بررسی انواع کفپوش سنگی و ویژگی های آن

بررسی انواع کفپوش سنگی و ویژگی های آن | چیدمانه

سنگ ها به عنوان یک عنصر طبیعی منحصر به فرد ، نقش بسیاری را در دیزاین داخلی ساختمان و زیبایی محیط بر عهده دارند. در واقع ویژگی های خاص عنصر سنگ باعث شده است که از آن به عنوان مصالح ساختمانی ، در داخل و خارج از محیط استفاده کنند. یکی از کاربرد های اصلی سنگ های طبیعی و مصنوعی ، پوشش کف محیط است. انواع کفپوش سنگی از قدیمی ترین و مدرن ترین کفپوش ها هستند که با وجود استفاده بسیار از آن ها ، همچنان از جذابیت بالایی برخوردار هستند.

در این مقاله به بررسی انواع کفپوش سنگی و مزایای و معایب آن می پردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

انواع کفپوش سنگی | چیدمانه

انواع کفپوش سنگی

این کفپوش ها از سنگ های مصنوعی و طبیعی که در محیط بیرون وجود دارند ، ساخته می شوند. کفپوش سنگی از تنوع بالایی برخوردار است و برای پوشش کف محیط از سنگ هایی با ویژگی های متفاوت استفاده می شود. انواع آن عبارتند از:

کفپوش سنگی گرانیت

یکی از انواع سنگ های طبیعی که برای پوشش کف محیط استفاده می شود ، سنگ گرانیت است. سنگ های گرانیتی در دماهای بالا و در اثر فشار زیاد ساخته می شوند ، به همین دلیل سختی بالایی دارند و در برابر خط و خش مقاوم هستند.

سنگ گرانیتی از تنوع بسیاری برخوردار است. معمولا از کفپوش گرانیتی به دلیل تنوع در طرح و رنگ و مقاومت بالای آن برای پوشش محیط های پر رفت وآمد مانند سالن های پذیرایی ، رستوران ، تالار ها و… استفاده می کنند. سنگ گرانیتی قابل شست وشو است و با استفاده از آب به راحتی تمیز می شود. نگهداری آسان کفپوش های گرانیتی باعث شده است که برای پوشش محیط هایی با متراژ زیاد ، از آن استفاده کنند.

کفپوش سنگی مرمر

یکی از زیباترین و جذاب ترین سنگ های طبیعی که برای ساخت انواع کفپوش سنگی استفاده می شود ، سنگ مرمر است. سنگ مرمر از درخشندگی بسیار بالایی برخوردار است و باعث روشنایی محیط می شود.

اگر چه این سنگ ها باعث جذب گرد و خاک می شوند ، اما شست و شوی آسان باعث شده است که از آن به عنوان کفپوش استفاده کنند. سنگ مرمر نسبت به سنگ های گرانیتی از مقاومت کمتری برخوردار است. به همین دلیل بهتر است برای پوشش محیط های رفت و آمد مانند تالار ، رستوران ، استخر و… از این نوع سنگ ها استفاده نشود.

کفپوش سنگی مرمر | چیدمانه

کفپوش سنگی مرمریت

مرمریت یک انتخاب مناسب برای پوشش کف محیط است. این کفپوش از تنوع بالایی در رنگ و طرح برخوردار است. با این حال سنگ های مرمریت برای محیط هایی مانند حمام ، استخر ، آشپزخانه مناسب نیستند؛ زیرا باعث جذب رطوبت می شوند.

کفپوش سنگی مرمریت بسیار براق است و باعث روشن شدن محیط نیز می شود. همچنین صیغلی بودن این نوع سنگ باعث شده است که تمیز کردن آن به راحتی انجام شود.

کفپوش سنگی تراورتن

کفپوش تراورتن معمولا از آهک تهیه می شود. این سنگ ها از طرح های بسیار متنوعی تشکیل شده اند و باعث زیبایی بیشتر محیط می شوند. با این وجود سنگ های تراورتن نسبت به سنگ های گرنیتی از مقاومت کمتری برخوردار هستند. بنابراین بهتر است برای محیط های کم رفت و آمد مانند اتاق خواب یا اتاق پذیرایی از این کفپوش زیبا استفاده شود.

مزایای استفاده از کفپوش سنگی

امروزه کفپوش های متنوعی با استفاده از متریال هایی چون چوب ، PVC و… تولید می شوند. اما فواید استفاده از کفپوش سنگی باعث شده است که بسیاری از افراد ، با وجود قیمت بالای این سنگ ها ، همچنان از آن ها به عنوان پوشش کف محیط و کارهای دیگر استفاده کنند. مزایای استفاده از این نوع کفپوش عبارتند از:

  • جذب نور

یکی دیگر از مزایای آن ، جذب نور بالاست. کفپوش سنگی با جذب نور از خورشید و لامپ و انتقال آن به محیط باعث روشن تر شدن محیط و جذابیت بیشتر آن می شود.

  • انتقال گرما

کفپوش های سنگی باعث جذب سرما و انتقال گرما به محیط می شوند. بنابراین اگرچه برای فصل زمستان مناسب نیستند ، اما در فصل تابستان با انتقال گرما باعث خنک شدن محیط می شوند.

  • مقاومت بالا

یکی از مزایای این نوع کفپوش ، مقاومت بالای آن در برابر ضربه و خراش است. به همین دلیل برای پوشش کف محیط از این جنس کفپوش استفاده می کنند. همچنین سختی بالای کفپوش سنگی باعث شده است تا در برابر فشاری که از طریق اجسام دیگر به آن وارد می شود ، مقاوم باشند.

مقاومت بالای کفپوش سنگی | چیدمانه

  • تنوع در طرح و رنگ

کفپوش های سنگی از تنوع بالایی در طرح ، سایز ، رنگ ، ضخامت و…برخوردار هستند. این ویژگی باعث شده است که تا همه افراد با هر سلیقه ای بتوانند از این کفپوش ها برای پوشش کف محیط استفاده کنند.

معایب استفاده از کفپوش سنگی

اگر چه این نوع کفپوش  از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و باعث زیبایی بیشتر محیط می شود. اما آن ها نیز مانند عناصر و متریال های دیگر از معایبی برخوردار هستند که ممکن است استفاده از آن به عنوان کفپوش سنگی برای هر کسی مناسب نباشد. معایب آن عبارتند از:

  • جذب سرما

یکی از معایب اصلی این جنس کفپوش ، جذب سرما است. زیرا به راحتی سرمای محیط را به خود جذب می کنند و باعث سرد شدن کف ساختمان می شوند. بنابراین کسانی که به دلیل سردی هوا در ناحیه پا دچار آسیب می شوند ، نمی توانند از انواع کفپوش سنگی برای پوشش کف محیط استفاده کنند. البته امروزه از رادیاتور ها برای گرمایش کف محیط استفاده می کنند که باعث رفع این مشکل می شود.

  • سختی بالا

اگرچه سختی سنگ مانع از آسیب پذیری و خش پذیری آن می شود ، اما در مواردی ممکن است خطرآفرین باشد. در واقع در صورت برخورد انسان یا اشیاء به کفپوش سنگی امکان آسیب دیدگی برای انسان و اشیاء نیز وجود دارد.

  • قیمت بالا

سنگ ها به عنوان یک عنصر طبیعی از قیمت بالایی برخوردار هستند. در واقع تمام سنگ های طبیعی و مصنوعی به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود ، در دسته متریال های گران قیمت قرار می گیرند. به همین دلیل معمولا  این کفپوش ها برای پوشش خانه های لوکس و مجلل استفاده می کنند.

قیمت بالای کفپوش سنگی | چیدمانه

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی انواع کفپوش سنگی و ویژگی های آن پرداختیم. این نوع کفپوش به دلیل زیبایی و ظرافت خاصی که دارد ، علاقمندان زیادی را به خود جذب کرده است. امروزه در بسیاری از خانه های لوکس و مدرن از کفپوش های مرمر ، مرمریت و… استفاده می کنند.

اگر چه کفپوش سنگی باعث انتقال سر و صدا به محیط می شود ، اما مقاومت بالا و نگهداری آسان باعث شده است که همچنان از آن به عنوان یکی از بهترین انواع کفپوش ها یاد کنند. شما می توانید از انواع سنگ طبیعی و مصنوعی برای پوشش کف محیط خود استفاده کنید و محیطی آرام و مدرنی را با استفاده از عناصر طبیعی در محیط منزل یا کار خود ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *