۶ ویژگی دیوارپوش اتاق کودک

دیوارپوش اتاق کودک | چیدمانه

 دیوارها اتاق کودک  بخشی بسیار مهم از هر اتاق هستند که فضا را در برگرفته و نگاه کودک شما هر بار با آن تلاقی پیدا می کند. عادت اکثر کودکان را نیز فراموش نکنید؛ دیوار اتاق، به محل تمرین نقاشی بسیاری از کودکان بازیگوش تبدیل می شود. بنابراین، معمولاً برای دیوارپوش اتاق کودک از رنگ های شاد یا ملایم و طرح های مناسب و جذاب استفاده می شود. هر دیوارپوش دارای تعدادی ویژگی شامل رنگ، طرح، جنس، قابلیت شستشو و … است.

دیوارپوش اتاق کودک | چیدمانه

در ادامه به بررسی اهمیت آن ها در اتاق کودک می پردازیم.

ویژگی های دیوارپوش اتاق کودک

اتاق کودک درواقع محل استراحت، رشد، بازی و زندگی وی است و دکوراسیون آن می تواند نقش پررنگی در شور و شوق، انگیزه و روحیه فرزند شما داشته باشد. به همین دلیل، معمولاً از رنگ های شاد و تزئینات بی خطر در این محیط استفاده می شود تا در عین زیبایی، سلامت و امنیت کودک نیز تضمین شود.

  1. رنگ دیوارپوش

رنگ، یکی از مهم ترین ویژگی های هر دیوارپوش است. رنگ دیوارپوش باید با دکوراسیون و تم اتاق هماهنگی داشته و با روحیه کودک شما نیز سازگار باشد. با توجه به اینکه کودک شما قرار است در این اتاق زندگی کند، می توانید از سلیقه کودک خود در این انتخاب استفاده کنید.

رنگ موردعلاقه کودک خود را پیداکرده و تم اتاق را با توجه به آن طراحی کنید. رنگ دیوارپوش می تواند طیف کمرنگ تر یا پررنگ تری از رنگ موردعلاقه کودک شما باشد. البته از تأثیر رنگ ها در روحیه فرزند خود غافل نشوید.

با مراجعه به روانشناسی رنگ ها متوجه می شوید که استفاده از رنگ هایی مانند قرمز، نارنجی، صورتی و زرد که در میان رنگ های گرم دسته بندی می شوند، موجب هیجان و افزایش حس شادی شود؛ اما استفاده بیش ازحد آن ها، بیش فعال شدن کودک را در پی دارد.

همچنین بهره گیری مناسب از رنگ های سرد مانند سبز، بنفش و… تأثیر آرامش بخشی بر ذهنیت کودک گذاشته و تمرکز و حافظه وی را تقویت کند. درحالی که استفاده بیش ازحد آن ها عواقب جبران ناپذیری مانند انزوا و افسردگی کودک را به دنبال دارد. بنابراین، ادغام این رنگ ها در اتاق کودک می تواند تأثیر بسیار خوبی در روحیه وی ایجاد کند.

دیوارپوش برای کودک | چیدمانه

در انتخاب رنگ دیوارپوش، به سن کودک خود توجه کنید. متناسب با سن کودک خود و نکات ذکرشده در بالا می توانید متوجه شوید استفاده از رنگ های گرم و هیجانی مناسب است یا رنگ های سرد و آرامش بخش. به عنوان مثال، برای کودکان زیر دو سال رنگ های قرمز و آبی می توانند برای کودک جالب توجه باشند.

برای سنین بالاتر نیز می توانید از ترکیب رنگ های تند و ملایم بهره بگیرید. توجه داشته باشید که رنگ دیوارپوش اتاق کودک با دکوراسیون و تم آن سازگار باشد.

  1. طرح دیوارپوش

در وهله دوم، طرح دیوارپوش از اهمیت بالایی برخوردار است. در دیوارپوش های اتاق کودک معمولاً از طرح های کودکانه استفاده می شود. البته برخی نیز سادگی را ترجیح می دهند، زیرا معتقدند طرح دیوارپوش پس از مدتی تکراری و خسته کننده می شود. این نکته کاملاً درست بوده و برای بسیاری افراد این تجربه تکرار شده است.

البته سلیقه کودک خود را نیز مدنظر داشته باشد. کودکان نیز با افزایش سن سلیقه متفاوتی پیدا می کنند. برای مثال، ممکن است کودک شما در ۱۰ سالگی طرح های انیمیشنی را برای دیوارپوش خود ترجیح دهد، اما چند سال بعد طرح های فوتبالی، موسیقی یا… را بیشتر بپسندد.

همچنین توجه داشته باشید که اتاق کودکان به دلیل وجود اسباب بازی های گوناگون و به هم ریختگی های حاصل از بازی و شیطنت معمولاً شلوغ است.

یک دیوارپوش با طرح شلوغ نیز می تواند این منظره را شلوغ تر از قبل کند. بنابراین، انتخاب یک طرح ساده، ظریف و جذاب اولین توصیه ما به شما است. همچنین می توانید از دیوارپوش طرح دار تنها برای یک دیوار استفاده کرده و مانع از شلوغ شدن فضا شوید.

  1. قابلیت شستشو

 بازی با مداد رنگی، مداد شمعی و شیطنت های گوناگون کودکان می تواند موجب لکه شدن دیوارها شوند. اما بهره گیری از یک کاغذدیواری یا دیوارپوش قابل شستشو این امکان را به شما می دهد که بدون نگرانی بابت خراب شدن دیوارپوش، نفوذ مواد شوینده و آب در ساختار آن و بلند شدن گوشه های دیوارپوش، به تمیز کردن آن بپردازید.

کاغذ دیواری کودک | چیدمانه

به این ترتیب، آثار مداد رنگی یا هرگونه لکه در عرض چند دقیقه از بین می رود. توجه داشته باشید که روش مناسب برای تمیز کردن دیوارپوش اتاق کودک بسته به جنس آن متفاوت است.

  1. قابلیت تعویض

کودک شما به سرعت بزرگ می شود و سلیقه او هم تغییر می کند. بنابراین مهم است که دیوارپوشی را انتخاب کنید که بدون دردسر بتوانید آن را تعویض کرده و دکوراسیون اتاق کودک را تغییر دهید.

برخی از دیوارپوش ها را می توان به سادگی از روی دیوار برداشت و برخی نیز مانند کاغذهای دیواری به زحمت و دردسر زیادی برای تغییر نیاز دارند.

  1. قابلیت تعمیر

کودک می تواند به شکل های مختلف به دیوارپوش اتاق خود آسیب بزند. بنابراین بهتر است گزینه هایی را مدنظر داشته باشید که بتوان در صورت خراب شدن بخشی از آن ها، تعمیر آن قسمت را انجام داد.

مثلاً پنل های دیواری در صورت خراب شدن، می توانند عوض شوند. مزیت این پنل ها این است که نیازی به  عوض کردن کل دیوارپوش اتاق کودک نیست و تنها تایل هایی که خراب شده اند را می توان عوض کرد. یا به عنوان مثال می توان بخشی از کاغذدیواری اتاق کودک را که دچار لک یا پارگی شده است برداشته و با کاغذدیواری تازه روی آن را پوشاند.

  1. نور اتاق

نور اتاق مسئله مهمی است که روی انتخاب دیوارپوش اتاق کودک تأثیر زیادی می گذارد. کودکان خصوصاً در سن پایین چشمان حساسی دارند و نور زیاد آن ها را اذیت می کند. برای تنظیم بهتر نور اتاق بهتر است دیوارپوشی را انتخاب کنید که منعکس کننده مستقیم نور نباشد.

کاغذ دیواری اتاق کودک | چیدمانه

مثلاً کاغذ.دیواری یا پنل هایی که روی سطح آن ها طرح های براق و آینه ای وجود دارد، نور را با شدت زیاد منعکس می کنند. این مسئله علاوه بر سلامت چشم ها، می تواند روی کیفیت خواب کودک هم تأثیر منفی بگذارد. بنابراین بهتر است به دنبال دیوارپوش های براق نباشید.

اما اگر بخواهید نور اتاق را به شکل طبیعی زیاد کنید به طوری که روشنایی آن از حالت عادی بیشتر شود، توصیه می کنیم به سراغ دیوارپوش هایی با رنگ روشن بروید. این دیوارپوش ها، نور طبیعی آفتاب یا نور لامپ را به طور نامحسوس داخل اتاق منعکس کرده و فضایی پرانرژی و سالم تر برای کودک ایجاد می کنند.

همچنین بهتر است به جای طرح های شلوغ و پرزرق وبرق، سادگی پیشه کنید و دیوارپوش های با طرح های کمتر را انتخاب کنید. اما مراقب باشید از آن ور بام نیفتید! کودکان از سادگی بیش ازحد، به سرعت خسته می شوند.

توصیه ما این است برای دیوارهای اتاق کودک رنگ های روشن و درخشان مانند رنگ های پاستیلی را در نظر بگیرید اما برای آن که از سادگی بیش ازحد اجتناب کرده باشید، یکی از دیوارها را با طرح ها، پوسترها یا کاغذهای دیواری موردعلاقه کودک پر کنید.

چند پیشنهاد پایانی

اگر ویژگی های مهم برای دیوارپوش اتاق کودک نظر شما را به خود جلب کرده باشند، احتمالاً در این فکر هستید که برای اتاق کودک دلبند خود چه دیوارپوشی را انتخاب کنید. به طور خلاصه بهتر است بدانید موارد زیر برخی از گزینه های پیش روی شما هستند:

  • کاغذدیواری ضد آب
  • پنل های دیواری پلاستیکی
  • استیکر دیواری
  • پنل های دیواری چوبی یا ام دی اف
  • دیوارپوش های فومی (بیشتر در مهدکودک ها استفاده می شوند)

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *