کفپوش سه بعدی در چه مواردی بیشترین کاربرد را دارد؟

کفپوش سه بعدی در چه مواردی بیشترین کاربرد را دارد؟ | چیدمانه

کفپوش ها یکی از پرکاربردترین تجهیزاتی هستند که در طراحی دکوراسیون داخلی و دیزاین فضا استفاده می شوند. کفپوش ها نقش بسزایی در مدرن و لوکس دیده شدن محیط داخلی دارند. در گذشته بیشتر کفپوش ها از جنس سرامیک ، کاشی ، سنگ یا چوب بوده است. اما امروزه کفپوش های بسیار متنوعی با استفاده از مواد مخصوص تهیه شده و در کف محیط اجرا می شوند. در این مقاله به بررسی کفپوش سه بعدی ، کاربرد و مزایای و معایب آن می پردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

کفپوش سه بعدی چیست؟

کفپوش سه بعدی چیست | چیدمانه

کفپوش سه بعدی یکی از انواع پوشش هایی است که در کف محیط استفاده می شود و باعث ایجاد محیطی متفاوت و جذاب می شود. آن ها نسبت به انواع دیگر کفپوش ها به روزتر هستند و به دلیل تنوع بالا و استفاده از طرح هایی که تداعی کننده طبیعت در کف محیط هستند ، با استقبال بسیاری روبه رو شده اند. آن ها چند لایه هستند و از طریق مواد مخصوصی در کف محیط اجرا می شوند.

عاملی که باعث سه بعدی شدن کف محیط می شود ، تصویر یا لایه ای است که بین دو ماده مخصوص قرار می گیرد. این نوع کفپوش در طرح های متنوعی با توجه به سلیقه مشتری اجرا می شود. استفاده از این کفپوش ها به دلیل مقاومت بالا و تنوع طرح رواج یافته است.

کاربرد کفپوش سه بعدی

کفپوش های سه بعدی بسیار پرکاربرد هستند و معمولا از آن ها برای پوشش کف فضاهای بسته استفاده می کنند. معمولا از آن برای پوشش کف استخر ، حمام ، سرویس بهداشتی ، آشپزخانه ، اتاق خواب ، هال ، پذیرایی و… استفاده می کنند.

امروزه در بسیاری از هتل ها و رستوران ها برای جذابیت بیشتر فضای داخل از این نوع کفپوش استفاده می کنند. و استفاده از آن باعث ایجاد محیطی آرامش بخش و منحصربه فرد می شوند؛ چرا که بیشتر آن ها الهام گرفته از طبیعت اطراف مانند دریا ، اقیانوس ، جنگل ، سنگ های طبیعی و… هستند. تنوع بالای طرح در آن ها باعث شده است که حتی برای پوشش کف اتاق کودک و نوجوان نیز از آن ها استفاده می شود. در واقع برای هر محیط ، با توجه به سلیقه افراد طرح های متفاوتی ارائه می شود.

از چه موادی برای ساخت کفپوش سه بعدی استفاده می شود؟

کفپوش سه بعدی از چه موادی تولید میشوند | چیدمانه

به طور کلی کفپوش های سه بعدی برای نصب نیاز به دقت بالایی دارند؛ چرا که آن ها از سه لایه تشکیل می شوند. برای اجرای کفپوش سه بعدی در کف محیط از مواد مخصوصی به نام رزین اپوکسی استفاده می شود. معمولا با ترکیب رزین و هاردنر به میزان دو به یک ، از آن برای لایه زیرین و لایه بالایی استفاده می کنند.

تصویر سه بعدی در کاغذی های مخصوصی متناسب با سایز محیط به اجرا در می آیند. این کاغذ در هنگام نصب بین دو لایه رزین قرار می گیرد. رزین اپوکسی ماده بسیار حساسی است و اجرای آن باید توسط افراد باتجربه و آموزش دیده انجام شود. رزین اپوکسی ماده ای است که در اثر ترکیب با هاردنر ، در مجاورت هوا خشک و سخت می شود.

مزایای استفاده از کفپوش سه بعدی

امروزه بیشتر طراحان و معماران داخلی از کفپوش سه بعدی برای پوشش کف محیط استفاده می کنند. در واقع زیبایی منحصر به فرد و دیگر مزایای آن باعث شده است که برای پوشش محیط های مختلف از آن استفاده کنند. مزایای استفاده از آن عبارت است از:

  • مقاومت بالا

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شده است افراد بسیاری از کفپوش سه بعدی برای پوشش کف محیط استفاده کنند ، مقاومت بالای آن است که با رزین اپوکسی پوشش داده شده است. و به دلیل سختی زیاد در برابر ضربه و فشار مناسب است.

به همین دلیل از این نوع کفپوش می توان حتی برای محیط های پر رفت و آمد مانند تالار و رستوران استفاده کرد. همچنین در برابر مواد شیمیایی و شوینده مقاوم هستند و به مرور زمان دچار خوردگی نمی شوند.

  • حفظ بهداشت محیط

یکی از مزیت های آن ، حفظ بهداشت محیط است. زیرا شرایط مناسبی برای رشد انواع باکتری و قارچ ندارند و از بروز بسیاری از بیماری های پوستی جلوگیری می کنند. درواقع یکپارچه بودن آن ها باعث بهداشت بالای این پوشش نسب به پوشش های دیگر می شود. به همین دلیل برای محیط هایی چون سرویس بهداشتی ، استخر ، حمام و آشپزخانه مناسب است.

  • ضد حریق

کفپوش های سه بعدی از ایمنی بالایی برخوردار هستند و در صورت آتش سوزی باعث آسیب محیط نمی شوند. در واقع پلیمری که در رزین اپوکسی استفاده شده است ، باعث ضد حریق شدن این پوشش می شود.

معایب استفاده از کفپوش سه بعدی

معایب کفپوش های سه بعدی | چیدمانه

اگرچه کفپوش سه بعدی از ایمنی بالایی برخوردار است و باعث زیبایی منحصر به فرد کف محیط می شود. اما نسبت به انواع دیگر کفپوش ها از معایبی برخوردار است که باعث شده است برخی از افراد از این پوشش برای دکوراسیون داخلی محیط استفاده نکنند. معایب استفاده از کفپوش سه بعدی عبارتند از:

  • عدم دسترسی آسان

یکی از معایب آن ، عدم دسترسی آسان است. در واقع کفپوش های سه بعدی به تازگی رواج یافته اند و در ممکن است در تمام شهرهای استان یافت نشوند. به همین دلیل اجرای آن از طریق ثبت سفارش در شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند ، انجام می شود.

  • قیمت بالا

از دیگر معایبش ،میتوان به قیمت بالای اشاره کرد . برای ساخت کفپوش سه بعدی از رزین اپوکسی و هاردنر استفاده می شود. این مواد قیمت بالایی دارند. به همین دلیل پوشش کف محیط با استفاده از این نوع ممکن است هزینه های زیادی را در بر داشته باشد.

سخن پایانی

در این مقاله از میان انواع کفپوش به بررسی اینکه کفپوش سه بعدی چیست و چه کاربردی در طراحی دکوراسیون داخلی دارد ، پرداختیم. کفپوش سه بعدی با تنوع در طرح و الهام گیری از طبیعت ، علاقمندان زیادی را به سوی خود جذب کرده است. امروزه حتی با وجود هزینه های زیادی که این پوشش متحمل می شود ، افراد زیادی هستند که از آن برای دکوراسیون داخلی منزل خود استفاده می کنند. شما می توانید با مراجعه به یکی از وبسایت های معتبر ، درخواست اجرا و نصب کفپوش سه بعدی در محیط مورد نظر خود را داشته باشید و از طرح های منحصر به فردش لذت ببرید.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *