معماری چیست؟

هنر معماری یا صنعت معماری؟ | شرکت معماری چیدمانه

معماری هنر و روش طراحی ساخت است که می توان آن را از مهارت های مرتبط با ساخت وساز متمایز کرد. در این کار باید از هر دو ذوق هنر و عمل بهره برد تا کار به هدف خود نزدیک شود و از طرفی خروجی کار بسیار زیبا باشد.

اگر چه شاید دو بخش هنری و عملی در ابتدا از یکدیگر تفکیک شوند ، اما نمی توان این دو را از یکدیگر جدا دانست زیرا یکدیگر را در کار تکمیل می کنند.

از آن جایی که هر جامعه ای با جهان دیگر و افراد متفاوت در ارتباط است ، ساختارهایی تولید می کند که چیزهای زیادی از محیط زیست آن منطقه مانند شرایط آب وهوایی و حساسیت های هنری مرتبط با آن بخش را به خوبی نشان می دهد.

جنبه های مهندسی معماری | شرکت معماری چیدمانه

تعریف هنر معماری

تعریف این رشته چیزی فراتر از شیشه ، مصالح ساختمانی نظیر فولاد و بتن و حتی بیشتر از ساختمان های ساده و فضاهایی است که مردم در آن زندگی می کنند.

این رشته یک موضوع پیچیده و گسترده است که شامل چندین بخش مرتبط با یکدیگر مانند هنر ، طراحی ، علوم ، ریاضیات ، تجارت ، جغرافیا ، برنامه نویسی رایانه و بسیاری از موارد دیگر می شود.

این گرایش در فرهنگ لغت به هنر و دانش طراحی و ساخت سازه ها اطلاق می شود که با معیارهای زیبایی شناختی و کاربردی تطابق دارد.

یک معمار رومی ، این هنر را به نوعی تعریف می کند که از نظم ، آرایش و تناسب و هماهنگی و قرینگی ناشی می شود.

آلوارآلتو بر این عقیده است که این رشته را نمی توان یک علم دانست ، چون در فرآیند آن هزاران عوامل انسانی با یکدیگر ترکیب می شوند. به بیان دیگر این هنر را می توان هماهنگی میان جهان مادی و زندگی انسانی دانست.

زیگفرید گیدیون در جواب این که معماری چیست این طور پاسخ می دهد که می توان آن را نتیجه عوامل زیادی مانند عوامل اجتماعی ، افتصادی ، فنی ، علمی و عادت ها و رفتار آدمی دانست که تحت تاثیر شرایط جبران ناپذیری قرار می گیرد.

ژاک دریدا ، فلسفه و این هنر را با یکدیگر در ارتباط می داند و بیان می دارد که استحکام پیوند این هنر با فلسفه موجب قابل تصورشدن آن می شود.

کلوتز به ارتباط این رشته با بوم شناسی بسیار توجه می کند و می گوید تمام ساختمان های جدید به نوعی با محیط شان مرتبط هستند.

ایزنمن بیان می دارد که این رشته باید شرایط ذهنی و زیستی افراد را بازتاب کند و آن چه که امروز مورد غفلت قرار می گیرد بخشی از زندگی از افراد است.

همان طور که می بینید تعاریف زیادی وجود دارد که هر معمار نسبت به فراخور زمان آن را در ذهن خود پرورانده است ، گروهی تنها به جنبه هنری ، برخی دیگر به بخش فنی و بقیه افراد این هنر را تلفیق این دو مورد می دانند.

مانند هر مفاهیم دیگری اگر دنبال یک تعریف خاصی از این مفهوم باشید ، باید کامل و جامع باشد و تمام مسائل مرتبط با آن موضوع را پوشش دهد و به موارد بی ربط نپردازد.

معماری ؛ عامل اصلی زیبایی شهری | شرکت معماری چیدمانه

جنبه هنری و مهندسی معماری

اگر بخواهیم به ارتباط این رشته با هنر نگاهی بیاندازیم باید بگوییم که یک هنر وسیع در جامعه است ، البته این موضوع نیز درست است که در فرآیند ساخت یک بنا ، تصمیم نهایی و چگونگی ساخت را معمار می گیرد.

اما در ساخت یک بنا عوامل زیادی تاثیرگذار هستند و نقش ایفا می کنند ، هر معمار باید با توجه به قوانین موجود و نیازهای مردم کار خود را انجام دهد.

به عنوان مثال در کشوری مثل ایران از آن جایی که قیمت ملک خیلی بالا است ، شاید طراحی و پیشنهاد سازه های بزرگ کار درستی نباشد.

شاید این نکته برایتان جالب باشد که در طول دوره های مختلف همیشه این بحث درباره این رشته مطرح شده است که آیا آن را باید در دسته هنر قرار داد یا علوم؟

همان طور که گفتیم یک معمار باید به اصول زیباشناسی یک بنا آشنایی داشته باشد تا خروجی کار را بتواند به زیبایی هرچه تمام تر درآورد.

اما این موضوع را نباید انکار کرد که مهم ترین ابزاری که یک معمار در اختیار دارد ، دانش علوم مهندسی او است.

البته اگر به سازه های تاریخی برتر در جهان نگاهی بیاندازید ، حتما متوجه خواهید شد که معمار آن بنا در نهایت در هر دو بخش هنر و مهندسی به خوبی عمل کرده است.

علاوه بر این اگر به معماری بناهای تاریخی نگاهی کنید ، به این موضوع پی می برید که معمار آن علاوه بر استفاده از هنر و مهندسی موارد دیگری مانند ریاضی ، نجوم و فلسفه را در طراحی سازه دخیل کرده است و روی این موارد نیز تسلط بالایی دارد.

شاخه های مهم هنر معماری

اهمیت نقشه کشی شی و طراحی در معماری | شرکت معماری چیدمانه

امروزه این دانش به حدی گسترده شده است که این رشته به زیرشاخه های مختلفی مانند گرایش منظر ، اسلامی و موارد دیگر تقسیم می شود که در ادامه به اختصار به توضیح این موارد می پردازیم.

گرایش معماری ؛

فرد در این گرایش در واقع به صورت پیچیده تر و تخصصی تر همان تحصیلاتی را دنبال می کند که در مقطع کارشناسی انجام می شود.

اگر بخواهیم بهتر بگوییم ، در این بخش به طراحی فضاهایی که هدف آن ارتقا کیفیت این هنر است پرداخته می شود.

معماری منظر ؛

در این شاخه به طراحی فضاهای خارجی و ساماندهی بخش های بیرونی می پردازند و بیشتر معمار با محیط طبیعی ارتباط دارد.

طراحی داخلی ؛

همان طور که از نام آن پیدا است برخلاف گرایش منظر به طراحی فضاهای داخلی و انجام کار طراحی در داخل ساختمان می پردازند.

معماری اسلامی ؛

این بخش بیشتر جنبه مطالعاتی دارد که در آن به بررسی تخصصی معماری ایران و جهان در طول تاریخ اسلام پرداخته می شود.

معماری ایران ؛

مطالعات دانشجو در این گرایش در مورد تاریخچه معماری در ایران است و بیشتر هدف این است که ارتباطی میان گذشته و آینده بناها پیدا شود و بازآفرینی را انجام دهند.

مرمت بناها پس از وقوع سانحه ؛

با توجه به این که هر لحظه امکان دارد حوادث و بلاهای طبیعی رخ دهد و به ساخت وساز بنا آسیب وارد کند ، در این گرایش معمار باید به دنبال راهکارهایی باشد که در هنگام مقابله با این سانحه ها بتواند از آن ها استفاده کند و اثرات مخرب آن ها را بیشتر از قبل کاهش دهد.

در پایان همان طور که بیان کردیم در هنر معماری عوامل زیادی دخیل هستند و یک معمار از تمام عناصر زیباشناختی استفاده می کند تا در نهایت ساختمانی زیبا را طراحی کند.

با این حال ، زیبایی به دید و درک افراد مربوط است ، بنابراین بیشتر معماران معمولا با تعاریف خاص خود از زیبایی کار می کنند و نتیجه همین می شود که می توانند سلیقه های متفاوتی را پوشش دهند.

شرکت معماری چیدمانه با فعالیت گسترده در زمینه معماری و دکوراسیون داخلی ، تلاش کرده است در جهت پیشرفت این صنعت گام بردارد و در این راستا از توان فنی متخصصان خبره و خلاقیت و ذوق جوانان نخبه در این راستا بهره می گیرد.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *