انواع پارکت را بشناسید

انواع پارکت را بشناسید | شرکت معماری چیدمانه

همان قدر که طراحی دیوارها و سقف ساختمان در استحکام و زیبایی آن تاثیر دارند، کف سازی ساختمان و انتخاب یک مصالح مناسب برای کف آن نیز مهم است. بخش زیادی از بار ساختمان به کف آن وارد می شود و به همین دلیل کیفیت مصالح اهمیت بسیاری دارد. در ساختمان های مسکونی، کف ساختمان باید به گونه ای باشد که به وسایل منزل آسیبی وارد نکند و در ساختمان های عمومی نیز رفت و آمد زیاد نباید به آن آسیبی برساند. انواع پارکت یکی از پرکاربردترین و به صرفه ترین مصالح ساختمانی اند که به منزل یا محل کار شما زیبایی خاصی می بخشند.

انواع پارکت

در ادامه درباره انواع پارکت و مشخصات آن ها صحبت خواهیم کرد.

  1. پارکت لمینت

به دلیل ظاهر پارکت لمینت، افراد زیادی آن را با پارکت های چوبی اشتباه می گیرند. این نوع پارکت ها درواقع نوعی از پارکت های چوبی هستند اما ویژگی های متفاوتی دارند. پارکت لمینت یکی از مقاوم ترین انواع پارکت چوبی است و از ترکیب چوب چند درخت مقاوم به دست می آید.

به همین دلیل قیمت بالاتری نسبت به انواع دیگر پارکت دارد. کیفیت و مقاومت این پارکت ها از طریق مغز میانی آن ها مشخص می شود و ازنظر ظاهری نیز تنوع کافی برای جذاب تر کردن فضای زندگی و کاری شما دارند.

پارکت لمینت | شرکت معماری چیدمانه

  1. پارکت چوبی

انواع پارکت چوبی از چوب درخت های راش، گردو، زبان گنجشک، بلوط و افرا به دست می آیند و در دو نوع تمام چوب و سه لایه ساخته می شوند. این نوع پارکت ها بافتی طبیعی دارند. از آنجایی که چوب از قدیم در دکوراسیون ساختمان استفاده می شده است، می توان گفت که پارکت های چوبی تقریبا هیچ وقت قدیمی نمی شوند.

این پارکت ها دوام خوبی داشته و قابل بازیافت نیز هستند. پارکت چوبی معمولا عایق صدا، حرارت و برودت بوده و آلرژی زا هم نیست. در صورتی که به هر دلیلی پارکت های چوبی آسیب ببینند یا خراب شوند، می توان بدون نیاز به خراب کردن دیگر قسمت ها آن را ترمیم کرد.

در صورتی که آب بر روی پارکت های چوبی بریزد، کمی بوی نم گرفته و فرسوده می شوند. به همین دلیل باید از پوشش های ضدآب بر روی آن ها استفاده کرد. در اثر برخورد با اجسام مختلف ممکن است بر روی پارکت ها خط و خش ایجاد شود.

باید آن ها را به صورت مداوم تمیز کنید و در اثر برخورد با نور خورشید نیز خیلی زود فرسوده می شوند. تنوع قیمت این نوع پارکت ها بسیار زیاد است و به همین دلیل استفاده از آن در ابعاد مختلف به صرفه خواهد بود.

پارکت چوبی | معماری چیدمانه

  1. پارکت پلاستیکی

معمولا طراحان ساختمان استفاده از پارکت های پلاستیکی را توصیه نمی کنند. این نوع پارکت ها درواقع همان کف پوش های پلاستیکی هستند. پارکت های پلاستیکی برای سلامتی انسان مضر هستند و در اثر استفاده طولانی مدت از آن ها موادی آزاد می شود که می توانند مشکلات تنفسی برای انسان ایجاد کنند.

در صورت بروز آتش سوزی در ساختمان نیز این کف پوش ها بسیار خطرناک هستند و به گسترش آتش کمک می کنند. کف پوش های پلاستیکی به راحتی تغییر رنگ می دهند و لکه روی آن ها به سختی تمیز می شود. این پارکت ها با محیط زیست سازگار نیستند و امکان بازیافت آن  ها نیز وجود ندارد.

کف پوش پلاستیکی از انواع پارکت نسبتا ارزان قیمت و در برابر آب نیز مقاوم است. در صورتی که چای یا قهوه بر روی این پارکت ها بریزد و آن را بلافاصله تمیز کنید، تمیز کردن آن ها کار چندان سختی نیست؛ اما اگر لکه ها در از روی کف پوش پاک شوند، اثرات آن ها به سختی از بین می رود. کف پوش های پلاستیکی تنوع بسیار زیادی دارند و استفاده از آن ها در سطح محدود می تواند زیبایی فضا را دوچندان کند.

پارکت پلاستیکی | معماری چیدمانه

  1. پارکت اپوکسی

پارکت اپوکسی یکی از انواع پارکت است که می توان از آن در ساختمان های مسکونی و عمومی و حتی صنعتی استفاده کرد. این کف پوش ها معمولا نیازی به زیرسازی ندارند و می توان آن ها را بر روی سطوح بتنی نیز پیاده کرد. پارکت های اپوکسی ظاهری بسیار شیک و امروزی دارند و در طرح های متنوعی عرضه می شوند.

به همین دلیل هم هست که می توان از آن ها در محیط های مختلف استفاده کرد. این پارکت ها ضخامت کمی دارند و به همین دلیل نسبت به دیگر انواع پارکت خیلی زود ترک می خورند. البته می توان از بعضی مواد موجود برای افزایش مقاومت آن ها استفاده کرد.

پارکت های اپوکسی در برابر حرارت و رطوبت عایق هستند و در اثر برخورد مداوم با مواد شیمیایی آسیب نمی بینند. به همین دلیل برای محیط های بیمارستانی یا صنعتی انتخاب مناسبی خواهند بود. نظافت این پارکت ها بسیار راحت تر از انواع دیگر پارکت است و خود نیز خاصیت آنتی باکتریال دارد.

همین موضوع باعث می شود که آلودگی های محیط بر روی آن باقی نماند و از سلامت افراد در مکان های عمومی به خصوص بیمارستان ها محافظت کند. این پارکت ها ساختاری براق و درخشان دارند اما جای خط و خش بر روی آن ها باقی می ماند. البته جای نگرانی نیست. چراکه ترمیم آن ها کار بسیار راحتی است و می توان با هزینه کم مجددا آن را مثل روز اول کرد.

پارکت اپوکسی| معماری چیدمانه

  1. پارکت ترمووود

این پارکت یکی دیگر از انواع پارکت چوبی است که از چوب فرآوری شده یا ترمووود ساخته می شود. ترمووود عمری طولانی داشته و با طبیعت نیز سازگار است. به دلیل بافت طبیعی و جذاب، استفاده از پارکت ترمووود در خانه های مدرن و سنتی بسیار رواج پیدا کرده است.

این نوع پارکت ها در برابر سرما و گرما مقاوم هستند و به همین دلیل برای صرفه جویی در مصرف انرژی گزینه بسیار مناسبی خواهند بود. کیفیت بالا و طرح های جذاب آن ها باعث می شود که بتوان به این پارکت ها به عنوان یک پارکت دائمی نگاه کرد.

قابلیت شست و شوی پارکت های ترمووود نسبت به دیگر انواع پارکت بیشتر است. به همین دلیل برای کف پوش محیط های عمومی و ساختمان های پررفت و آمد بسیار مناسب است. همین ویژگی باعث شده است که بتوان از آن ها برای کف سازی آلاچیق ها یا بالکن ها نیز استفاده کرد.

البته باید توجه داشته باشید که استفاده از پارکت ترمووود در محیط های شرجی و مرطوب گزینه مناسبی نیست. چراکه در اثر قرار گرفتن در معرض رطوبت آسیب می بینند و احتمال ایجاد آفت های چوب نیز در آن ها وجود دارد.

پارکت ترمووود | معماری چیدمانه

    1. پارکت PVC

پارکت PVC یکی دیگر از انواع پارکت های پرکاربرد است که به دلیل تنوع فراوان و قیمت مناسب طرفداران زیادی پیدا کرده است. این نوع پارکت ها ظاهری شبیه به پارکت لمینت داشته و دارای ساختاری دولایه هستند.

همین موضوع باعث می شود که بتوان این پارکت ها را در طرح ها و رنگ های متنوع تولید کرده و با دکوراسیون های مختلف ست کرد. به دلیل اینکه نظافت پارکت PVC بسیار راحت است، برای محیط های بیمارستانی و عمومی بسیار مناسب خواهد بود. همچنین خاصیت ضدآب آن ها باعث می شود که بتوان از آن در سرویس های بهداشتی و آشپزخانه نیز استفاده کرد.

پارکت PVC از انواع پارکت چوبی است. درواقع لایه دوم آن ها از چوب فشرده ساخته شده است و به همین دلیل برای استفاده در محیط هایی که سطح زیرین آن ها مرطوب است، مناسب نخواهند بود؛ اما لایه دوم که درواقع همان لایه رویی است از جنس های مختلفی ساخته می شود و به همین دلیل مقاومت های متفاوتی خواهد داشت.

زیرسازی این پارکت ها کمی کار می برد. درواقع برای اینکه سطح پارکت کاملا یکدست و صاف باشد، باید سطح زیرین را به طور کامل صاف کرد. همچنین لازم است که مقاوم سازی بیشتری در سطح زیرین پارکت PVC ایجاد شود.

پارکت PVC | معماری چیدمانه

سخن پایانی

پارکت ها یکی از متنوع ترین و کاربردی ترین انواع کف پوش ساختمان هستند که به دلیل کیفیت و قیمت مناسب طرفداران زیادی دارند. توجه داشته باشید که انواع پارکت برای محیط های خاصی طراحی شده اند و به همین دلیل باید با توجه به کاربرد آن ها را انتخاب کرد. در این مطلب تلاش کردیم شما را با انواع مختلف پارکت و کاربردهای آن ها آشنا کنیم. مطالعه این مقاله باعث می شود که شما بتوانید متناسب با نیاز و سلیقه خود بهترین پارکت را برای منزل یا محل کار خود انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *