معرفی سبک معماری مدرن و ویژگی های آن

modern-architecture-5-1050x675-min(1)

مدرنیسم در معماری با تأکید بر زیبایی و استفاده صحیح و روشمند از فضا مشخص می شود.  چندین سبک معماری مدرن در ایالات متحده بین سال های ۱۹۳۰ و ۱۹۷۰ مانند جنبش های بین المللی ، اکسپرسیونیست ، بروتالیست ، جدید فرمالیست و گوگی شکل گرفت. معماری مدرن معمولاً شامل خطوط تیز و تمیز است.

سبک معماری مدرن | چیدمانه

تاریخچه سبک معماری مدرن

جنبش مدرن کوتاه مدت نبود و چندین سبک فرعی را در بر می گیرد که تقریباً ۶۰ سال طول می کشد. به این ترتیب ، تعیین دقیق یک نقطه شروع می تواند دشوار باشد. برخی معتقد اند ریشه های سبک معماری مدرن را می توان در نمایشگاه جهانی شیکاگو در سال ۱۸۹۳ جستجو کرد ، که کاملاً از ساختمان های پیشرفته تشکیل شده و نقش ایالات متحده را به عنوان یک رهبر جهانی در هنر ، معماری و فن آوری تقویت می کند.

معمار دانیل برنهام ، از برجسته ترین معماران آمریکایی ، از شرکت لوئیس سالیوان ، افرادی را برای طراحی ساختمان های موقت نمایشگاه استخدام کرد. لوئیس سالیوان بیشتر به خاطر فلسفه زیبایی شناسی اش “شکل به دنبال عملکرد” ​​مشهور است ، که فریاد اصلی جنبش مدرن شد.

رد تزئینات و اهمیت عملکرد ساختاری سالیوان ، مظهر ارزش دموکراسی ، اهمیت طبیعت ، خودمختاری فرد و بیان جدی عملکرد بدون اسراف است.

فرانک لوید رایت ، نیروی پیشگام در شکل گیری معماری مدرن آمریکایی در قرن ۲۰ ، یکی از معماران جوانی بود که از نمایشگاه جهانی شیکاگو در سال ۱۸۹۳ ،  الهام گرفت .

در نمایشگاه ، رایت در غرفه رسمی دولت ژاپن با معماری ژاپنی به شکل سنتی خود روبرو شد.  رایت ساختمانی را ساخت که یک بازتولید در یک مقیاس نیمه بزرگ از یک معبد ژاپنی را نشان می داد. نقشه کشی دقیق ، سقف های گسترده و دیوار های تزئینی از ویژگی های سازه ی رایت بوده است .

والتر گروپیوس و میس ون در روه ، مدرنیست های اروپایی ، که باز معماران  اصلی سبک معماری باهاوس هستند ، علاوه بر رفتار معماران جوان آمریکایی تحت تأثیر رایت شروع به ادغام برخی از فرم های انتزاعی تر رایت در معماری های خود کردند و از این طریق سبک معماری باهاوس قوت و شخصیتی جدا از سبک معماری مدرن گرفت .

 باهاوس یک مدرسه آلمانی معماری ، مجسمه سازی ، نقاشی ، طراحی و صنایع دستی به رهبری والتر گروپیوس بود که از سال ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۳ در حال فعالیت بود و جنبش مدرن را به برجستگی بین المللی رساند.

رهبران باهاوس والتر گروپیوس ، مارسل بروئر و لودویگ میس ون در روهه در اواخر دهه ۱۹۳۰ آلمان را ترک کردند تا از تجاوزات فزاینده نازی ها به همسایگان اروپایی خود پناه ببرند.

گروپیوس و بروئر تدریس را در دانشکده طراحی دانشگاه هاروارد ، جایی که گروپیوس ریاست آن را بر عهده داشت ، آغاز کردند و میس ون در روهه استاد موسسه فناوری ایلینوی شد.

پیش از ورود دیگر مدرنیست های اروپایی که با تشدید تنش ها در آلمان نازی پراکنده شده بودند ، رودلف شیندلر و ریچارد نوترا به ایالات متحده آمدند و همکاری با فرانک لوید رایت را آغاز کردند. شیندلر و نوترا به دلیل ترکیب تخصصی خردگرایی اروپا و ارگانیسم رایت در کرانه باختری مشهور شدند.

این مهاجران تأثیر زیادی بر نسل معماران آمریکایی گذاشتند و زیبایی مدرنیست اروپا را در سراسر ایالات متحده محبوب کردند.

 شرکت های معماری مانند Skidmore ، Owings & Merrill مستقر در نیویورک ، ساختمانهای مدرن و اداری برجسته ای را در سراسر کشور ایجاد کردند.

چگونه یک ساختمان مدرن را تشخیص  دهیم ؟

معماری مدرن | چیدمانه

ویژگی های ساختمان مدرن

  • خطوط تمیز و فاقد زیور آلات

ین خطوط فاقد تزئینات اضافی هستند و به طور کلی بافت صافی دارند .

  • تأکید بر سادگی سقف

در سبک معماری مدرن تاکید بر سقف های وسیع و بدون هیج برامدگی ( مانند سقف های شیروانی ) است .

  • استفاده سخاوتمندانه از شیشه برای ورود نور طبیعی به داخل ساختمان

در ادامه چند ویژگی دیگر و مشترک سبک معماری مدرن آورده ایم:

اینها برخی از ویژگی های اصلی رایج تر و کلیدی است که با توجه به جغرافیای خاص هر ساختمان مدرن در اشکال مختلف دیده می شود.

  • تأکید بر فرم های مستطیلی کاملاً مشخص
  • استفاده از مواد و سیستم های مدرن مانند ستون های فولادی ، بلوک بتونی ، فضاهای بدون ستون و سیستم های گرمایش
  • استفاده ابتکاری از مواد سنتی مانند چوب ، آجر و سنگ به روش های ساده که ویژگی های طبیعی آنها را به نمایش می گذارد و در صفحات بزرگ صاف نصب می شود .
  • ارتباط بین قسمت بیرونی ساختمان با فضای داخلی تا بتواند به بهترین و بیشترین استفاده را از محیط طبیعی اطراف برد .

تفاوت معماری مدرن با معماری معاصر

از نظر برخی افراد ، معماری مدرن و معاصر یک چیز هستند. با این حال ، معماری مدرن از یک جنبش هنری معروف به مدرنیسم الهام گرفته و تا حدود ۱۹۶۰ ادامه داشت اما معماری معاصر شامل سبک معماری گذشته و دهه ۱۹۶۰ و تا امروز است. به طور خلاصه ، معماری معاصر بازتابی از سبک ها تا این لحظه است که بسیار متنوع و محبوب است.

کلام پایانی

به طور خلاصه ، معماری مدرن از اوایل دهه ۱۹۰۰ آغاز شد و در حدود دهه ۱۹۶۰ با به دست گرفتن طرح های معاصر به پایان رسید. اصول اولیه سبک معماری مدرن شامل اهمیت عملکرد سازه ، خطوط تمیز و عدم تزئینات است.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *