۱۰ قانون طراحی داخلی که باید بدانید

10 قانون طراحی داخلی که باید بدانید | چیدمانه

طراحی داخلی فضا راه حلی است که از آن برای زیبایی فضای داخل ساختمان و بهینه سازی فضا استفاده می کنند. طراحی داخلی ساختمان با هماهنگ سازی رنگ ها ، اجسام و… باعث ایجاد فضایی لوکس در منزل می شود. با این حال برای داشتن محیطی لوکس در محیط منزل یا کار باید به قوانین طراحی داخلی توجه شود.

در واقع طراحی داخلی ساختمان برای بهتر شدن نیازمند رعایت قوانینی است که باعث بهبود کیفیت طراحی و زیبایی بیشتر محیط می شود. در این مقاله به بررسی ۱۰ قانون طراحی داخلی که باعث رعایت اصول چیدمان می شود ، پرداختیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

  1. ترکیب بافت های مختلف

قوانین طراحی داخلی نقش بسیاری در ایجاد فضایی مدرن دارند. بر همین اساس دانستن قوانین طراحی داخلی به شما در ایجاد یک محیط بدون کم و کاست و به روز کمک می کنند. اولین قانونی که در طراحی داخلی باید به آن توجه شود ، ترکیب بافت های مختلف در فضای داخل خانه است.

در واقع ممکن است استفاده از یک نوع متریال در خانه باعث کم و کاست دیده شدن متریال های دیگر شود. به همین دلیل بهتر است از متریال های مختلف مانند چوب و فلز در کنار هم استفاده شود. همچنین استفاده از حصیر در کنار فرش و پارچه های نخی باعث ایجاد فضایی بسیار دلنشین و زیبا می شود.

قوانین طراحی داخلی ، ترکیب بافت های مختلف | چیدمانه

  1. استفاده از لوازم جانبی

دومین قانون طراحی داخلی ، استفاده از لوازم جانبی برای پر کردن فضای داخلی ساختمان است. اگرچه ممکن است استفاده از لوازم جانبی برای خانواده های دارای فرزند ، خطر آفرین باشد ، اما بهتر است برای دیزاین طراحی داخلی ساختمان از لوازم جانبی چون گلدان ، کاسه های تزئینی ، تابلو و انواع گل و کوسن استفاده شود.

استفاده از این ابزارها علاوه بر هماهنگی فضا ، از یکنواخت شدن فضای داخل خانه جلوگیری می کند. رعایت قوانین طراحی داخلی در محیط اداری و مسکونی باعث چیدمان اصول فضا می شود.

  1. روشنایی لایه ای

سومین قانون از قوانین طراحی داخلی ، استفاده از روشنایی لایه ای در فضای داخل اتاق است. منظور از روشنایی لایه ای؛ استفاده از چند منبع نور برای روشنایی اتاق است که باعث ایجاد محیط زیبا و پر نور می شود.

استفاده از یک چراغ در سقف منبع مناسبی برای نور نیست. بنابراین بهتر است برای روشنایی فضا از پنجره ها ، دیوارکوب ها و چراغ های متفاوت در دیوار و سقف استفاده شود.

روشنایی لایه ای خانه | چیدمانه

  1. شروع از پایه

چهارمین نکته در قوانین طراحی داخلی ، شروع دیزاین داخلی ساختمان از پایه است. بهتر است برای شروع از دیوارهای خانه شروع کنید. بسیاری از افراد علاقه ایی به داشتن دیوارهای آجری ندارند.

در واقع وجود دیوارهای آجری در فضای داخل خانه را نمی توانند تحمل کنند. بهترین راه برای حل این مشکل ، رنگ کردن دیوارهای آجری است. طراحان داخلی می توانند با رنگ کردن دیوارهای آجری به رنگ دلخواه ، فضای هماهنگی را با اشیاء داخل خانه ایجاد کنند.

  1. اندازه گیری محیط داخلی

برای طراحی دقیق ساختمان بهتر است تمام قسمت های داخلی فضا به طور کامل اندازه گیری شود. اندازه گیری محیط داخلی پنجمین نکته از قوانین طراحی داخلی است که باید رعایت شود.

در واقع دانستن متراژ داخلی ساختمان به شما کمک می کند تا بهترین سایز مبل یا تخت را برای محیط منزل یا فضای کار خود خریداری کنید. خرید مبلمان یا تخت خواب بزرگ باعث کوچک تر شدن بیش از حد فضای داخلی می شود.

  1. عملکرد کالای منزل

یکی از مهم ترین قوانین طراحی داخلی ، خرید محصولات و کالای منزل با کارایی بالا است. در واقع امروزه از وسایلی برای منزل استفاده می کنند که علاوه بر زیبایی از کارایی بالایی برخوردار باشد.

همچنین متناسب با فضا و متراژ ساختمان ، کالاهای فضای داخل ساختمان را خریداری می کنند. برای مثال در خانه های کوچک از مبل های تخت خواب شو استفاده می کنند که علاوه بر کارایی بالا ، فضای بسیار کمی را اشغال می کنند.

قوانین طراحی داخلی ، عملکرد کالای منزل | چیدمانه

  1. ایجاد تقارن

قوانین طراحی داخلی معمولا توسط بزرگ ترین طراحان داخلی و افراد حرفه ای تعیین می شود. ایجاد تقارن نکته ای است که طراحان حرفه ای در طراحی فضای داخلی ساختمان به آن توجه می کنند.

در واقع ایجاد تقارن نکته ای است که در تمام بخش های داخل ساختمان مانند هال ، پذیرایی ، اتاق خواب و… باید رعایت شود. رعایت سلسله مراتبی از عناصر در فضا باعث ایحاد محیطی دلنشین و منحصر به فرد می شود.

  1. استفاده از رنگ های مناسب سبک

قانون دیگری که در طراحی داخلی باید به آن توجه شود ، انتخاب رنگ هایی متناسب با سبک چیدمان است. برای مثال در خانه هایی با سبک مینیمال از رنگ های روشن مانند کرم ، بژ ، آبی آسمانی ، گلبه ای و… استفاده می کنند. همچنین بهتر است رنگ هایی که در طراحی داخلی ساختمان استفاده می-شود ، از رنگ های مورد علاقه افراد خانواده باشد تا در گذر زمان باعث آزار اعضا نشود.

استفاده از رنگ های مناسب سبک در طراحی داخلی | چیدمانه

  1. ایجاد نقطه کانونی در هر فضا

نهمین قانونی که در طراحی داخلی فضا و چیدمان وسایل منزل باید به آن توجه شود ، ایجاد یک نقطه کانونی در هر اتاق است. منظور از نقطه کانونی ، ایجاد فضایی خاص روی دیوار است که باعث جلب توجه افراد در هنگام ورود به منزل می شود.

برای مثال می توان دیواری از اتاق را با استفاده از کاغذ دیواری و قاب های کوچک و بزرگ تزئین کرد. برای بهتر دیده شدن فضا می توان تخت خواب یا مبلمان را در همان نقطه قرار داد.

۱۰. استفاده از قانون فرد

قانون فرد یکی از قوانین طراحی داخلی است که در زیبایی دکوراسیون داخلی و طراحی بهتر فضای داخلی تاثیر گذار است. طبق قانون طراحی داخلی فرد ، از هر اشیائ در منزل به صورت فرد استفاده می شود.

برای مثال از تابلو های سه تایی یا پنج تایی برای دیزاین استفاده می کنند. استفاده از این قوانین طراحی داخلی باعث هماهنگی بیشتر فضا و ایجاد محیطی لوکس در محیط کار یا منزل می شود.

استفاده از قانون فرد طراحی داخلی | چیدمانه

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی ده مورد از قوانین طراحی داخلی پرداختیم. رعایت هر یک از قوانین طراحی داخلی باعث زیبایی بیشتر فضا و هماهنگ دیده شدن محیط داخلی می شود. شما می توانید بعد از تعیین سبک مورد علاقه خود ، از طراحان حرفه ای برای طراحی داخلی محیط استفاده کنید.

طراحان حرفه ای به طور کامل از قوانین طراحی داخلی آگاه هستند و با به کارگیری انواع مصالح ساختمانی ، طراحی داخلی ساختمان را انجام می دهند.

بیشتر بخوانید

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *