتی هستند که در چند سال گذشته وارد بازار شده اند و برای پوشش دیوار اتاق کودک، آشپزخانه و حمام عالی هستند. بهتر است از  این نوع دیوارپوش برای حمام و سرویس بهداشتی بااحتیاط استفاده کنید؛ چراکه در اثر شستشوی مداوم بعد از مدتی خراب می شوند.

مثلاً بهتر است دیوار حمام را به دو قسمت تقسیم کرده و برای نیمه پایینی از کاشی و نیمه بالایی از کاغذدیواری استفاده کنید تا رطوبت کمتری به آن برسد.

کاغذ دیواری ضد آب | چیدمانه

مزایا و معایب کاغذدیواری ضد آب

این کاغذهای دیواری را می توانید با کمک دستمال مرطوب تمیز کرده و لکه های روی آن ها را از بین ببرید. این محصولات برای محیط های مرطوب یا دیوارهایی که در معرض لک شدن قرار دارند، بسیار مناسب هستند.

اما مقاومت کمتری در برابر آب مستقیم و رطوبت زیاد دارند.این دیوارپوش ها طرح های متنوعی دارند و می توانند از جنس وینیل یا pvc باشند. همچنین قیمت آن ها نیز مناسب بوده و نصب و تعویض آن ها هم چندان پردردسر نیست.

  1. پنل های دیواری ضد آب

یکی از گزینه های درجه یک برای دیوار حمام یا فضای بین کابینت ها که ظاهری مجلل و مدرن دارد، پنل دیواری است. پنل دیواری یکی از انواع دیوارپوش ضد آب است که به سادگی نصب شده و ظاهر آن ها در معرض آب و رطوبت دستخوش تغییر نمی شود.

مزایا و معایب پنل های دیواری

این پنل ها طرح ها و الگوهای فریبنده ای دارند و می تواند متناسب با دکوراسیون کلی حمام و سرویس بهداشتی شما انتخاب شوند. بسته به جنس پنل و متراژ موردنیاز، ممکن است لازم باشد هزینه زیادی بابت این نوع دیوار پوش صرف کنید.

نکات اضافی برای انتخاب پوشش ضد آب روی دیوار

تمامی گزینه هایی که در بالا مطرح کردیم کاملاً ضد آب هستند و استفاده از آن ها بی خطر است. اما باید توجه داشته باشید که نصب درست و استفاده از مواد درزگیر برای آن ها لازم است تا از نفوذ هرگونه رطوبت به دیوار زیرین جلوگیری شود. بنابراین بعد از انتخاب گزینه مدنظرتان بهتر است از متخصصین این حوزه کمک بگیرید تا مطمئن شوید پیاده سازی پوشش ضد آب دیوار شما به بهترین شکل انجام شده است.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *