راهنمای انتخاب دیوارپوش مناسب

راهنمای انتخاب دیوارپوش مناسب | چیدمانه

دیوارپوش یکی از جدیدترین محصولات در دنیای امروز است که برای رنگ بخشیدن به فضای خانه مورد استفاده قرار می گیرد. دیوارپوش ها مجموعه بی انتهایی از رنگ ها و الگوها هستند که می توانند فضای زیبایی را در قسمت های مختلف خانه به وجود آورند. در دنیای امروز سبک های مختلفی از این نوع در فضای خانه مورد استفاده قرار می گیرند که تقریبا می توان هر سطحی را با آن ها پوشاند. همین تنوع در محصولات باعث شده که هرکسی به راهنمای انتخاب دیوارپوش برای انتخاب درست این محصول احتیاج داشته باشد. به همین دلیل در این مقاله می خواهیم نکاتی را که باید در زمان خرید دیوارپوش به خاطر داشته باشید، برای شما فهرست کنیم.

  1. انواع الگو و بافت دیوارپوش

اولین نکته در راهنمای خرید دیوارپوش که باید به آن دقت کنید، الگو و بافت دیوارپوش است. در دنیای امروز دیوارپوش ها با طرح ها و بافت های متفاوتی تولید می شوند. اما شما باید دقت کنید که کدام طرح می تواند سلیقه شما را برآورده کند. در ادامه به تاثیری که الگوی دیوارپوش بر روی فضای اتاق دارد، اشاره می کنیم.

راهنمای انتخاب دیوارپوش | چیدمانه

  • الگوهای افقی

این الگوها باعث می شوند که اتاق بزرگ تر به نظر برسد. البته معمولا از الگوهای افقی باید در جایی استفاده شود که دیوارهای خانه شکلی کاملا مربعی دارند. به همین دلیل استفاده از این الگوها در خانه های قدیمی یا خانه های با ساخت غیراصولی توصیه نمی شود. زیرا در این موارد نمی توان از متقارن بودن شکل دیوارها مطمئن شد. درنتیجه استفاده از الگوهای افقی می تواند حالتی از بی نظمی را در اتاق به وجود آورد.

  • الگوهای عمودی

الگوهای عمودی باعث می شوند که ارتفاع سقف اتاق بیشتر به نظر برسد.

  • الگوهای پیچیده

نحوه اجرای الگوهای پیچیده کمی دشوار است. زیرا این الگوها باید هم ازنظر افقی و هم عمودی با نظم خاصی در کنار هم قرار بگیرند. به علاوه رعایت اصول تقارن در این دیوارپوش ها نیز بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل باید نصب آن ها را به یک فرد حرفه ای سپرد.

  • الگوهای تکرارشونده

این الگوها معمولا باید در ترکیب با الگوهای ساده و بدون نقش استفاده شوند. زیرا کنار هم قرار گرفتن طرح های تکرارشونده می تواند بر روی بیننده تاثیر منفی بگذارد. به علاوه دیوارپوش هایی با طرح های تکرارشونده معمولا در رنگ های روشن استفاده می شوند تا طرح تکرارشونده برای بیننده آزاردهنده و گیج کننده نباشد.

  • الگوهای سه بعدی

دیوارپوش های سه بعدی جدیدترین انواع دیوارپوش هستند که می توانند فضای مجللی را به خانه شما ببخشند. این نوع از دیوارپوش ها برای پوشاندن دیوارهای اتاق پذیرایی مناسب هستند. همچنین می توان از این طرح ها در فضای اتاق خواب نیز بهره گرفت.

البته در راهنمای انتخاب دیوارپوش توصیه می شود که از دیوارپوش سه بعدی در جایی استفاده کنید که در معرض دید است.

انواع الگو و بافت دیوارپوش | چیدمانه

  • الگوهای برجسته

این نوع از دیوارپوش از الیافی مانند پارچه مخملی ساخته شده که به صورت نقش هایی بر روی زمینه چسبیده اند. این نقش ها می توانند در فضای خانه شما جلوه ای لوکس یا کلاسیک را ایجاد کنند.

دیوارپوش هایی با الگوهای برجسته بیشتر برای اتاق های پذیرایی و مهمان استفاده می شوند. زیرا این نوع از الگوها حالتی اشرافی و تجملی دارند. به همین دلیل بیشتر در جایی استفاده می شوند که جنبه تزییناتی و مجلسی داشته باشد.

به همین دلیل مکان هایی مانند تالارهای عروسی نیز می توانند از دیوارپوش هایی با الگوی برجسته و رنگ های روشن برای تزیین دیوارهای خود استفاده کنند.

  • الگوهای طبیعت

طرح هایی که از دل طبیعت برمی آیند به دلیل اینکه حس آرامش را در بیننده ایجاد می کنند، برای اتاق خواب مناسب هستند. همچنین در راهنمای انتخاب دیوارپوش آمده که می توان از این طرح ها برای پر کردن فضای میان کابینت های بالایی و پایینی آشپزخانه استفاده کرد. در کنار این دیوارپوش هایی با طرح طبیعت برای اتاق غذاخوری نیز مناسب هستند.

  • الگوهای شلوغ

دیوارپوش هایی با الگوهای شلوغ بیشتر در جاهایی استفاده می شوند که افراد نمی خواهند مدت زیادی را در آن بگذرانند. زیرا قرار گرفتن به مدت زیاد در میان این طرح ها می تواند باعث خستگی بیننده شود.

به همین دلیل این طرح ها معمولا در راهروها استفاده می شوند. استفاده از طرح های شلوغ در اتاق خواب و اتاق غذاخوری، در راهنمای انتخاب دیوارپوش توصیه نمی شود. به علاوه بهتر است این طرح ها را در ترکیب با دیوارپوش های ساده مورد استفاده قرار داد.

  1. مکان نصب دیوارپوش

اندازه مکانی که می خواهید دیوارپوش را برای آن تهیه کنید در کنار دکوراسیون این مکان اهمیت بسیار زیادی دارد. در راهنمای خرید دیوارپوش آمده است که شما باید الگوهای بسیار بزرگ را برای دیوارهای اتاق خواب یا اتاق غذاخوری تهیه کنید. جایی که این الگو می تواند در مرکز توجه قرار بگیرد. به این ترتیب باید برای دیوارهای دیگر دیوارپوش های ساده را بخرید.

همچنین در راهنمای خرید دیوارپوش توصیه می شود که از طرح های شلوغ و رنگ های پرهیجان برای اتاق های کوچک استفاده نکنید. زیرا طرح و الگوی دیوارپوش در یک فضای کوچک می تواند تاثیر زیادی بر روی فضای ایجادشده در اتاق بگذارد. استفاده از طرح های شلوغ در کنار رنگ های گرم و جیغ می تواند باعث ایجاد استرس و تنش در محیط اتاق شود. به حدی که تقریبا هیچ کسی از حضور در چنین اتاقی حس خوشایندی پیدا نمی کند.

مکان نصب دیوارپوش | چیدمانه

  1. جنس دیوارپوش

از دیگر مواردی که باید در راهنمای انتخاب دیوارپوش به آن توجه شود، جنس دیوارپوش است. امروزه از مواد مختلفی برای تولید دیوارپوش ها استفاده می شود. این مواد می توانند خاصیت های دیوارپوش را تغییر دهند. به عنوان مثال استفاده از برخی مواد می تواند خاصیت ضد آب بودن و قابلیت شستشو را به دیوارپوش بدهد.

درنتیجه می توان از این نوع دیوارپوش ها در محیط هایی مانند حمام استفاده کرد. بنابراین جنس دیوارپوش در تعیین اینکه این نوع از دیوارپوش برای چه محلی مناسب است تاثیر زیادی دارد. به عنوان مثال دیوارپوش های وینیل معمولا به عنوان دیوارپوش های دارای بافت شناخته می شوند. این نوع از دیوارپوش ها بادوام و قابل شستشو هستند. به همین دلیل نگهداری و تمیز کردن آن ها آسان است.

از سوی دیگر زمانی که بخواهید این نوع دیوارپوش را از روی دیوارهای خانه خود جدا کنید، هیچ مشکلی برای این کار نخواهید داشت. به همین دلیل معمولا در مواردی استفاده می شوند که افراد می خواهند از دیوارپوش ها به طور موقتی استفاده کنند.

همچنین دیوارپوش هایی که از فیبرهای مصنوعی یا طبیعی ساخته می شوند، ویژگی هایی مشابه دیوارپوش های وینیل دارند. اما معمولا دیوارپوش هایی که از بافت های طبیعی ساخته شده اند، به راحتی لکه را به خود جذب می کنند. درنتیجه تمیز کردن آن ها کمی دشوار است.

جنس دیوارپوش | چیدمانه

  1. رنگ دیوارپوش

به جز طرح و نقش، توجه به رنگ دیوارپوش نیز در راهنمای انتخاب دیوارپوش توصیه شده است. شما باید دقت کنید که رنگ دیوارپوش هماهنگی خوبی با فضای خانه شما داشته باشد. بیشتر افراد ترجیح می دهند که از دیوارپوش هایی با رنگ های روشن استفاده کنند. به همین دلیل رنگ پس زمینه بیشتر دیوارپوش های طرح دار نیز روشن انتخاب می شود. اما می توانید با مشورت با طراح دکوراسیون داخلی خود، در جای درست از رنگ های تیره تر نیز استفاده کنید.

  1. قیمت دیوارپوش

فاکتور دیگری که در انتخاب دیوارپوش نقش کلیدی دارد، قیمت آن است. قیمت دیوارپوش با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌شود. نکته مهم آن است که در زمان انتخاب دیوارپوش به این نکته توجه کنید که این انتخاب مربوط به کدام بخش از دکوراسیون است. اگر بودجه محدودی دارید، سعی کنید بخش بیشتری از بودجه خود را در قسمت پذیرایی صرف کنید.

قیمت دیوارپوش | چیدمانه

سخن پایانی

هر زمان که تصمیم گرفتید دیوارهای خانه خود را با استفاده از انواع دیوارپوش ، پوشش دهید، می توانید بهترین راهنمای انتخاب دیوارپوش را از طراح خود دریافت کنید. طراحان دکوراسیون می توانند با بررسی موقعیت دیوارهای خانه شما، دکوراسیون داخلی و رنگ های غالب در فضای منزل، بهترین دیوارپوش ها را به شما معرفی کنند. همچنین با استفاده از راهنمایی آن ها می توانید بهترین جنس دیوارپوش را با توجه به محل نصب آن تعیین کنید.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *