معرفی انواع بتن اکسپوز

معرفی انواع بتن اکسپوز و نحوه اجرای آن | شرکت معماری چیدمانه

از جمله فناوری های جدید در زمینه متریال و مصالح ساختمانی انواع بتن اکسپوز است که کارایی گسترده و متنوعی دارند. این بتن ها به دلیل فاکتورهایی مانند صاف و یکدست بودن در زیباسازی نمای ساختمان و قسمت هایی از نمای داخلی به کار می روند. از سوی دیگر به دلیل قابلیت رنگ آمیزی ، هماهنگ کردن آن با سایر المانهای دکوراسیون داخلی امکان پذیر است.

استفاده از انواع بتن اکسپوز به یک مورد خاص ختم می شود. به عبارت دیگر به دلیل گستردگی این متریال مدرن در ساختمان سازی می توان در پروژه های بزرگ و کوچک ساختمان سازی ، پل های شهری ، سدسازی و … از آن ها استفاده کرد. در این نوشتار قصد داریم درباره اجرای بتن اکسپوز و انواع آن اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

انواع بتن اکسپوز | شرکت معماری چیدمانه

انواع بتن اکسپوز

به طور کلی بتن اکسپوز در دو نوع پیش ساخته و قابل اجرا در محل تقسیم می شوند که هر کدام خصوصیات منحصر به فردی دارند.

بتن قابل اجرا در محل

 این نوع بتن در پروژه های بزرگی مانند سد سازی و پل سازی کاربرد فراوانی دارد. علت این امر نیز مصرف بالای بتن در روند کار است. اجرای کار در این روش به این صورت است که قالب های بتن اکسپوز در محل ساختمان تهیه می شوند و همان جا بتن ریزی صورت می گیرد. انجام این نوع بتن ریزی در چندین مرحله به ترتیب صورت می گیرد تا در نهایت کاری با کیفیت و کامل ارائه شود. این مراحل شامل موارد زیر است:

  1. قبل از انجام بتن اکسپوز قابل اجرا در محل ، طرح مورد نظر توسط طراحان مشخص می شود.
  2. کارفرمای انجام بتن از ابتدا تا انتهای فرایند اجرای کار همه مراحل را بررسی و نظارت می کند تا به بهترین کیفیت روند کار پیش برود.
  3. قبل از انجام بتون ریزی تمامی موارد مانند رنگ بتن و سایر موارد بررسی می شوند.
  4. پس از اتمام مراحل آماده سازی ، آرماتورهای فولادی ریختن بتن در محل مورد نظر قرار می گیرند.
  5. آرماتورهای فولادی به شکل مورد نظر برش داده می شوند و بتن ریزی صورت می گیرد.
  6. بعد از بتن ریزی ماله کشی انجام می شود و مواد اضافی از بتن اکسپوز پاک می شود.
  7. برای خارج کردن حباب های موجود در بتن از عملیات ویبره استفاده می شود.
  8. در صورتی که آب و هوا مناسب باشد ، بتن اکسپوز قابل اجرا در همان روز و یا روز بعد شسته می شود.
  9. مرحله نهایی در اجرای بتن اکسپوز آب بندی آن است که باید صورت گیرد. این مرحله گامی اساسی در تکمیل پروژه محسوب می شود و باعث بالا بردن کیفیت کار می شود. آب بندی بتن اکسپوز مدت عمر مفید بتن و کیفیت متریال را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

اجرای بتن اکسپوز در محل برخی معایب قابل توجه را دارد که نمی توان آن ها را نادیده گرفت. از جمله این موارد گران تر شدن و هزینه بالای اجرای این نوع بتن است. علاوه بر آن وزن سنگین بتن و شرایط جوی نیز بر کیفیت کار تأثیر دارد.

بتن اکسپوز قابل اجرا | شرکت معماری چیدمانه

نکات استفاده از بتن اکسپوز قابل اجرا در محل

برای اجرای انواع بتن اکسپوز باید برخی فاکتورها مورد توجه قرار گیرد. در مورد بتن قابل اجرا در محل پروژه نیز رعایت دقت بسیار مهم است؛ به طوری که باید قالب ها کاملا تراز باشند تا به درستی نصب شوند. از سوی دیگر باید از قالب های سالم و بدون ترک خوردگی استفاده کرد. درزگیری بین قالب ها نیز باید به طور کامل انجام شود. در عین حال باید روغن قالب مناسب نیز در روند کار استفاده شود.

بتن اکسپوز پیش ساخته

اجرای بتن اکسپوز پیش ساخته به صورت پنل های از پیش تهیه شده صورت می گیرد. برای این کار بر اساس نقشه ساختمان ، نمای آن ، ابعاد ، سایز و طرح مورد نظر ، پنل های بتن اکسپوز در کارخانه آماده شده و بعد در محل مورد نظر نصب می شوند.

برای نصب و چسباندن پنل بتن پیش ساخته نیز از چسب های مخصوص و ملات سیمانی استفاده می شود. علاوه بر آن می توان به صورت مکانیکی نیز پنل بتن پیش ساخته را در محل مورد نظر نصب کرد. برای این کار پنل های مورد نظر روی ریل فلزی مخصوصی قرار می گیرد و بعد با کمک پیچ و مهره در محل نمای ساختمان محکم می شوند.

بتن اکسپوز پیش ساخته | شرکت معماری چیدمانه

مزایای بتن اکسپوز پیش ساخته

از این نوع بتون می توان در نمای ساختمان و ساخت مواردی مانند پله استفاده کرد. از جمله مزایای آن افزایش سرعت و بهره وری در اجرای کار است و علاوه بر آن با توجه به هر پروژه کاری و ساختمانی می توان طرح سفارشی متناسب با پروژه را انتخاب و نصب کرد.

در ترکیب ساخت پنل پیش ساخته ترکیبات آلی فرار ، ترکیبات سمی و گازی وجود ندارد. به همین دلیل این نوع بتن یک متریال کاملا با دوام و بدون ماده بی اثر محسوب می شود. در نتیجه بتن اکسپوز متریالی موافق با محیط زیست و منابع طبیعی به حساب می آید.

همچنین اجرای بتن اکسپوز در فضای باز انتخابی درست و مناسب است؛ زیرا این نوع بتن ماندگاری و مقاومت بالایی در برابر شرایط آب و هوایی مختلف دارد. همچنین در برابر نوسانات مختلف دمایی دچار مشکل نمی شود. این موضوع موجب عمر مفید بالای این نوع بتن و عدم نیاز آن به نگهداری و مراقبت های خاص می شود.

 از جمله مزایای دیگر آن صرفه جویی در زمان ساخت و حذف مصالح نازک کاری در جریان کار است. علاوه بر آن بتن پیش ساخته وزن بسیار کمتری نسبت به بتن های معمولی دارد. در نتیجه اجرای بتن اکسپوز بار مرده ساختمان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

روش های ساخت انواع بتن اکسپوز

به طور کلی این نوع بتن نیز مانند بتن معمولی از موادی مانند سیمان، آب و سنگدانه ترکیب می شود و علاوه بر آن از متریال هایی مانند مواد روان کننده و پرکننده در تهیه آن به کار می رود. این بنت به دو روش قالبی و مرحله ای تولید می شود:

تولید بتن اکسپوز به روش قالبی: درل این روش طراحان ساختمان ابتدا نمای مورد نظر را در نظر می گیرند و بعد از انجام محاسبات لازم، قالب گذاری سازه انجام می شود. برای این کار قالب در محل مورد نظر قرار گرفته و بعد عملیات بتن ریزی صورت می گیرد. بعد از انجام کار نیز استحکام و مقاومت سازه ارزیابی می شود و عملیات پشتیبانی و بالا بردن استحکام سازه صورت می گیرد.

تولید بتن اکسپوز به روش مرحله ای: در این روش که به روش بالا رونده نیز معروف است، قالب گذاری بتن به صورت پلکانی انجام می شود. به عبارت دیگر ابتدا قسمت های پایین سازه قالب گذاری می شوند و بعد فرایند بتن ریزی در آن ها صورت می گیرد. بعد از اینکه بنت خشک شد، قالب ها جدا شده و در نمای بالاتر سازه عملیات قالب گذاری و بتن ریزی انجام می شود.

ساخت انواع بتن اکسپوز | شرکت معماری چیدمانه

سخن پایانی

انواع بتن اکسپوز پیش ساخته و قابل اجرا در محل پروژه خصوصیات منحصر به فردی دارند. اما در حالت کلی بتن پیش ساخته برای ساختمان های کوچک کاربرد دارد و برای عملیات سنگین ساختمان سازی و سد سازی نیز از بتن اکسپوز قابل اجرا در محل استفاده می شود. با اجرای بتن اکسپوز می توان به روند ساختمان سازی سرعت داد و علاوه بر آن بار مرده ساختمان را نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

بیشتر بخوانید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *