همه چیز درباره سبک معماری نئو کلاسیک

همه چیز درباره سبک معماری نئو کلاسیک | چیدمانه

سبک معماری نئو کلاسیک تجدید حیات معماری کلاسیک در قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹ بود. سبک نئو کلاسیک تحت تأثیر فرم کلاسیک دوران معماری یونان و روم قرار دارد. دیگر سبک هایی مانند معماری روکوکو و باروک نیز بر این سبک تأثیر داشته است.

 در این سبک عظمت مقیاس ، سادگی فرم های هندسی ، جزئیات یونانی و رومی و استفاده چشمگیر از ستون ها مطرح بوده. جنبش نئو کلاسیک تا امروز نیز الهام بخش معماران بوده و در ایالات متحده و اروپا رونق یافته است.

انواع معماری نئو کلاسیک

سبک معماری نئو کلاسیک سه نوع عمده دارد.

  • بناهایی به سبک معابد

از سبک معابد باستان تقلید می کنند. پانته آ پاریس که براساس پانتئون در رم و موزه بریتانیا با الهام از یونان در لندن ساخته شده است ، نمونه هایی از این دست است.

  • بناهای پالادیان

این بنا ها از ویلاهای آندره پالادیو ، معمار رنسانس ایتالیا در قرن شانزدهم الهام گرفته شده اند : او از ساختمان های یونان باستان و روم الهام گرفت. در انگلیس ، معمار رابرت آدام خانه های زیادی را به سبک نئو کلاسیک طراحی کرد که تحت تأثیر سبک پالادیان بودند.

بناهای پالادیان معماری نئو کلاسیک | چیدمانه

  • ساختمان های بلوک کلاسیک

مستطیل یا مربع دارای سقفهای مسطح و نمای بیرونی هستند که ستون های تکراری را به نمایش می گذارند و ظاهری شبیه بلوک تزئینی ( block-like ) را ایجاد می کنند.

ساختمان های بلوک کلاسیک | چیدمانه

۹ نکته درباره سبک معماری نئو کلاسیک

در ادامه نه نکته که باید در مورد سبک معماری نئو کلاسیک بدانید را بررسی میکنم ؛ همراه ما باشید.

  1. تفاوت سبک نئو کلاسیک با معماری باروک و روکوکو

سبک نئو کلاسیک اگرچه تحت تأثیر معماری باروک و روکوکو بود ، بسیار متفاوت بود. ساختمان های نئو کلاسیک بر دیوار های بلند و سقف های مسطح تأکید داشتند در حالی که معماری باروک و روکوکو دارای تزئینات و مجسمه سازی بود. ویژگی بارز معماری نئو کلاسیک استفاده از عناصر کلاسیک رومی و یونانی بود.

  1. یک کتاب ، نئو کلاسیسیسم را تحت تأثیر قرار داد.

در سال ۱۷۵۵ ، یوهان یواکیم وینکلمن ، منتقد هنر آلمانی ، کتابی را با توجه به باستان شناسی منتشر کرد. مطالب کتاب وینکلمن رئوس سبک نئو کلاسیک را مشخص کرد و از هماهنگی ، تناسب ، تقارن قدردانی می کند.

به گفته او ، کمال و زیبایی از ذهن انسان نشأت گرفته و نه از جهان طبیعی. فلاسفه یونان باستان اولین کسانی بودند که این ایده را بیان کردند.

کتابی درباره نئو کلاسیسیسم | چیدمانه

  1. معماری نئو کلاسیک به عنوان “معماری ویترووی” نیز شناخته می شود.

کارهای ویتروویوس ، معمار رومی قرن اول قبل از میلاد ، کمک و نفوذ بزرگی برای نئو کلاسیک ها بود. ایده های او در مورد تناسب و تقارن در کار آن ها تأثیرگذار بوده و در بسیاری از ساختارهای کشف شده در قرن هجدهم دیده می شود.

 پالادیو از Vitruvius ‘De Architettura را می توان به عنوان پایه و اساس مطالعه فرم های کلاسیک استفاده کرد.

  1. الهام گرفتن از یافته های پمپئی

کاوش در پمپئی ( شهر سوخته ای در ایتالیا ) و هرکولانوم (شهری باستانی در ایتالیا ) و کشف مجدد معماری یونان باستان بر علاقه به باستان شناسی و باستان گرایی تأثیر گذاشت. این سبک بر استفاده از شکل ظاهری و استحکام تأکید دارد.

آن ها فضای داخلی را با وسایل تزئینی منفرد ، مانند گلدان و کامو تزئین کردند. الهام گرفتن از پمپئی منجر به معرفی مجدد سیستم شبکه ای جاده ها در برنامه ریزی شهری شد.

الهام گرفتن معماری نئو کلاسیک از یافته های پمپئی | چیدمانه

  1. گسترش نئوکلاسیسیسم در روسیه در قرن ۱۸

 سبک معماری نئو کلاسیک در لندن و پاریس کاملاً مد شده بودند و این دو شهر مهم اروپایی به مراکزی برای این سبک معماری تبدیل شدند.

این سبک به تدریج در شرق اروپا و شرق گسترش یافت. امپراتوری روسیه در حال گذراندن دوره ای از “غرب زدگی” بود و این سبک را که در آن زمان در اروپای غربی محبوب ترین بود ، پذیرفت

روسیه قرن هجدهم نئوکلاسیسیسم را پذیرفت و تمام ساختمان های سن پترزبورگ ، پایتخت جدید ، را به این سبک ساخت.

سبک معماری نئو کلاسیک در روسیه | چیدمانه

  1. تصور می شود که معماری نئو کلاسیک در دو مرحله توسعه یافته است

اولین دوره پالادیان ، حدود ۱۷۰۰-۱۷۵۰ بود. این دوره به این دلیل نامگذاری شد که مستقیماً از طرح های Palladio الهام گرفته شده است. این کار توسط معماران انگلیسی Inigo Jones و Colen Campbell آغاز شد Chiswick House London یکی از مشهورترین نمونه های این سبک است.

سپس ، از سال ۱۷۵۰ ، “نئوکلاسیسیسم بالا” یا غالباً نئوکلاسیسیسم متفاوت با پالادیانیسم وارد شد. این دوره به جای اینکه فقط سبک تحت تاثیر معماری رومی باشد از ساختمان های یونانی نیز الهام گرفته است.

توسعه معماری نئو کلاسیک | چیدمانه

  1. نئوکلاسیسیسم در آمریکا

سبک معماری نئو کلاسیک در ایالات متحده آمریکا ریشه گرفت. آمریکایی ها به سرعت و قبل و بعد از انقلاب خود شیفته نئوکلاسیسیسم شدند و این سبک به یک نماد برای ملت آمریکا تبدیل شد. همه این ها به این دلیل است که بنیانگذاران تمدن جدید قاره آمریکا با مردم روم باستان یک وسواس داشتند.

از دیگر دلایل محبوبیت این سبک در امریکا این بود که روم باستان نمونه ای عالی از یک جمهوری مهم در تاریخ غرب بود و اولین مهاجران به آمریکا نیز همین را می خواستند.

نئوکلاسیسیسم در آمریکا | چیدمانه

  1. اهمیت سبک نئو کلاسیک برای اولین مهاجران آمریکایی

سبک معماری نئو کلاسیک برای اولین مهاجران آمریکایی مهم بود. توماس جفرسون به عنوان یک معمار شناخته شده و محبوب نقش زیادی در استقلال آمریکا داشت. او یکی از مهمترین معماران آمریکایی بود که برای اولین بار از این سبک به عنوان پیوندی بین اندیشه های دولت آمریکا و روم باستان استقبال کرد.

یکی از تلاش های قبلی وی در طراحی یک ساختمان نئو کلاسیک ، خانه خودش است که Monticello نامیده می شود.

معماری نئو کلاسیک برای اولین مهاجران آمریکایی | چیدمانه

  1. نفوذ سبک معماری نئو کلاسیک در هند

در اوایل معرفی راه آهن در هند ، سازندگان ، حامیان مالی و معماران راه آهن هند در درجه اول انگلیسی بودند که منجر به تأثیرپذیری معماری آن از سبک های ” معماری نئو کلاسیک ” ، ” معماری رومانسک ” ، ” معماری ایتالیایی” و ” احیای گوتیک ” شد.

نفوذ سبک معماری نئو کلاسیک در هند | چیدمانه

کلام پایلانی

سبک معماری نئو کلاسیک ، تحت تاثیر سبک کلاسیک بوده و بازگشتی به معماری باستان داشته است. انواع سازه های این سبک عبارتند از معابد ، بناهای پالادیان و ساختمان های بلوک کلاسیک ؛ همچنین در ایتالیا ، فرانسه ، آمریکا و هند به محبوبیت بالایی رسید.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *