۷ نوع متریال کاربردی در طراحی دکوراسیون داخلی

7 نوع متریال کاربردی در طراحی دکوراسیون داخلی | شرکت معماری چیدمانه

در حال حاضر یکی از مسائل مهم در ساخت هر خانه ، مجتمع اداری ، اماکن تجاری ، فروشگاه ، رستوران ، کافی شاپ و … توجه به دکوراسیون داخلی آن است. این مسئله موجب شده است که طراحان در این حوزه هر روز به دنبال راهکاری جدید و خلاقانه برای استفاده از انواع متریال دکوراسیون داخلی باشند تا طرحی نو ، زیبا و همراه با خلاقیت ایجاد کنند.

 از سوی دیگر بسیاری از مصالحی که در گذشته وجود داشت و کاربردهای دیگری داشتند ، امروزه با کمی خلاقیت می توان از آن ها به شکل دیگر در طراحی استفاده کرد و برای زیباسازی فضای منزل و اماکن اداری و تجاری به کار برد. به همین دلیل انواع مصالح دکوراسیون داخلی تعداد بی شماری هستند که با توجه به سلیقه و شخصیت خود می توانید برای طراحی فضای منزل از آن ها استفاده کنید. با توجه به گستردگی این مصالح در ادامه قصد داریم برخی از انواع مصالح دکوراسیون داخلی و کاربردشان را بیان کنیم.

 انواع متریال دکوراسیون داخلی | شرکت معماری چیدمانه

 انواع متریال دکوراسیون داخلی

 همان طور که بیان شد مصالح زیادی هستند که با خلاقیت طراحان برای زیباسازی هر چه بیشتر فضای داخلی ساختمان ها به کار می روند. این کار موجب می شود که فضای داخلی منزل ، فروشگاه و … از حالت سنتی خارج شده و شکل مدرن و زیبا به خود بگیرد. برخی از این مصالح شامل موارد زیر هستند:

  •  استیل

 فولاد یکی از مصالح کاربردی مستحکم و مهم در روند ساختمان سازی است. اما استفاده از فولاد ضد زنگ می تواند فضای مدرن و زیبا در فضای داخلی ساختمان ایجاد کند. یکی از انواع متریال دکوراسیون داخلی استیل است که با ایجاد شکلی نو و جدید در آن ، سختی و خشونت فلز گرفته شده و کاربردی متفاوت پیدا می کند.

 استیل فلزی براق و مستحکم است که به دلیل انعطاف پذیری خوب می توان اشکال جدیدی در آن ایجاد کرد. انجام برش های لیزری روی این فلز و در طرح های مختلف ، می تواند در قسمت های مختلفی مانند کناره راه پله ، دور ستون ها و دیوار پوش کاربرد داشته باشد.

علاوه بر آن بافت زنجیری شکل از استیل و کاربرد آن در فضاهای مختلفی مانند دور ستون ها نه تنها خشکی و سردی فلز را القا نمی کند ، بلکه درخشندگی ، زیبایی و خلاقیت را نشان می دهد.

از سویی دیگر استیل در رنگ های مختلف برنزی ، نقره ای ، طلایی و در شکل مات و براق در بازار موجود است. این تنوع رنگی باعث می شود که بتوان از آن ها در دکوراسیون و طرح های مختلف و به عنوان دیوار پوش ، کاشی و … استفاده کرد.متریال دکوراسیون داخلی، استیل | شرکت معماری چیدمانه

  • چرم مصنوعی

 یکی از انواع متریال دکوراسیون داخلی ، چرم های مصنوعی هستند. این نوع چرم ها بیشتر در سه رنگ مختلف سیاه ، قهوه ای شکلاتی و رنگ طبیعی به کار می روند. اما می توان در رنگ های دیگر نیز از آن استفاده کرد.

چرم مصنوعی با توجه به خصوصیات جالب توجهی که دارد ، در قسمت های مختلفی مانند کابینت آشپزخانه و سرویس بهداشتی کاربرد دارد. علاوه بر آن می توان برای چرم کوبی درب ها ، قسمت هایی از دیوارها ، کف پوش و سایر فضاهای منزل از آن استفاده کرد.

 چرم مصنوعی به علت شباهت بسیار نزدیکی که به چرم طبیعی دارد ، می تواند گرمای دلنشینی را به فضا القا کند و زیبایی آن را دو چندان می کند. علاوه بر آن چرم متریالی است که عایق صدا ، گرما و رطوبت است و این مسئله مزیتی برای چرم مصنوعی به حساب می آید.

چرم مصنوعی در دکوراسیون داخلی | شرکت معماری چیدمانه

  •  شیشه رنگی

 یکی از انواع متریال کاربردی دکوراسیون داخلی شیشه های رنگی هستند. شیشه رنگی به علت ترکیب نور و سایه درخشندگی زیبا و خاصی در فضای ایجاد می کند. این موضوع باعث کاربرد زیاد این نوع مصالح ساختمانی در دکوراسیون و زیباسازی فضای داخلی ساختمان می شود. استفاده از شیشه های رنگی به عنوان دیوار پوش ، کفپوش و تایل بین کابینتی تنها بخشی از کاربردهای وسیع این متریال ساختمانی است.

متریال دکوراسیون داخلی ، شیشه رنگی | شرکت معماری چیدمانه

  • چوب

چوب به عنوان ماده ای طبیعی یکی از مصالح کاربردی مهم در ساخت سازه های قدیمی به حساب می آمد. اما امروزه مساله مستحکم تری با قابلیت های بیشتر جایگزین چوب شده است. ولی این مسئله به این معنی نیست که چوب کاربرد خود را از دست داده است؛ بلکه با توجه به طبیعی بودن این ماده ، کاربرد آن در دکوراسیون داخلی منازل و سایر فضاهای داخلی ساختمانی مانند کافی شاپ و رستوران شکلی زیبا ، گرم و دلنشین ایجاد خواهد کرد. کاربرد

چوب حسی همراه با طبیعت و ارتباط مستقیم با آن را در بیننده ایجاد می کند. به همین دلیل در طراحی نوین دکوراسیون استفاده از چوب به عنوان یکی از انواع متریال دکوراسیون داخلی جایگاه ویژه ای دارد. چوب در ساخت ویترین ، شلف ، کابینت آشپزخانه ، دیوار پوش و کفپوش استاده می شود.

از سوی دیگر چوب به عنوان به علت مزایای مانند زیبایی ، جاذب و عایق صدا بودن و گرما بخشی مورد توجه است. البته در کنار این مزایا نمی توان معایبی مانند مقاومت پایین در برابر رطوبت ، قارچ ها و آتش سوزی را نادیده گرفت. به همین دلیل باید در قسمت هایی استفاده شود که از رطوبت و گرمای زیاد دور نگه داشته شود.

متریال دکوراسیون داخلی ، چوب | شرکت معماری چیدمانه

  •  انواع سنگ ها

سنگ ها از انواع متریال در دکوراسیون داخلی هستند که به علت طبیعی بودن طرفداران زیادی دارند. سنگ های مختلفی مانند سنگ مرمر ، تراورتن ، آهکی ، آجری ، ماسه ای ، مرجانی ، تخته سنگی و … را می توان در قسمت های مختلف دکوراسیون منازل به کار برد.

مزایایی مانند استحکام و دوام بالا ، جاذب صوت بودن ، بافت زیبا ، رنگ های طبیعی و القای حس طبیعت موجب می شود که کاربرد این نوع مصالح در دکوراسیون داخلی زیاد باشد. این متریال علاوه بر اینکه یک نوع از انواع کفپوش است ، به عنوان دیوار پوش هم استفاده می شود.

انواع سنگ در دکوراسیون داخلی | شرکت معماری چیدمانه

  • پنل گچی دیواری

 علاوه بر انواع مصالح طبیعی ، متریال های مصنوعی مدرنی نیز هستند که کاربردهای زیادی در زیبا سازی منازل و سایر فضاهای داخلی ساختمان دارند. یکی از انواع متریال در دکوراسیون داخلی پنل های دیواری مدرن هستند. این پنل های گچی به علت وسعت تنوع در طرح ، در دکوراسیون سنتی و مدرن قابل اجرا هستند. علاوه بر آن بعد از نصب پنل گچی می توان آن را به رنگ دلخواه همراه با سایر وسایل رنگ آمیزی کرد.

 مزایایی مانند خاصیت آکوستیکی و عایق صدا بودن ، سبکی ، نصب آسان و سریع ، ضد زلزله و ضد حریق بودن تنها بخشی از ویژگی های پنل گچی است. علاوه بر آن پنل دیواری از نظر اقتصادی نیز به صرفه است و قیمت بسیار مناسبی نسبت به گچبری های قدیمی دارد.

پنل گچی دیواری دکوراسیون داخلی | شرکت معماری چیدمانه

  •  رزین لمینت

 در میان انواع متریال دکوراسیون داخلی ، رزین لمینت شباهت زیادی به شیشه دارد. این متریال شفافیت بالایی دارد و در طرح و رنگ های مختلف تولید می شود. علاوه بر آن خاصیت ضد آکوستیکی ، مقاومت و زیبایی موجب می شود که طراحان دکوراسیون داخلی علاقه زیادی به استفاده از آن در فضاهای داخلی ساختمان داشته باشند.

 انواع متریال دکوراسیون داخلی به موارد بیان شده ختم نمی شود. مسلما مصالح بسیار زیادی هستند که با خلاقیت می توان از آن ها در قسمت های مختلف خانه و سایر فضاها به عنوان دیوار پوش ، کفپوش و … استفاده کرد.

مصالحی مانند کاشی های هیدرولیکی ، پنل های فلزی ، صفحات سفالی ، دیوار پوش پی وی سی ، بتن اکسپوز ، آینه های دکوراتیو ، آجر و کاغذ دیواری تنها بخشی از انواع مصالح دکوراسیون داخلی هستند که در این زمینه کاربرد دارند. اما آنچه که در کاربرد این مصالح تعیین کننده است ، سلیقه شما و توجه به طراحی دقیق و درست دکوراسیون فضای داخلی است.

انواع متریال دکوراسیون داخلی ،  رزین لمینت | شرکت معماری چیدمانه

 سخن پایانی

در حال حاضر انواع متریال دکوراسیون داخلی از جمله متریال و مصالح طبیعی و مصنوعی در بازار موجود هستند که می توان برای زیبا سازی و طراحی فضای منزل از آن ها استفاده کرد. وسعت و تنوع انواع متریال و مصالح ساختمانی موجب شده که دست طراحان در این زمینه باز باشد و بتواند با توجه به فاکتورهای مختلف گزینه ای بهتر و مناسب تر را انتخاب نمایند.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *