ویژگی های منحصر به فرد بتن اکسپوز

بتن اکسپوز چیست چه کاربرد هایی دارد؟ | شرکت معماری چیدمانه

بتن اکسپوز از جمله مصالح ساختمانی نوینی است که به بتن نما نیز مشهور است. خصوصیات جالب توجه در این ماده باعث وسعت کاربرد و استفاده از آن در فضاهای مختلف می شود. این بتن اولین بار در دانشگاه هاروارد و طی یک پروژه تحقیقاتی به دست آمد و بعد از آن مورد توجه بسیاری از طراحان ساختمانی قرار گرفت. از جمله ویژگی های بتن اکسپوز قابلیت استفاده از آن در انواع نمای داخلی و خارجی است. در این نوشتار قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره این نوع پنل بتنی پیش ساخته در اختیار شما قرار دهیم.

معرفی بتن اکسپوز

این نوع ماده ساختمانی ، پنل های بتنی پیش ساخته هستند که در ساخت سازه و در فضاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله خصوصیات بارز این نوع پنل های بتنی یکدست ، صاف و صیقلی بودن است. در ساخت پروژه های بزرگ ساختمانی و برای نماکاری ساختمان از این نوع بتن به وسعت زیاد استفاده می شود. علت این کار این است که این نوع پنل بتنی هزینه های نماکاری را به میزان بسیار زیادی کاهش می دهد و از سوی دیگر در تمامی فصول سال و همه اقلیم های جغرافیایی قابلیت کاربرد دارد.

 وسعت کاربرد و استفاده از این ماده ساختمانی فقط به نماکاری پروژه های بزرگ ختم نمی شود. اگر بگوییم این پل بتنی در تمامی ساختمان ها کوچک و بزرگ اطراف ما استفاده می شود ، حرف گزافی نگفتیم. کاربرد آن در دکوراسیون داخلی ، کفپوش استخرها ، کفپوش پیاده رو و معابر ، مبلمان شهری و… نشان دهنده امتیازات بی شماری است که این نوع ماده ساختمانی مدرن دارد. به همین دلیل هم طرفداران زیادی پیدا کرده است.

معرفی بتن اکسپوز | شرکت معماری چیدمانه

مزایای بتن اکسپوز

مزایای قابل توجهی برای این نوع بتن قابل تصور است. در ادامه و از میان ویژگی های بتن اکسپوز به برخی از مهمترین موارد آن اشاره خواهیم کرد:

  • سازگاری با انواع شرایط آب و هوایی و اقلیم های جغرافیایی متعدد
  • مقاومت بسیار بالا در مقابل آب ، رطوبت ، سرما و یخ زدگی (این مسئله موجب می شود که در کف سازی معابر و کف استخر از این ماده ساختمانی استفاده شود.)
  • مقاومت بالا در برابر عوامل فیزیکی ، شیمیایی و طبیعی
  • مقاومت در برابر تغییرات دمایی
  • مقرون به صرفه بودن از نظر اقتصادی در مقایسه با اجرای سایر مصالح ساختمانی مشابه
  • وزن کم ، سبک و انعطاف پذیری بسیار خوب (این مزیت سرعت ساختمان سازی را به شکل خوبی بالا می برد)
  • مقاومت بسیار بالا در مقابل سایش ، ضربه ، سختی و فشار
  • زیبایی و ایجاد دکوراسیون زیبا و خاص در فضایی به کار رفته
  • سرعت اجرایی بالا
  • قابل اجرا در رنگ بندی و ابعاد متفاوت

 مزایای بتن اکسپوز | شرکت معماری چیدمانه

معایب بتن اکسپوز

در کنار همه ویژگی های بتن اکسپوز که در بالا اشاره شد، می توان به معایب این ماده ساختمانی نوین نیز اشاره کرد. بزرگ ترین مشکلی که برای این پنل بتنی پیش ساخته به آن اشاره می کنند، ساده بودن آن است.

از سوی دیگر به علت القای سردی و خشکی بتن ، ممکن است در طراحی دکوراسیون داخلی سردی و سنگینی فضا ایجاد کند. اما با برخی تغییرات در طراحی دکوراسیون داخلی به راحتی می توان این عیب را پوشاند. به عبارت بهتر نمی توان مزیت ها و ویژگی های بتن اکسپوز را فدای یک عیب و اشکال کرد.

کارشناسان حوزه طراحی دکوراسیون داخلی نیز برای رفع این مشکل پیشنهادات خوبی ارائه می دهند. به عنوان مثال می توان از ترکیب مدل های مختلف این نوع پنل بتنی در طراحی داخلی استفاده کرد که نتیجه ای عالی به دنبال دارد.

مشخصات فنی بتن اکسپوز

این بتن از ترکیب چندین ماده شیمیایی مختلف با درصدهای مشخص به دست می آید. در ساخت این پنل بتنی پیش ساخته سیمان ، آب و ماسه به همراه مواد روان کننده ، پرکننده و مواد پلیمری ترکیب می شوند. از جمله مشخصات این نوع پنل بتنی یکپارچه بودن آن است. همچنین استحکام و مقاومت بسیار بالایی دارد؛ به طوری که می تواند تا ۵۰۰۰ پاسکال فشار را به خوبی تحمل کند.

 از سوی دیگر در مقابل رطوبت نیز مقاومت بالایی دارد و جذب آب در آن نهایتا تا ۶ درصد است. به همین دلیل به راحتی می توان در قسمت های مرطوب مانند زیر زمین از آن استفاده کرد. وزن بتن نما نسبت به بتن معمولی بیشتر است و به طور معمول در هر مترمکعب ۲۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد.

 از جمله مزایای فنی و فیزیکی این نوع بتن نسبت به بتن معمول این است که در ساخت و ساز آن هیچ نوع حفره ای ایجاد نمی شود. به همین دلیل استحکام فشاری و کششی بالاتری نیز نسبت به بتن معمولی دارد.

مواد و مشخصات فنی بتن اکسپوز | شرکت معماری چیدمانه

موارد کاربرد بتن اکسپوز در نمای خارجی و داخلی ساختمان

یکی از ویژگی های بتن اکسپوز ، مقاومت بالای آن در برابر شرایط آب و هوایی متفاوت و اقلیم های مختلف است. این مسئله باعث می شود که بتوان از آن در نمای خارجی ساختمان ها استفاده کرد.

از سوی دیگر چون کاربرد آن در وسعت زیاد پروژه های ساختمانی مقرون به صرفه است ، جز مصالح ساختمانی مقاوم با طرفداران زیاد محسوب می شود.

نکته مهم دیگر آن است که این ماده فقط در نمای خارجی ساختمان به کار نمی رود. از بتن اکسپوز می توان در نمای داخلی ساختمان هم بهره برد. البته در این صورت بیش از هر چیز زیبایی آن اهمیت پیدا می کند.

علت این مسئله رنگ سرد صنعتی ، بی روح و خشک بودن پنل بتنی است که فضایی کاملا مدرن در دکوراسیون داخلی ایجاد می کند. ممکن است این مسئله از نظر برخی افراد خوشایند نباشد. به همین دلیل در طراحی سایر وسایل و انتخاب رنگ های مناسب باید نهایت دقت به عمل آید.

 علاوه بر آن اجرای بتن نما به عنوان کفپوش نیز ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد. برای این کار از تایل های مربعی شکل این پنل بتنی در اندازه ۲۰ سانتی متر استفاده می شود.

تایل کفپوش این نوع بتن نسبت به نوع دیواری ضخامت بیشتری دارد. این نوع تایل بتنی در اماکن و فضاهای بیرونی ساختمان برای سهولت در پیاده روی به صورت سطحی غیر صاف ساخته می شود.

می توان از تایل بتنی اکسپوز به عنوان کفپوش در راه پله ها استفاده کرد. در این صورت در ترکیبات آن از سنگ دانه استفاده می شود که مانع سرخوردن افراد باشد. کاربرد بتن اکسپوز به این موارد ختم نمی شود.

استفاده از این نوع ماده ساختمانی مقاوم و نوین در سرویس بهداشتی طرحی نو در طراحی و معماری داخلی ساختمان به شمار می آید که شکلی مدرن به این فضا می بخشد. البته در صورت استفاده از این نوع پنل در روشویی سرویس بهداشتی باید از نوع صیقلی آن استفاده کرد تا نظافت آن به سهولت انجام یگیرد.

کاربرد بتن اکسپوز | شرکت معماری چیدمانه

قیمت بتن اکسپوز

ممکن است تصور کنید که این وسعت از ویژگی های بتن اکسپوز به معنای قیمت بسیار بالای آن باشد؛ در حالی که چنین نیست. به عبارتی دیگر این نوع ماده ساختمان نوین نسبت به بسیاری از مصالح ساختمانی با کارکردی مشابه ، قیمت بسیار مناسب تری دارد و استفاده از آن در وسعت زیاد هزینه ساخت را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

البته در تعیین قیمت این محصول کیفیت ، ضخامت پنل ، متراژ کاری ، ارتفاع محل مورد نظر و مسائلی از این دست هم تاثیرگذار هستند. از سوی دیگر اگر قصد داشته باشید قالب اختصاصی از بتن اکسپوز برای نمای ساختمان استفاده کنید ، قیمت آن نسبت به پنل های معمولی این نوع بتن بیشتر است.

برای اطلاع از قیمت و سفارش خرید بتن اکسپوز می توانید با کارشناسان ما در شرکت معماری چیدمانه تماس بگیرید. مشاوران ما آماده پاسخ گویی به شما عزیزان خواهند بود.

کلام پایانی

پیشرفت تکنولوژی موجب می شود که هر روز مصالح نوینی در صنعت ساخت و ساز به کار بروند. یکی از جدیدترین انواع مصالح ساختمانی بتن اکسپوز یا بتن نما است. مزیت ها و ویژگی های بتن اکسپوز به قدری چشمگیر است که میزان استفاده از آن به سرعت در حال افزایش است. این متریال ، سرعت و روند اجرای نمای ساختمانی خارجی و داخلی را به میزان قابل ملاحظه افزایش می دهد. در کنار این مسئله عمر بالا و استهلاک بسیار کم ، مقاومت بسیار مناسب و مزایای دیگر موجب می شود که طراحان و معماران ساختمانی از این پنل های پیش ساخته در طراحی دکوراسیون و نمای سازه ها استفاده کنند.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *