نمای ترکیبی کلید ایجاد خلاقیت در ساختمان

نمای ترکیبی کلید ایجاد خلاقیت در ساختمان | چیدمان اکو

 هنگامی که نوبت به روکش نما می رسد ، انتخاب گسترده ای از مواد و مصالح پیش روی ما وجود دارد. آجر و سنگ در شهر ها بسیار استفاده می شود و از مصالح غالب به شمار می رود. البته سنگ در طیف وسیعی از تنوع قرار دارد و می تواند سنگ آهک ، ماسه سنگ ، سنگ بلوط یا کوارتزیت باشد. بتن نیز امروزه به عنوان یک روکش شیک مورد قبول واقع شده است و سرانجام روکش های سیمانی نمایی بادوام به وجود می آورند که تقریباً به هر خانه ای جذابیت بیشتری می بخشند. بدیهی است که انتخاب بین این چند پوشش ، به سلیقه شخصی شما و مقررات برنامه ریزی شهری بستگی دارد. اما گاهی اوقات شما نمی خواهید با یکنواختی بیش از حد محدود شوید و در برخی موارد ، ترکیبات را ترجیح می دهید. در این مطلب قصد داریم چند طراحی نمای ترکیبی که کلید ایجاد خلاقیت در ساختمان و یک نمای مدرن است را مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی نمای ترکیبی

برخی از مواد بهتر از بقیه با یکدیگر همخوانی داشته و ترکیب می شوند. مثال های زیادی از ترکیبات موفقیت آمیز وجود دارد که در ادامه مطلب قصد داریم هر کدام از آن ها را جداگانه بررسی کنیم.

یکی از مصالحی که از این نظر عقب نمانده است و می توان آن را با طیف گسترده ای از مواد تاکید کرد ، روکش های سیمانی هستند که می توان از این ترکیبات ، برای ایجاد تضاد با بقیه ساختمان ها استفاده کرد. البته ناگفته نماند که مزیت اصلی ترکیب سیمان با دیگر مصالح ، این است که برخلاف رقبای آن با تمام مواد دیگر سازگار است.طراحی نمای ترکیبی | چیدمانه

چگونه از خطا های دید جلوگیری می کنید؟

اگرچه در نظر گرفتن استفاده از پوشش های مختلف برای نمای یک ساختمان می تواند بسیار جالب توجه باشد. اما رسیدن به یک نتیجه هماهنگ بسیار اهمیت دارد و در واقع توصیه ما این است که نوع مواد و مصالح مورد استفاده بالا نباشد و فقط با حداکثر ۲ یا ۳ ماده کار خود را انجام دهید. حداکثر دو یا سه رنگ و ماده را در نظر داشته باشید و فراتر از آن نروید. ورودی زیاد می تواند چشم را تحت فشار قرار دهد و از جذابیت نما بکاهد.

ما شما را در انتخاب رنگ نمای ساختمان تان راهنمایی خواهیم کرد. از نظر ما تغییر سایه گرم با سایه تیره میشه موثر به نظر می رسد. از طرف دیگر ، استفاده از همان ماده در دو پیکر بندی متفاوت نتایج خوبی نمی دهند. به عنوان مثال ، استفاده از همان آجر ها به صورت افقی و عمودی.

البته ناگفته نماند که به غیر از رنگ ، شکل و سطح و فرم جایگذاری مصالح نیز بسیار اهمیت دارد. علاوه بر ظاهر زیبا ، محافظت نما در برابر باد و باران و شرایط مختلف جوی هم بسیار مهم است. چرا که این نما قرار است سال ها از خانه شما محافظت کند.

 مزایای نمای ترکیبی

ترکیب چند نوع ماده در یک نما ، به نمای ساختمان شما ریتم می بخشد. شخصیت خانه شما را برجسته تر می کند و نوعی اصالت را به آن ارائه می دهد. بسیاری از معماران این رویکرد را در پیش گرفته اند. یک مورد معمول ، اضافه شدن یک ضمیمه با روکش است که عمداً یک تضاد با ساختمان اصلی ایجاد می کند.

البته در طراحی نمای ترکیبی ، برخی از مواد بهتر از بقیه با یکدیگر ترکیب می شوند که در ادامه نمونه هایی از این ترکیبات موفقیت آمیز را بررسی خواهیم کرد.

نمای ترکیبی آجر و سنگ

نمای ترکیبی اجر و سنگ | چیدمان اکو

نمای بیرونی آجری به خصوص اگر رنگ آن قرمز باشد ، جلوه ای کلاسیک به خانه می دهد که جذابیت فوری آن را مهار می کند. اما با وجود چنین رنگ چشمگیری برای نمای خانه شما ، انتخاب عناصر منظره هماهنگ که رنگ های قرمز آجر را تکمیل می کنند دشوار خواهد بود.

به طور خاص ، پیدا کردن سنگ های مناسب برای رنگ آمیزی مناسب می تواند یک چالش باشد. با این حال ، چندین رنگ از سنگ وجود دارد که می تواند به برجسته شدن آجر کمک کند و به آن اجازه می دهد تا در مرکز توجه قرار گیرد. این ترفند تصمیم گیری به چگونگی جسورانه یا ظریف بودن منظره شما بستگی دارد.

از نظر یک معمار طراحی نمای ترکیبی ، هنگامی که می خواهید نمای بیرونی آجر قرمز شما کاملا برجسته به نظر برسد ، سنگ های سفید رنگ بهترین گزینه انتخابی برای شماست. سفید یک رنگ خنثی است و با هر پالت رنگی هماهنگ می شود و چون سایه روشن است ، اجازه می دهد تا رنگ های قرمز ، روشن تر در آجر ظاهر شوند.

در صورتی هم که بخواهید آجر نقش ظریف تری در نما بازی کند ، سنگ های خاکستری را انتخاب کنید. خاکستری هم مانند سفید ، سایه ای خنثی دارد که تقریباً با هر طرح رنگی به خوبی هماهنگ می شود. البته به اندازه سفید ، روشن نیست. اما آجر قرمز همچنان در مرکز توجه قرار خواهد گرفت.

بهتر است بدانید که رنگ های خاکستری عمیق تر ، در مقابل رنگ های قرمز روشن تر ، بهتر ایستاده و منظره شما را متعادل تر می کنند.

نمای ترکیبی کامپوزیت و سنگ

ترکیب کامپوزیت و سنگ امروزه یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین نمای ترکیبی محسوب می شود و یک نمای مدرن و امروزی است. در این ترکیب ، قسمت هایی از نما که هم سطح است ، با سنگ پوشانده می شود و نقاط برجسته تر را ورق کامپوزیت می پوشاند. نصب این ترکیب بسیار آسان است. وزن کمی دارد و می تواند میزان صدای ورودی به ساختمان را تا حد زیادی کاهش دهد و آن را کاملا عایق بندی صوتی کند.

از دیگر مزیت های این ترکیب می توان به ضد حریق بودن و قیمت به صرفه آن اشاره کرد. البته در صورتی که از ورق های کامپوزیت به میزان بیشتری استفاده شود ، هزینه و اجرت نصب بالاتر می رود. از این گذشته ، ورق های کامپوزیت ضخامت کمی دارند و در برابر شرایط جوی ممکن است انحنا پیدا کنند و شکل آن تغییر یابد. همچنین در طی گذر زمان ، ذرات معلق در هوا را به خود جذب می کند که باعث تغییر جرم آن می شود.

نمای کامپوزیت و سنگ | چیدمانه

نمای ترکیبی چوب و سنگ

چوب در نمای اکثر ساختمان های مدرن امروزی استفاده می شود و اثبات شده است که برای هزاران سال یک ماده ساختمانی سالم بوده است. ترکیب چوب و سنگ نمای بسیار جذابی ایجاد می کند. چوب نسبتاً ارزان است. ساخت آن آسان است و به ماشین آلات و ابزار های سنگین زیادی احتیاج ندارد.

برخی از معایب چوب عبارتند از: قابل اشتعال بودن و مستعد پوسیدگی بودن آن. علاوه بر این ، یکی از کم دوام ترین مصالح ساختمانی برای نمای خارجی ساختمان است. زیرا به راحتی در مقابل نور آفتاب پوسیده می شود و رنگ آن تغییر می کند. همچنین حشراتی مانند موریانه ها می توانند صدمات زیادی به آن وارد کنند. نگهداری از چوب آسان نیست و ساختمان هایی که فضای بیرونی چوب دارند ، باید مرتب رنگ آمیزی یا مهر و موم شوند.

در مقابل ، سنگ قادر است در برابر آتش سوزی ، صدمه در مقابل آب و بیشتر بلایای طبیعی ، با تخریب بسیار کم مقاومت کند. به همین دلیل است که آثار سنگی بسیاری از تمدن های باستان ، امروز نیز زنده مانده اند. سنگ را اغلب می توان با قیمت نسبتاً پایین تهیه کرد.

اگر چه ساختن با آن مسئله دیگری است. در هر حال ، در یک نمای مدرن ، چوب گرم و صاف و سنگ ناهموار و خنک با هم ترکیب می شوند و یک نمای مدرن و چشم نواز ایجاد می کنند که توجه هر رهگذری را به خود جلب می کند.

نمای ترکیبی چوپ و سنگ | چیدمانه

ترکیب شیشه و کامپوزیت

در طراحی نمای ترکیبی ، یکی دیگر از طراحی های منحصر به فرد و بسیار قابل توجه در زمینه نمای ساختمان ، ترکیب شیشه و آلومینیوم کامپوزیت است. شیشه ظریف است و در کنار یک فلز سخت مثل آلومینیوم کامپوزیت قرار می گیرد. این تضاد زیبا یک ترکیب مثال زدنی و دل نواز به نمای یک ساختمان می دهد و رنگ و جلوه ی آن را چندین برابر می کند.

نمای کامپوزیت و سنگ | چیدمانه

کلام آخر

ترکیب انواع روکش ها و سبک ها ، از جمله تنظیمات افقی ، عمودی و پانل ، روند نمای ساختمان را به سمت طراحی های مدرن به پیش می برد و در کنار دادن ظاهری شیک و به روز ، می توان اطمینان حاصل کرد که مخلوط این مصالح ساختمانی و پروفیل ها ، قدمتی چند برابر به ساختمان می بخشند. مصالحی که برای ایجاد اشکالی محکم و چشمگیر استفاده می شوند. همچنین بسیار سبک وزن اند و متناسب با نوع ملک و بنا به کار می روند.در این مقاله درباره طراحی نمای ترکیبی صحبت کردیم.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *