نمای شسته چه مزیت هایی دارد؟

نمای شسته | چیندمان اکو

نمای سیمانی یک ماده ایده آل برای پانل های روکش خارجی است. زیرا مزایای عملی بسیاری مانند استحکام ، دوام و عملکرد عالی در برابر آتش دارد. این ترکیب در لایه های نازک ساخته شده و فشرده می شوند و ورق هایی را ایجاد می کنند که در برابر کپک ، پوسیدگی و باکتری بسیار مقاوم هستند و پس از نصب هیچ گونه خطر جمع شدن ، تاب خوردگی و ترک خوردگی در آن ها وجود ندارد.در این مطلب قصد داریم در خصوص نمای شسته سیمانی صحبت کنیم و مزایا و معایب و نحوه اجرای آن را بررسی کنیم.

نمای شسته چیست | چیندمان اکو

نمای شسته چیست؟

نمای سیمان شسته به صورت اندود ، از ترکیب سنگ دانه های رنگی ، پودر سنگ ، سیمان سفید یا سیاه و رنگ های معدنی اجرا می شود. این ماده به دلیل استحکام بالا و زیبایی ظاهری ، امروزه بسیار محبوب و پرکاربرد است. در ساخت نمای سیمان شسته ، از قالب های مستطیلی ، مربعی و لوزی استفاده می شود و در رنگ بندی های متنوع کاربرد دارد. در ترکیب نمای شسته ، از سنگدانه با رنگ های مختلف قرمز ، مشکی ، خاکستری ، سبز ، سفید و پودر سنگ و سیمان سفید یا سیاه استفاده می شود. با توجه به اینکه رنگ نهایی بنا تیره یا روشن باشد، انتخاب می کنیم که از کدام نوع سیمان استفاده کنیم. سطح نما در مرحله پایانی با آب شسته می شود و به همین دلیل ، این نما به نمای شسته معروف شده است.

نحوه اجرای نمای شسته

نمای شسته از نما های اندودی است. قبل از اینکه اندود کاری را آغاز کنید ، لازم است که تمام مصالح و موادی که باعث می شود ملات به زیر کار نچسبد را پاک کنیم. با توجه به ویژگی های فیزیکی و شیمیایی و مکانیکی سطح زیر کار ، مشخص می شود که جنس اندود و ضخامت آن چقدر باشد. دقت به این نکات بسیار مهم است. زیرا در صورت بی توجهی در نتیجه کار حتماً نقایصی را مشاهده خواهید کرد.

میزان جذب آب سطح زیر کار بستگی به تخلخل و ساختار میکروسکوپی سطح دارد. قبل از این که اندود کاری را آغاز کنید، باید روی سطح کار مقداری آب بپاشید. اما این میزان آب نباید طوری باشد که دیوار خیس شود. به طور کلی ، خشک بودن سطح زیر کار باعث می شود آب اندود شده توسط دیوار جذب شود و خیس بودن سطح هم باعث می شود مخلوط اندود به دیوار نچسبد. علاوه بر این ، اگر دیوار خیس باشد آب موجود در اندود زیاد شده و باعث می شود پس از خشک شدن مقاومت و دوام دیوار کاهش پیدا کرده و به راحتی ترک بخورد.

نحوه ایجاد نمای شسته | چیدمان اکو

علاوه بر این ، میزان انبساط و انقباض سطح زیر کار و ملات سیمان شسته نیز بسیار مهم است. در صورت بی توجهی به این موضوع ، سطوح اندود ترک می خورد و باعث ریزش دیوار می شود. عموماً برای چسبندگی بهتر ملات سیمان شسته به سطح زیر کار ، روی سطح کمی خراش ایجاد می کنند. ملات اندود کاری با سیمان شسته باید دارای غلظت مناسب باشد و در ترکیب مواد آن بسیار دقت شود. سختی این مواد نباید از سختی سطح زیرین بیشتر باشد و باید با هم همخوانی داشته باشند.

ترکیبات شیمیایی مثل نمک های محلول که در سطح زیر کار وجود دارند، بیشتر به دلیل وجود آب و رطوبت ملات است که روی سطح نما ظاهر می شود. قبل از اندود کاری سیمان شسته ، باید نمک های سطح زیر کار از طریق شستن آب با برس زدن پاک شوند.

برای اجرای نمای شسته ، از نوارهای شیشه ای استفاده می شود و با توجه به نحوه ریسمان کشی ، شیشه ها در داخل دیوار قرار می گیرند و پس از آماده کردن ملات سیمان شسته که ترکیبی از پودر سنگ ، سنگ دانه های رنگی و سیمان سفید و سیاه است، ملات با غلظت مناسب را آماده می کنیم و بین شیشه ها را پر می کنیم.

سیمان سفید و سیمان خاکستری از همه لحاظ شبیه به یکدیگر هستند. به جز درجه سفید بودن زیاد. به دست آوردن این رنگ ، نیاز به اصلاح اساسی در روش تولید دارد و به همین دلیل تا حدودی گران تر از محصولات خاکستری است. دلیل رنگ سفید این نوع سیمان این است که در طول تولید ، به آن آهن و منیزیم اضافه می شود. سیمان خاکستری بیشتر برای کارهای آجری خانه ترجیح داده می شود.

بسیاری از افراد سیمان سفید را برای نمای خارجی خود ترجیح می دهند. زیرا نتیجه کار بسیار زیباتر است. در هر صورت ، پس از درست کردن مخلوط استاندارد با غلظت مناسب و پر کردن بین شیشه ها ، عموماً لازم است از دو لایه از این مخلوط برای پوشاندن یکنواخت دیوارها استفاده کنیم.

سیمان | چیدمان اکو

همانطور که قبلا هم ذکر شد باید به خاطر داشته باشید که دیوارها باید به درستی تمیز شوند و سطح آنها قبل از اجرای نمای شسته مناسب و تمیز باشد.

عامل بعدی که بسیار مهم است ، ساخت مخلوط است و همیشه باید به سیمان ، پودر سنگ و سنگدانه ، آب اضافه کنید و هرگز نباید برعکس آن اتفاق بیفتد. پس از اضافه کردن آب، از همزن مکانیکی برای مخلوط کردن استفاده کنید تا مطمئن شوید که هیچ توده ای وجود ندارد.

فراموش نکنید که تمام این کارها باید در مناطقی انجام شود که تهویه خوبی داشته باشد.  از آنجا که سیمان سفید دارای آهن و منیزیم است ، ترکیب آن با پودر سنگ و سنگ دانه های رنگی ، قدرت چسبندگی بیشتری را فراهم می کند. همچنین برخلاف سیمان خاکستری ، خاصیت مقاومت در برابر لکه ها را دارد و سفید کاری دیوارها رنگ بسیار خوبی به دست می دهد.

در طی زمان سیمان کاری نمای ساختمان ، باید چند بار نمای مورد نظر را توسط آب مرطوب کرد. این کار بهتر است تا چند روز متوالی انجام شود. در غیر این صورت ، ما سه موجود در سیمان پودر شده و از روی دیوار فرو می ریزد. عموما بعد از گذشت زمان حدود ۲۰ دقیقه که سیمان روی دیوار اجرا شد، روی کار را با قلم آب می شویند تا سیمانی که روی سنگ دانه های رنگی وجود دارد پاک شود و سنگدانه های رنگی ، زیبایی خود را هر چه بیشتر نشان دهند.

از نظر بسیاری از معماران ، بهتر است در همه نما سازی ها سطح پایین دیوار سنگ شود. این کار به این دلیل است که در صورت بروز عوامل جوی ، از بنا کاملا محافظت شود. همانطور که گفتیم ، مصالح و مواد مورد استفاده در اجرای نمایش سطح ، عموماً سنگ ، پودر سنگ و سیمان سفید هستند. سنگدانه ها در رنگ های متنوعی چون قرمز ، جگری ، لیمویی ، قهوه ای ، سفید ، سیاه و کرم و سبز یافت می شوند. این نمایش یک تکه است به همین دلیل نسبت به نماهای سنگی خطر کمتری دارد.

مزایا و معایب نمای سیمان شسته

مزایا و معایب نمای سیمان | چیدمان اکو

استحکام و ماندگاری بالا ، اجرای طرح های متنوع و گوناگون با هزینه کم ، از مزایای نمای شسته است. علاوه بر این ، در صورت استفاده از رنگ های تیره ، آلودگی نما با گذر زمان مشخص نمی شود. از معایب نمای سیمان شسته می توان به سرعت اجرای کم این نما اشاره کرد. این نما عایق رطوبتی خوبی نیست و باید از مواد دیگری برای عایق بندی آن استفاده کرد. در یک نمای سیمانی به دلیل وجود سیمان ، وزن سازه افزایش پیدا می کند. نمای سیمانی قابل تمیز کاری نیست و به راحتی آلودگی را به خود جذب می کند و در گذر زمان ظاهر آلوده و تیره ای پیدا می کند.

کلام آخر

ما در این مقاله به معرفی و بررسی نمای شسته پرداختیم . نمای ساختمان یکی از مهم ترین عناصر یک ساختمان است. زیرا به عنوان مانع اصلی در برابر عناصر آب و هوایی خارجی عمل می کند که می تواند به سلامت سازه آسیب برساند و به همین دلیل انتخاب یک سیستم مطمئن که نما را در برابر این خطرات محافظت کند بسیار مهم است. در عین حال ، به دستیابی به مصرف انرژی کمتر ، کاهش هزینه های نگهداری و بهبود آسایش ساکنان کمک می کند.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *