اصول نورپردازی نمای ساختمان

اصول نورپردازی نمای ساختمان | شرکت معماری چیدمانه

از نظر معماری، نمای یک ساختمان به عنوان مهمترین عنصر طراحی بیرونی است. زیرا، تا حد بسیار زیادی احساس کلی ساختار را تعیین می کند. علاوه بر این، نمای بیرونی یک بنا می تواند نقش مهمی از نظر انتقال نور، عملکرد صوتی و بهره وری انرژی نیز داشته باشد. برای دستیابی به برترین حالت زیبایی، توجه به نمای بیرونی اهمیت بسیار بالایی دارد و اینجاست که نورپردازی نمای ساختمان نمایان می شود. در این مقاله قصد داریم در خصوص نورپردازی نمای ساختمان بحث کنیم و بگوییم که چرا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نورپردازی مناسب ساختمان

نورپردازی نمای ساختمان، در زیبایی بیشتر یک ساختمان موثر است. نورپردازی ساختمان با چراغ های رنگارنگ، می تواند ظاهر یک ساختمان کسل کننده را به یک فضای چشم نواز تبدیل کند. این تکنیک ظاهر ساختمان را برجسته تر نشان می دهد و می تواند یک ویژگی کلیدی ساختمان محسوب شود.

به گفته معماران و کارشناسان، ساختمان هایی که با نورهای زیبا تزئین می شوند، می توانند بر زیبایی محیط اطراف نیز تاثیرگذار باشند. نورپردازی مناسب نما، اولین جلوه عالی را از ساختمان ایجاد می کند و به طور قابل توجهی همه چشم ها را به خود خیره نگه می دارد.

نورپردازی نمای ساختمان | شرکت معماری چیدمانه

اهمیت نورپردازی ساختمان چیست؟

نورپردازی منظم نما، در درجه اول به برجسته سازی ویژگی های اصلی ساختمان کمک می کند. علاوه بر این، می توان از آن برای ایجاد حس هنری در نمای بیرونی یا سایه های مختلف استفاده کرد. به گفته کارشناسان طراحی، نورپردازی ویژگی های یک ساختمان را بیشتر نمایان می کند.

می توان چراغ ها را در پشت یک شیء برای روشنایی پس زمینه قرارداد یا برای افزودن کنتراست، از نورپردازی برای ستون ها استفاده کرد. همچنین، می توان یک شیء خاص را برجسته کرد تا به عنوان مرکز جاذبه استفاده شود.

انواع نورپردازی ساختمان

نقشه های معماری مدرن، با انواع نما تزیین شده است و نورپردازی به آن روحیه می بخشد. طراحی نما و نورپردازی و نحوه نورپردازی، ممکن است از نظر شکل و طراحی متفاوت به نظر برسد. به عنوان مثال، وقتی در شب از نور مصنوعی برای روشن کردن استفاده می شود، این امر در طول روز و با تغییر جهت نور، ظاهر بنا را تغییر می دهد.

انواع نورپردازی ساختمان | شرکت معماری چیدمانه

روشنایی نماهای عمودی و افقی

می توان از پرتوهای باریک نور برای تشدید تقسیم های عمودی استفاده کرد. نماهای افقی نیز، معمولا سایه های طولانی و سنگینی ایجاد می کنند. در این موارد، می توان با افزایش افست روشنایی از نما، این امر را کاهش داد.

روشنایی نماهای بافت دار

نماهای بافت دار، امکان استفاده خلاقانه از تکنیک های متعدد نورپردازی را فراهم می آورند. در این موارد، می توان از چراغ های LED برای روشن کردن این پوشش های کاریزماتیک استفاده کرد.

اصول مهم نورپردازی ساختمان

سازه های بزرگی در سراسر جهان وجود دارند که تنها به دلیل به کارگیری روش های خلاقانه، از دیگر بناها متمایز شده اند. در سال های اخیر، نورپردازی نمای بیرونی ساختمان بسیار باب شده است و امروزه به عنوان یک عنصر حیاتی و راهی عالی برای جذابیت ظاهری یک ساختمان به شمار می رود.

نورپردازی می تواند زیبایی و ظرافت شبانه را با ظاهر روز ساختمان سازگار کند. نورپردازی فضایی هیجان انگیز ایجاد می کند که باعث جذب افراد شده و می تواند نظر آن ها را به خود جلب نماید. در این میان، استفاده از نورپردازی کم مصرف، علاوه بر جذابیت ظاهری، می تواند تاثیر چشمگیری در مصرف بهینه انرژی ساختمان نیز بگذارد.

بنابراین، اگر به دنبال روش های به روز و مدرن هستید و قصد دارد در مورد نحوه انتخاب نورپردازی مناسب نما برای پروژه آینده خود تصمیم بگیرید، جای خوبی آمده اید. در ادامه قصد داریم نکاتی را که باید به هنگام انتخاب محصولات نورپردازی نمای مورد نظرتان در نظر بگیرید، عنوان کنیم.

در ابتدا این سوال مطرح می شود که شما قصد دارید کدام قسمت را روشن کنید. بنابراین، شما نیاز به نوپردازی کل نما ندارید و فقط باید فضا های ضروری نما را روشن کنید. این نقاط معمولا بیشترین تاثیر را روی ساختمان می گذارند.

توصیه می شود مناطقی از سازه را که به دلیل ساختمان های مجاور، درختان و حداکثر تاثیر بینندگان، کمترین انسداد در دید را دارند، انتخاب نمایید. این بینندگان می توانند سرنشینان خودرویی باشند که در پشت چراغ راهنمایی منتظر هستند و یا افرادی که در قسمت ورودی و خروجی ساختمان تردد می کنند.

توجه داشته باشید که آب نماهای موجود در حاشیه، می توانند جلوه های نور را با بازتاب آن تقویت نمایند. روشنایی بیرونی اطراف سازه، می تواند باعث کاهش اثر نور شود. بنابراین، توصیه می شود قسمت های تیره تر نما را انتخاب کنید.

اصول مهم نورپردازی ساختمان | شرکت معماری چیدمانه

نورپردازی نمای ساختمان را از کجا شروع کنیم؟

هر پروژه طراحی شامل یک نقطه شروع به منظور طراحی شماست. بنابراین، تصمیم گیری در مورد پروژه روشنایی نما، اهمیت ویژه ای دارد. ایده  شما بر تمامی تصمیمات طراحی تاثیر گذار بوده و به سوالاتی مانند اینکه می خواهید چه حالتی را ارائه دهید و نوع سبک نورپردازی و غیره چیست، پاسخ می دهد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، نوع ساختمان شما برای اجرای پروژه است. به عنوان مثال، بناهای کوچک و فضاهای خرده فروشی را، می توان از طریق نورپردازی های عجیب و غریب فعال کرد. در حالی که، یک برج اداری می تواند از طریق نورپردازی وسیع و سبک پویا، به نقطه عطفی در شهر تبدیل شود.

مفهوم و طرح اصلی ساختمان را می توان از طریق سبک های نورپردازی حفظ کرد. بنابراین، بهتر است با دقت تمام، طراحی، تقارن الگوها، مقیاس، ریتم و تعادل کنتراست حالت فضا را تشخیص دهید تا بتوانید از طریق یک نورپردازی اصولی، آن را برجسته تر نمایان کنید.

در ادامه، ملاحظات و اقدامات احتیاطی رایجی را هنگام طراحی روشنایی نمای ساختمان باید در نظر داشته باشید. بر اساس شرایط خاص هر پروژه روشنایی، برخی از این ملاحظات از اهمیت بیشتری برخوردارند و برخی دیگر نیز می توانند نادیده گرفته شوند. به عنوان مثال، ارتفاع ساختمان، طول و عرض آن، موقعیت منبع نور، جنس نما، وزن بافت سبک و غیره، از جمله مواردی هستند که هنگام انتخاب نورپردازی مناسب اهمیت زیادی پیدا می کنند.

نورپردازی نما | شرکت معماری چیدمانه

کلام آخر

نورپردازی نمای ساختمان طبق روش های اصولی و حرفه ای، در فضای باز جلوه های چشمگیری ایجاد می کند و می تواند زیبایی شبانه یک ساختمان تجاری و یا مسکونی را به طرز معجزه آسایی افزایش دهد. نورپردازی جذابیت کلی را تکمیل کرده و جلوه ای جذاب به ساختمان اضافه می کند.

باید توجه داشت که نورپردازی نمای ساختمان، تکنیک یا فعالیتی نیست که به هوش و مهارت فوق العاده ای نیاز داشته باشد. بلکه، نیازمند یک رویکرد متمرکز و حساس نسبت به طراحی مورد نظر است. فقط باید بدانید که تمرین و آزمایش کافی، می تواند نتایج بسیار جالبی را در این زمینه ایجاد نماید.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *